Aviseringar
Rensa alla

90% av Svenskar får det allt bättre. Förutom de fattigaste som får en 8,6 % minskning i sin köpkraft!


Ämnesstartare

patrick bateman:

duger för mig

All typ av brottslighet är också bra kortisktigt. Jag tycker vi bör tänka långsiktigt och hoppas fler håller med mig där.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Det vinner inte röster att ha det förhållningssättet, därför skiter alla i de sista 10 procenten.

Om man kan formulera en politik där vi på bättre sätt kan skapa mer värde för varandra så tror jag fler går på tåget. Att prata om att det finns någon typ av statisk ekonomi är det människor är trötta på tror jag. Man kan vara en utmärkt medborgare utan att jobba faktiskt, vad är det för luterskt tänkande egentligen?? Speciellt när vi har fler och fler tekniska lösningar som ersätter lågkvalifiserade jobben. Det är en trend som kommer forsätta, INGEN har en trovärdig politik för att tackla dessa problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Då tjänar man alltid på att arbeta mera.

Platt skatt för att eliminera marginaleffekter kan jag köpa, men varför medborgarlön utöver det? Varför ska man få något slags ovillkorligt socialbidrag för att arbeta, ser varken logiken eller behovet? En negativ skatt skulle kännas mer givande i så fall, men det kanske är den formen av medborgarlön du menar.

En annan sak. När jag skriver "höj socialbidragen" (vilket jag inte tycker) så kontrar du med att incitamenten för att försörja sig själv minskar. Du tror inte att incitamenten för att försörja sig själv skulle minska mycket mer om man inför en medborgarlön som inte ställer det minsta krav på att finnas till arbetsmarknadens förfogande?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

All typ av brottslighet är också bra kortisktigt. Jag tycker vi bör tänka långsiktigt och hoppas fler håller med mig där.

det lär de flesta göra så oroa dig inte


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Det är vi väljare som har röstat fram dom. Nu gäller det att vi gör det tydligt vad kostanden med den politiken är. Kostnaderna i lidande, brottslighet ect.

jo men man tycker ju att svenskarna skulle ha tänkt till lite mer innan dom röstade fram ett blått styre,

deras politik har inte funkat längre tillbaka i tiden,det satte istället sverige i stora skulder, Sveriges politik är helt galen som den ser ut nu och kritiseras av många andra länder.
Så länge vi har det styret vi har i dagens läge kommer det bara gå åt ett håll.[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

En negativ skatt skulle kännas mer givande i så fall, men det kanske är den formen av medborgarlön du menar.

Precis det jag menar.

Pickaboo:

Du tror inte att incitamenten för att försörja sig själv skulle minska mycket mer om man inför en medborgarlön som inte ställer det minsta krav på att finnas till arbetsmarknadens förfogande?

Jag tror inte vi skapar mer värde i samhället genom att pressa människor att jobba oavsätt villkår. Det är cyniskt att ställa sånna krav när alla lågkvalificerade jobb som fanns när dina föräldrar var i 20 års åldern är helt borta och ersatta av antingen maskiner eller arbetskraft utomlands. System är bara rättfärdigade utifrån deras förmåga att skapa värde åt människor. Metokrati är sjukt effektivt därför så är man puckat om man är helt emot det. Men det betyder inte att man ska titta ner på människor som inte lyckas i det systemet. Som mycket väl kan göra saker som inte genererar pengar med likväl värde för samhället.

Att få människor att tänka kortsiktigt tror jag inte är någon bra ide ...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Paranormal_Cannabis:

deras politik har inte funkat längre tillbaka i tiden,det satte istället sverige i stora skulder,

Newsflash #1: problemen började långt tidigare 90-talskrisen och eskalerade i och med en överhettning av ekonomin. Det är nog inte helt rättvist att bara skylla på sossarna, men de har åtminstone tagit på sig skulden.

I ett dokument som offentliggörs nästa vecka skriver finansdepartementet att 90-talets ekonomiska kris var den dåvarande s-regeringens fel - inte de borgerligas.

Newsflash #2: våra skulder har minskat stadigt (med flera procent) och om du är orolig kan du ta dig en kopp te och se det live.

Du kan ju också fundera över hur skulderna hade sett ut idag om Mona och de rödgröna hade kommit till makten. Saab skulle minsann köpas illa kvickt, bland mycket annat Greklands-trams.

Paranormal_Cannabis:

Sveriges politik är helt galen som den ser ut nu och kritiseras av många andra länder.

Den brukar snarare hyllas över världen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

Det är cyniskt att ställa sånna krav när alla lågkvalificerade jobb som fanns när dina föräldrar var i 20 års åldern är helt borta och ersatta av antingen maskiner eller arbetskraft utomlands.

Varför är det cyniskt att förvänta sig att en medborgare är med och bidrar till att landet går runt? I min mening är det mer cyniskt att hoppas att andra ska bidra till mitt välmående istället. Är du bekant med sociala dilemman? Finns det inga krav på motprestation kommer knappt en själ att vilja bidra, och varför skulle man?

Och angående lågkvalificerade jobb som försvinner. Är det inte tvärtom en nyttig effekt att lågkvalificerade arbeten ersätts av högkvalificerad arbeten och högkvalicerade, välutbildad befolkning? Ser inte problemet. Jobben försvinner inte, men de förändras.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Varför är det cyniskt att förvänta sig att en medborgare är med och bidrar till att landet går runt?

Det är inte det det handlar om. Då mer och mer av den arbetsinsattsen görs av maskiner. Det finns andra saker som också är värdefullt som inte genererar pengar direkt. Att bilda sig behöver exempelvis inte generera pengar på direkten. Inte heller att ta hand om barn eller sin omgiving. Eller att engagera sig politiskt.

Pickaboo:

I min mening är det mer cyniskt att hoppas att andra ska bidra till mitt välmående istället.

Varför då? Då säger du att de andra är mer värda för att de har gjort saker som dagens system har belönat. Vilket är en metokratiskt sätt att tänka.

Pickaboo:

Och angående lågkvalificerade jobb som försvinner. Är det inte tvärtom en nyttig effekt att lågkvalificerade arbeten ersätts av högkvalificerad arbeten och högkvalicerad, välutbildad befolkning? Ser inte varken poäng eller problem. Jobben försvinner inte, men de förändras.

Ur ett längre perspektiv så kommer äver högkvalificerade jobb att ersättas av maskiner. Och blir mer och mer effektiva så färre behöver utföra dom. Så det är ingen långsiktig lösning på problemet. Och oavsätt så går det inte jämföra med hur det var på dina föräldrars tid. Vi kommer leva i ett samhälle som kommer att ha kronisk arbetslöshet. Att hitta på jobb kommer inte skapa mer VÄRDE åt samhället så är inte heller någon vettig lösning. Keynesianism är på så sätt värdelöst!

Att investera i människor är sjukt bra, för de köper saker vilket får ekonomin att gå runt. Och ger dom mer inflytande rent marknadsmässigt vad som ska värderas som värdefullt i ekonomin.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Är du bekant med sociala dilemman? Finns det inga krav på motprestation kommer knappt en själ att vilja bidra, och varför skulle man?

För att man vill tjänar mera pengar. Det går ju inte göra idag i och med socalbidragets utforming. Trodde vi redan hade konstaterat det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asha:

För att man vill tjänar mera pengar. Det går ju inte göra idag i och med socalbidragets utforming. Trodde vi redan hade konstaterat det.

Men socialbidraget är inte prestationslöst. Du måste ställa dig till arbetsmarknadens förfogande. En medborgarlön ställer inte något sådant krav överhuvudtaget.

Asha:

Det finns andra saker som också är värdefullt som inte genererar pengar direkt. Att bilda sig behöver exempelvis inte generera pengar på direkten. Inte heller att ta hand om barn eller sin omgiving. Eller att engagera sig politiskt.

Jag säger inte emot dig på det. Det enda jag säger är att jag inte tror (läs: vet) att tillräckligt många skulle bidra till att samhället i ett ekonomiskt perspektiv inte skulle gå runt.

Asha:

Varför då? Då säger du att de andra är mer värda för att de har gjort saker som dagens system har belönat. Vilket är en metokratiskt sätt att tänka.

I den bästa av utopiska flower power-världar kanske man kan röka på och göra vad man vill hela dagarna, men om vi ska förhålla oss till verkligheten inser nog både du och jag att det måste ställas någon sorts krav på en individ i ett förutbestämt system. Hur vi än vänder och vrider på det kommer prestationer och handlingar alltid att värderas olika. Det är naturligt.

Om man ska dra någon slags parallell kan du ju argumentera för att straffet för våldtäkt är metokratiskt och dåligt eftersom att motsatsen belönar oss med frihet (istället för fängelse). Vi värderar alltså människors handlingar olika. Eller rörde jag till det nu?

Asha:

Ur ett längre perspektiv så kommer äver högkvalificerade jobb att ersättas av maskiner. Och blir mer och mer effektiva så färre behöver utföra dom. Så det är ingen långsiktig lösning på problemet.

Varför riktar du bara in dig på produktion? Det är allmänt känt att tjänstesektorn har exploderat de närmaste decenniet. Bara för att datorerna tog över skrivmaskinerna betyder inte det att den som skruvade ihop skrivmaskiner på 70-talet är arbetslös än idag. Och även om vi ersätter allt med maskiner behövs det:

Underhållsreparatörer, montörer, ingenjörer som tar fram maskinen, ekonomer som beräknar kostnaden, administration för att planera, genomföra och upprätthålla affären, anställda som arbetar med kundkontakt, säkerhetsansvariga, byggarbetare... osv.

Dessutom har nettotillskottet av nya jobb i t ex USA varit 2 procent per år sedan 70-talet. Hundrafaldigt effektivare maskiner till trots. Och vidare fortsätter t ex lean som styrmedel att växa, vars filosofi är arbetare > maskiner. Det finns inget som pekar på att jobben "tar slut".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pickaboo:

Varför riktar du bara in dig på produktion?

Det gör jag inte. Jag menar alla jobb långsiktigt!

​Länk 1

Länk 2

Pickaboo:

I den bästa av utopiska flower power-världar kanske man kan röka på och göra vad man vill hela dagarna, men om vi ska förhålla oss till verkligheten inser nog både du och jag att det måste ställas någon sorts krav på en individ i ett förutbestämt system.

Ja om det har önskad effekt. Jag tror det bara har den effekten att företag kan kräva mer helt obefogat. Det finns inga incitament att jobba en helg i veckan nu exempelvis om du lever på bidrag.

Pickaboo:

Men socialbidraget är inte prestationslöst. Du måste ställa dig till arbetsmarknadens förfogande. En medborgarlön ställer inte något sådant krav överhuvudtaget.

Det vet alla! Frågan är vad för effekt detta har, då det inte finns tillräckligt mkt jobb. Vi har sjukt hög marginalskatt i sverige, om vi vill ha kvar vårt skyddsystem så måste vi göra något radikalt för att ta bort marginalskatten den är hämsk!! Och då fungerar det inte att snegla på USA som inte har det socialaskyddsnätt som vi i Sverige kan skryta med internationellt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

*Marginalskatt för bidragstagare då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så hur bra man har det är direkt relaterat till hur stor köpkraft man har?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jungman Jansson:

Så hur bra man har det är direkt relaterat till hur stor köpkraft man har?

Jag tror jag faktiskt gjorde en miss där. Försöker kolla hur köpkraften har blivit påverkad, då det är det mest relevanta. [smile]


   
SvaraCitera