Aviseringar
Rensa alla

A på ett prov utan alla frågor besvarade - hur reagerar ni?


Ämnesstartare

Anser ni att en måste besvara alla frågor på ett prov för att få A? Om ni var lärare, vilka tankar hade ni utfört och fört vidare till eleven? Vad hade ni gjort?


   
Citera
Ämnesetiketter
sies
 sies

Det beror på hur många frågor provet har. Men oftast borde åtminstone nåt fel tillåtas och betygsättas med A. 


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Nej, det tycker jag inte. Det är naturligt att glömma bort och få hjärnsläpp även om man så skulle ha doktorerat i ett ämne.

(Om vi utgår från att provet har till räckligt många frågor på nivån och att a-nivå nås på de flesta då det är möjligt) 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Om helheten talar för ett betyg så tycker jag inte det finns anledning att ge något annat än det betyget.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sies:
Det beror på hur många frågor provet har. Men oftast borde åtminstone nåt fel tillåtas och betygsättas med A. 

Låt oss säga att det handlar om en eller två obesvarade frågor av trettio stycken.


   
SvaraCitera

En obesvarad fråga är ju inte värre än en med felaktigt svar och jag tycker inte det ska krävas alla rätt för högsta betyg.


   
SvaraCitera

Eftersom betyg går inte efter besvara frågor och mer om man kan göra det som kunskapskraven säger..


   
SvaraCitera

nä    


   
SvaraCitera

Såklart, om man missar en fråga som är en a fråga så kan inte man få a, varför ska man få det för? Satsa!


   
SvaraCitera

Beror ju på om man nått om redan nått upp till de kriterier som den frågan hade på en annan fråga


   
SvaraCitera

Nej, så länge man allt annat ligger på A-nivå så tycker jag att det ska finnas utrymme för att svara fel eller inte svara alls på en fråga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
Nej, så länge man allt annat ligger på A-nivå så tycker jag att det ska finnas utrymme för att svara fel eller inte svara alls på en fråga.

Jag hoppade över en uppgift som jag var osäker på och som handlade om när judarna fick tillbaka Israel. Tänkte skriva "efter andra världskriget" vilket också var rätt(fick reda på det efter) men tänkte att jag skulle hinna reflektera över det senare vilket jag inte gjorde. Tiden rann ut. 


   
SvaraCitera

Solomonia:

Jag hoppade över en uppgift som jag var osäker på och som handlade om när judarna fick tillbaka Israel. Tänkte skriva "efter andra världskriget" vilket också var rätt(fick reda på det efter) men tänkte att jag skulle hinna reflektera över det senare vilket jag inte gjorde. Tiden rann ut. 

Alla lärare jag har haft skulle gett A i så fall, förutsatt att man får full pott på allt annat. Sen blir det ju självklart svårare då man inte riktigt har lika mycket marginal att göra fel på andra frågor då.


   
SvaraCitera

Beror ju på vilken typ av fråga (vilken level).


   
SvaraCitera

Ja, frågorna är inte slumpmässigt generade. Är det inte möjligt så får man helt enkelt nöja sig med betyget B som finns där av en anledning.


   
SvaraCitera