Aviseringar
Rensa alla

50 shades av vad man vill


Ämnesstartare

Min pärla till brorsdotter, 18 år, läser 50 shades och hånler åt snacket om att boken är nervärderande för tjejen i boken, som får lära sig seriöst BDSM för att få den man hon vill ha. I Alex skola tyckte lärarna att det var både märkligt och spännande att hon läste boken. Eh.

Jag har inte läst men undrar hur ni ser på det här. Måste författare ta ansvar för sina rollkaraktärers läggning och huruvida de utnyttjas eller glatt väljer nåt som andra kanske tycker är åt helvete?

50.jpg


   
Citera

Det låter som en trevlig tjej det där, din brorsdotter alltså


   
SvaraCitera

Lina Forss:

Jag har inte läst men undrar hur ni ser på det här. Måste författare ta ansvar för sina rollkaraktärers läggning och huruvida de utnyttjas eller glatt väljer nåt som andra kanske tycker är åt helvete?

Den här jävla överdramatiseringen av BDSM. Folk ligger. Blanda inte ihop rollspelsunderkastelse med förtryck.


   
SvaraCitera

"there is no such thing as a moral or immoral book. books are either well written or badly written. that is all."
- oscar wilde


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Birgrrr:

"there is no such thing as a moral or immoral book. books are either well written or badly written. that is all."- oscar wilde

Me like:) Tack!

Comrade Premier:

Den här jävla överdramatiseringen av BDSM. Folk ligger. Blanda inte ihop rollspelsunderkastelse med förtryck.

Ännu mer! [smile]

ankzor:

Det låter som en trevlig tjej det där, din brorsdotter alltså

Det är hon! [love]


   
SvaraCitera

Lina Forss:

Jag har inte läst men undrar hur ni ser på det här. Måste författare ta ansvar för sina rollkaraktärers läggning och huruvida de utnyttjas eller glatt väljer nåt som andra kanske tycker är åt helvete?

I allmänhet får man skriva vad man vill men eftersom precis vartenda tonåring/ung kvinna i väst känner till dess existens eller har läst den(främst då läst i USA och Storbritannien) tycker jag att författaren kan åtminståne klarlägga sin personliga syn på BDSM-förhållanden.


   
SvaraCitera

jag tycker nog att Twilight är värre när det kommer till konstig kvinnosyn.


   
SvaraCitera

Problemet är ju inte en enskild bok utan den jävligt skeva romantiseringen av våld och bilden av att "kärleken är starkare än allt så jag får stå ut med att bli skadad om jag älskar honom". Blir ett problem eftersom det syns i så många böcker och filmer och fan överallt.

Way to go när det gäller att visa för tonårstjejer hur vi sätter gränser! Yey!


   
SvaraCitera

micitic:

"kärleken är starkare än allt så jag får stå ut med att bli skadad om jag älskar honom". Blir ett problem eftersom det syns i så många böcker och filmer och fan överallt.

mmm.


   
SvaraCitera

Nintendo:

jag tycker nog att Twilight är värre när det kommer till konstig kvinnosyn.


   
SvaraCitera

micitic:

Way to go när det gäller att visa för tonårstjejer hur vi sätter gränser! Yey!

I like you...


   
SvaraCitera

micitic:

Problemet är ju inte en enskild bok utan den jävligt skeva romantiseringen av våld och bilden av att "kärleken är starkare än allt så jag får stå ut med att bli skadad om jag älskar honom". Blir ett problem eftersom det syns i så många böcker och filmer och fan överallt.

JAAA!!!


   
SvaraCitera