Aviseringar
Rensa alla

95% av svenskar = Ateister


New York City:

95% av svenskarna = ATEISTER

Haha, var fan får du din information ifrån?


   
SvaraCitera

New York City:

95% av svenskarna = ATEISTER

Tror att siffran över folk som helt enkelt inte bryr sig är större än gruppen uttalade ateister


   
SvaraCitera
nrg89

New York City:

95% av svenskarna = ATEISTER
Knappt 1% av svenskarna gar till kyrkan regelbundet.

Jag är skeptisk till de siffrorna. Har du någon form av källa bakom dem?

Det är inte särskilt konstigt, vårat land har fortfarande en kristen kultur och det är först nyligen vi har blivit så extremt sekulära. Jag som materialistisk ateistisk svensk sjunger gärna julsånger och ger påskägg till mina vänner, och hade jag varit en ateistisk materialistisk israelit hade jag nog firat Yom Kippur och påsk ändå. Det är inga konstigheter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

New York City:

Jul = Jesus fodelse

Nej, Jul är det nordiska firandet av midvinterblotet. Jul=jólablótet.

Läser du din bibel så ser du att många av de saker vi gör vid jul vore otänkbara för en tidig kristen. Vad tror du exempelvis att juden Jesus tycker om julskinka?

New York City:

95% av svenskarna = ATEISTER

Jag tror att den siffran är för hög. En sifoundersökning ifrån år 2000 visade att 13 % av Sveriges befolkning trodde på en gud.

Men 46 % trodde på "en högre makt". Sedan om denna högre makten var kärlek, eller karma, eller kosmos, det framgick inte.

8 % trodde att det fanns en gud och att Jesus var världens frälsare, vilket gör att maximalt 8 % av Sveriges befolkning kan sägas vara "klassiskt" kristna.

Men med den statistiken vore svenskarna 87% ateister år 2000.

Tittar du på ​denna studie om varför människor är medlemmarna i Svenska Kyrkan finner du att enbart 8 % är medlemmar för att de är kristna och tror på gud.

Hur det är idag vet jag inte.


   
SvaraCitera
Tyrael

New York City:

Varfor firar man Jul, Pask, Kristihimmelfardsdag, Trettondedag jul, langfredag, skartorsdag osv nar bara 5% av svenskarna ar Kristna och tror pa Gud?

Uppenbarligen något du inte förstår: Högtiderna firar man för att vara tillsammans och inte för att hedra någon idiot som levde för 2000 år sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

New York City:

Jul = Jesus fodelse

Absolut inte. Jul, med det namnet, var en vikingahögtid och hade ingenting med kristendomen att göra. Att vi ens firar Jesu födelse den 25e December var för att kejsar Constantin kapade datumet, då det sammanföll med den romerska solhögtiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I princip alla högtider är hedniska högtider som fått en annan innebörd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

New York City:

Jul = Jesus fodelse

Jesus föddes i Augusti typ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

agnostiker

Antingen tror man på skiten, eller så gör man det inte. "Kanske" funkar inte.


   
SvaraCitera

För man får god mat och trevligt sällskap?

Teal Crab:

Antingen tror man på skiten, eller så gör man det inte. "Kanske" funkar inte.

"jag bryr mig inte" borde väl annars duga?

Edit:

Längesen man såg dig på forumet btw!


   
SvaraCitera

Buddah:

Källa?

nrg89:

källa?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

för att det är mysigt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För att skiten är hyfsat kul och man är ledig. Om den nu inte är kul av någon anledning är man i alla fall ledig. Så det så!


   
SvaraCitera

New York City:

90% av Amerikanerna ar KRISTNA

Den siffran kan föressten inte heller stämma. Då 12% av Amerikanerna är Ateister, sen utöver det så finns det muslimer, judar, hinduister, buddhister etc.

Tror siffrorna är dragna ur röven ärligt talat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Den siffran kan föressten inte heller stämma. Då 12% av Amerikanerna är Ateister, sen utöver det så finns det muslimer, judar, hinduister, buddhister etc.

Tror siffrorna är dragna ur röven ärligt talat.

UNGEFAR sa jag.

Atmistoende det finns BETYDLIGT fler Kristna i USA (andel %) och betydligt fler kyrkor. Dessutom ar USA:s motto "In God we trust".
Vad ar Sveriges motto? Kottbullar och prinskorvar? [cute]

Som sagt titta pa bilarna i USA, dom flesta har kors vid bakspegeln.


   
SvaraCitera