Aviseringar
Rensa alla

Abort eller inte?


Ämnesstartare

Är det okej eller fel med abort?! Jag tycker att det är okej med abort. När du gör en abort så är det fortfarande ett foster, som inte kan tänka eller känna. Det har inte blivit någon människa som kan tänka höra och känna känslor. Dom som är mot abort tycker att det är en människa och att det är rena rama massmord. Såhär tycker jag! När du tillexempel tar ett dagenefterpiller så har det gått en dag, bara en dag. Det har knappt hunnit hända någonting alls, eller vänta nu... det har ju inte hänt något. Eller om hon som blivit gravid inte kan riktigt bestämma sig ska jag ha barn eller ska jag inte? Så ska hon SJÄLVKLART få bestämma sig i 18 veckor om hon måste men däremot, så kan jag hålla med om att om det är en tjej som blir gravid gång på gång och skiter i preventivmedel så får man inte göra abort. Då får man adoptera bort det istället.


   
Citera

Exorne:

det

Exorne:

Är

Exorne:

okej

Exorne:

med abort


   
SvaraCitera
mynona

Exorne:

om det är en tjej som blir gravid gång på gång och skiter i preventivmedel så får man inte göra abort.

Ingen ska tvingas gå igenom en graviditet och en förlossning mot sin vilja.

Abort är en mänsklig rättighet. Om man bestämmer sig för att föda barnet har man förstås ett ansvar mot det genom att inte dricka eller göra annat som påverkar det, men en vuxen människa är naturligtvis en livsform överordnad en cellklump. Visst är cellklumpen levande, men det är trots allt i princip allt omkring oss; levande organismer, bakterier, etc, finns överallt. Det känns rätt självklart, och att diskutera med abortmotståndare kan i stort sett jämföras med att mata troll.


   
SvaraCitera

Exorne:

Jag tycker att det är okej med abort.

mynona:

Ingen ska tvingas gå igenom en graviditet och en förlossning mot sin vilja.

mynona:

Abort är en mänsklig rättighet.


   
SvaraCitera

med nio miljarder människor som hemsöker världen är det det enda rätts


   
SvaraCitera

klart det ok med abort


   
SvaraCitera

Det är okej med abort. Finns tillräckligt med barn som far illa ändå.


   
SvaraCitera

det skulle inte vara lagligt om det inte var okej
tycker iofs att det borde vara okej överallt


   
SvaraCitera

njae jag vet inte. jag är inte överförtjust med det men det är väl ändå ok

men ifall jag skulle råka göra nån gravid så hade jag dock inte velat att tjejen skulle göra det. kan ge ungen till mig ifall hon inte vill ha den men ingen abort


   
SvaraCitera
mynona

patrick bateman:

kan ge ungen till mig ifall hon inte vill ha den men ingen abort

Problemet är ju att hon skulle tvingas gå igenom både en nio månader lång graviditet och en förlossning innan hon kunde göra det.


   
SvaraCitera

känns som att det finns massor med trådar om ämnet


   
SvaraCitera

jaharåå, bara dra ut cellklumpen. [smile]


   
SvaraCitera

mynona:

Problemet är ju att hon skulle tvingas gå igenom både en nio månader lång graviditet och en förlossning innan hon kunde göra det.

det är jag väl medveten om och även ifall det till slut är hennes beslut så tycker jag inte hon ska göra abort ifall inte jag är med på det eftersom jag också var delaktig i skapandet av barnet


   
SvaraCitera
mynona

patrick bateman:

inte hon ska göra abort ifall inte jag är med på det eftersom jag också var delaktig i skapandet av barnet

Du har rätt i att du är lika mycket förälder som hon, och därför bör du ha lika mycket att säga till om som hon, moraliskt sett och känslomässigt sett. Problemet är bara att det här kolliderar med det faktum att du inte går igenom en graviditet och en förlossning.

Även om du också var med om att "skapa barnet", så kommer du ju inte att vara gravid och du kommer heller inte att föda fram det. Du har lika stor del i det första steget, men inte i det andra och tredje. Därför är abort i slutändan enbart hennes beslut. Hur man än vrider och vänder på saken så går det inte att göra något åt att abort i slutändan måste avgöras av kvinnan därför att det är hon som går igenom graviditeten och förlossningen. Det räcker som skäl.


   
SvaraCitera

det är fett nice med aborter


   
SvaraCitera