Aviseringar
Rensa alla

4 korta frågor till er HBT-ungdomar!


Går på universitet, så jag antar att det gäller mig med. [crazy]

Tjelsi:

1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?

Nej. Skolan har en stor HBT-grupp.

Tjelsi:

2. Har ni någon gång fallit offer för skällsord om er sexuella läggning?

Yes.

Tjelsi:

3. När upptäckte ni er läggning?

Fattade det först vid 12, 13. Men när jag tänker efter har jag alltid vetat det.

Tjelsi:

4. Har ni kommit ut för någon?

Ja, jag är öppet pansexuell.


   
SvaraCitera

Tjelsi:

Ok. Svara då på frågan om hetero (för dig) är en läggning eller bara "normalt"? Svara inte bara ja eller nej, utveckla gärna svaret.

klart det är en läggning.

brukar ej tänka på vad folk har för läggningar, men om jag gör det kan jag ju erkänna att jag tar lite för givet att de är hetero eftersom större delen av befolkningen är det. men brukar oftast inte tänka på folks läggningar så länge jag ej vill ligga med dem. och vill jag ligga med dem är det 1 fördel om de är hetero. man skulle med andra ord kunna säga att jag också ser det som "normalt" det betyder dock inte att jag automatiskt ser alla andra läggningar som "onormala", ser dem bara som mindre vanliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjelsi:

1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?

Jag var livrädd för att någon skulle få veta det när jag gick på högstadiet, sen blev jag outad av en "kompis" i nian men inget obehagligt hände. Vissa larvade sig när vi skulle duscha efter gympan och sånt, men mina nära kompisar gjorde inte det, och till min förvåning tog även några gamla barndomskompisar som jag glidit ifrån mitt parti med, och ganska snabbt slutade de flesta att tramsa.

I gymnasiet har jag varit helt öppen, jag gör ingen grej av att jag är bög och har ingen speciell stil eller nått som stör folk, så jag behandlas väl som alla andra. Vet inte om det beror på att jag bor i stockholms innerstad som gör att det är så enkelt för mig, men jag har knappt märkt av nån "komma ut" dramatik alls, jag blev nästan besviken efter att jag varit så orolig för att nån skulle få veta[crazy]

Tjelsi:

2. Har ni någon gång fallit offer för skällsord om er sexuella läggning?

Har blivit kallad bögjävel och annat, men det är ju svårt att veta om det är för att jag är bög eller om det bara är allmänna skällsord. Det kan ju precis lika gärna vara en straight lille som blir kallad bögjävel. Har aldrig blivit direkt hotat pga av min läggning.

Tjelsi:

3. När upptäckte ni er läggning?

Jag började utforska och exprimentera med mina kompisar på lågstadiet, sen när vi kom i puberteten började dem intressera sig för flickor men det gjorde inte jag. Själva begreppet bög och homosexuell förstod jag verkligen först på i sexualundervisningen i skolan, så jag antar att det var typ då jag fattade att jag var bög. Helt ärligt hade jag inte ens funderat på att jag skulle vara annorlunda innan det.

Den lektionen var också det som gjorde att jag kände mig utsatt och att det var nått fel på mig. Vi såg en film om homosexualitet och flera i klassen ojade och ååade och verkade äcklade av det vi såg och läraren gjorde inget för att förklara att det inte var något fel på att vara bög. Så här i efterhand antar jag att han skämdes och hellre visade en film än att prata om det, men jag tycker ändå att det är dåligt att inte skolan kunde ta tag i det bättre. Jag blev typ mer traumatiserad än hjälpt av den lektionen. Läraren verkade inte ha en tanke på att det faktiskt kunde finnas homosexuella i klassen [sad]

Tjelsi:

4. Har ni kommit ut för någon?

Som sagt blev jag outad i skolan i nian, så alla vet. Även om det var jobbigt just då, känns det bra nu att alla vet, lättare att hitta söta killar och jag slipper ljuga för mig själv och mina kompisar. Den enda som varit negativ i min direkt närhet är min äldre bror som har lite konstiga åsikter [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är ledsen, men bög är ett alldeles för fult ord (rent estetiskt) för att inte kunna användas som skällsord. Kan inte RFSL starta en kampanj för att komma på ett fint ord för homosexuella snubbar så man fortfarande kan använda ordet Bög som skällsord, för det ordet är fan riktigt fult!


   
SvaraCitera

Tjelsi:

1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?

2. Har ni någon gång fallit offer för skällsord om er sexuella läggning?

3. När upptäckte ni er läggning?

4. Har ni kommit ut för någon?

1. nej det känner jag inte att jag behöver

2. ja jag har blivit rejält mobbad för det även misshandlad på en lektion ingen brydde sig...

3. jag upptäckte det när jag började komma in i puberteten då hormonerna började spöka innan dess hade jag pussat på alla killarna i klassen för att retas lite 😉

4. ja jag har kommit ut för "alla" jag känner att jag orkar inte ljuga för mig själv så jag säger som det är jag är homo de kan ändå inte förändra mig!


   
SvaraCitera

(Är bi)

Tjelsi:

1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?

Nej, inte alls. Är ju inte direkt så att jag helt random säger att jag är bi, men det är inte direkt någon hemlighet.

Tjelsi:

2. Har ni någon gång fallit offer för skällsord om er sexuella läggning?

Aldrig, men så är det inget alla vet (det är ingen hemlighet, men som sagt så brukar jag inte prata om det speciellt ofta, om det inte finns anledning).

Tjelsi:

3. När upptäckte ni er läggning?

Det kom nog mest smygande... Eller jag vet inte. I åttan någon gång kanske?

Tjelsi:

4. Har ni kommit ut för någon?

Alltså... Ja? Eller? Alltså, folk VET ju, men det är ju inte direkt som jag tagit värsta seriösa snacket med någon, eller något sånt.


   
SvaraCitera

1: Ja, i skolan är homofoberna som flest, har jag märkt.
2: Nej, men det är å andra sidan inte så många som vet.
3: I januari i år.
4: Ja, ett antal personer som jag litar på.


   
SvaraCitera

frste26:

ja jag har blivit rejält mobbad för det även misshandlad på en lektion ingen brydde sig...

🙁 men stackare inte kul


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

1. Ibland känns det som att man vill gömma sig, men jag gör det ändå inte för jag har en liten teori att jag vinner riktiga vänner som inte bryr sig om min läggning. Men visst, då någon skriker saker åt en så vill man nog inget annat än att förneka sin läggning, man måste stå på sig.

2. Inget mycket alls faktiskt, förutom ord som "lebb" och "jävla äckel". Jag bryr mig inte så mycket då jag har svårt att se något onormalt alls med att vara ihop med någon av samma kön. Det händer ju att man blir ledsen, men det är bara att gå igenom det.

3. Haha, jag upptäckte det då jag var i Norge med min mamma. Det fanns absolut ingenting att göra, och jag menar det. Så där satt jag med mina känslor och tankar tills jag kom på att jag var kär i min bästis. Jag berättade detta för henne senare och vi blev ihop. Nu är jag dock inte ihop med henne.

4. Jag kom ut med min första relation på facebook där jag har ungefär hela skolan som vänner. Så man kan väl säga att ungefär alla omkring mig vet det. [bigsmile]


   
SvaraCitera

Tjelsi:

Detta går ut till er som är homo bi trans eller queer och som fortfarande går i skolan:

Jag går på universitet.

Tjelsi:

1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?

Nej, fast i högstadiet kände jag det.

Tjelsi:

2. Har ni någon gång fallit offer för skällsord om er sexuella läggning?

Nej.

Tjelsi:

3. När upptäckte ni er läggning?

Att jag tänder på killar har jag vetat så länge jag kan minnas, att jag endast tänder på killar blev jag väl säker på när jag var runt 14-15 någonting.

Tjelsi:

4. Har ni kommit ut för någon?

Ja.


   
SvaraCitera

Tjelsi:

1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?
nej, verkligen inte

2. Har ni någon gång fallit offer för skällsord om er sexuella läggning?
nej, iallafall inte av folk som vet om min läggning.
3. När upptäckte ni er läggning?
vet inte riktigt
4. Har ni kommit ut för någon?

min familj och mina flesta kompisar vet + massa random folk som jag inte känner


   
SvaraCitera

1. Ja

2. Ohja!

3. Jag började ana för några månader sedan, blev ganska säker på det ganska nyss.

4. Ingen i verkligheten, bara på nätet.


   
SvaraCitera

Tjelsi:

Detta går ut till er som är homo bi trans eller queer och som fortfarande går i skolan:

Är bi och går första året på gymnasiet [bigcheers]

Tjelsi:

1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?

Yeah, att bo i en liten småstad är ingen höjdare om man sticker ut för mycket. Vet ingen som är bi/homo som bor här .....

Tjelsi:

2. Har ni någon gång fallit offer för skällsord om er sexuella läggning?

Japp, te.x "Du som gillar att ha bajs på snoppen .. " ( [shake] ?)

Tjelsi:

3. När upptäckte ni er läggning?

Det slog mig att jag såg lite annorlunda på killar än mina andra killkompisar i sjuan tror jag .. Förvirrad än idag [shake]

Tjelsi:

4. Har ni kommit ut för någon?

Japp, för mina närmsta vänner ! Sen har de ju kommit och gått så det finns nog ett stort mörkertal som vet också [rolleyes]


   
SvaraCitera

1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?
ibland känns det så.. men det känns som att om jag skulle "komma ut" så skulle jag bli någorlunda accepterad

2. Har ni någon gång fallit offer för skällsord om er sexuella läggning?
bara på skämt

3. När upptäckte ni er läggning?
har misstänkt det ett tag... men jag accepterade mig själv för ca ett halv år sedan

4. Har ni kommit ut för någon?
Nopp, fast det känns som att min bästa kompis "vet"


   
SvaraCitera

1. Känner ni att ni behöver "gömma er i garderoben" i skolan pga heteronormen?

Nej, inte alls.

2. Har ni någon gång fallit offer för skällsord om er sexuella läggning?

Ja.

3. När upptäckte ni er läggning?

12-14 cirka, svårt att minnas nu i efterhand, men typ.

4. Har ni kommit ut för någon?

Förr var det en stor sak för en själv och för ens vänner när man kom ut, med tanke på att man känt dem så länge etc, nu för tiden är det bara något man säger eller låter andra lista ut själva.


   
SvaraCitera