Aviseringar
Rensa alla

Abort


evene

stoner:

Problemet är väl i så fall att de allra flesta aborter görs i sk industriländer där det föds minst barn och i de länder som ex Afrika och arabländer där det föds flest barn är abort förbjuden.

För att halvt byta ämne. Har du någon gång varit med om att du eller din partner har blivit gravid och att ingen av er vill behålla barnet?

Om inte så har du inget att säga till om enligt mig.


   
SvaraCitera

Jag tycker att abort är en viktig grund till ett jämställt samhälle eftersom det handlar om att få bestämma över sin egen kropp. Att använda abort som ett alternativ till preventivmedel är ju däremot en annan femma eftersom det slösar på tid och resurser inom sjukvården. Enligt RFSU och 1177 så skulle det inte göras färre aborter om det blev olagligt. Ända skillnaden skulle vara att kvinnorna gjorde det hemma i källaren med en sketen kniv eller råttgift och då tycker jag att det är bättre att dem får rätt vård på ett hygieniskt sjukhus. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

evene: För att halvt byta ämne. Har du någon gång varit med om att du eller din partner har blivit gravid och att ingen av er vill behålla barnet?

Nej.

evene: Om inte så har du inget att säga till om enligt mig.

Som jag skrivit tidigare - en abort ska avgöras av mannen och kvinnan. Inte av några jävla politiker eller lagstiftare som i lag bestämmer över andras liv. Syftar ENBART på hur lagarna är skrivna i ANDRA länder.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

preventivmedel finns för en anledning 


   
SvaraCitera

hxiley:
preventivmedel finns för en anledning 

Om kondomen spricker då? Eller att man glömt ta ett p-piller? Eller vid våldtäkt osv?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XxArchyxX:

Om kondomen spricker då? Eller att man glömt ta ett p-piller? Eller vid våldtäkt osv?

använd t-stav bl.a, om du glömmer bort att använda preventivmedel så får du ju skylla dig själv om du blir gravid. vid våldtäkt enligt mig är det ok att göra abort, fast skulle varit synd om barnet


   
SvaraCitera

hxiley:

använd t-stav bl.a, om du glömmer bort att använda preventivmedel så får du ju skylla dig själv om du blir gravid. vid våldtäkt enligt mig är det ok att göra abort, fast skulle varit synd om barnet

”barnet” är ett foster. Ett foster som inte känner eller tänker. 

ja man kan använda p-stav men det passar inte allas kroppar pga hormoner osv. 

Som jag tidigare sagt så skulle ett abortförbud inte göra att färre personer tog abort utan bara att dem aborter som gjordes skulle vara farliga och även leda till dödsfall både för fostret och kvinnan. 


   
SvaraCitera

XxArchyxX:

”barnet” är ett foster. Ett foster som inte känner eller tänker. 

ja man kan använda p-stav men det passar inte allas kroppar pga hormoner osv. 

Som jag tidigare sagt så skulle ett abortförbud inte göra att färre personer tog abort utan bara att dem aborter som gjordes skulle vara farliga och även leda till dödsfall både för fostret och kvinnan. 

Så det är okej att mörda allt som inte har "känslor"?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XxArchyxX:

”barnet” är ett foster. Ett foster som inte känner eller tänker. 

ja man kan använda p-stav men det passar inte allas kroppar pga hormoner osv. 

Som jag tidigare sagt så skulle ett abortförbud inte göra att färre personer tog abort utan bara att dem aborter som gjordes skulle vara farliga och även leda till dödsfall både för fostret och kvinnan. 

blivande barnet om man säger det så 

använd något annat. jag vet inte. är inte så insatt i sex och kommer inte bli det förrän några år troligtvis


   
SvaraCitera

Deinosuchus:

Så det är okej att mörda allt som inte har "känslor"?

Ja, den saknar medvetande och något som inte vet om att det är levande lider ju inte heller av att dö, eller hur?


   
SvaraCitera

XxArchyxX:

Ja, den saknar medvetande och något som inte vet om att det är levande lider ju inte heller av att dö, eller hur?

Ganska patetiskt. Bara googla "fetus abortion" och kolla på lite bilder och sen dra det där argumentet igen. 


   
SvaraCitera

Deinosuchus:

Ganska patetiskt. Bara googla "fetus abortion" och kolla på lite bilder och sen dra det där argumentet igen. 

Tycker det är ganska patetiskt att tro på allt på internet. Kan ju faktiskt vara som så att dem där ”fetus abortion” bilderna är photoshoppade av så kallade pro-life människor och högerextremister som inte vill att kvinnor ska ha rätten att bestämma över sin graviditet..

Om du själv gjort en abort och kunnat bekräfta att det var blodigt hade jag trott dig.


   
SvaraCitera
time
 time

Deinosuchus:

Ganska patetiskt. Bara googla "fetus abortion" och kolla på lite bilder och sen dra det där argumentet igen. 

Argumentera hyggligare om du ska göra det. Bilderna man kan se är inte ett bevis på att foster kan känna smärta. Man räknar med att nervutvecklingen är tillräcklig för att känna smärta i början av tredje trimestern. Det är först i vecka 27. 


   
SvaraCitera

time:

Argumentera hyggligare om du ska göra det. Bilderna man kan se är inte ett bevis på att foster kan känna smärta. Man räknar med att nervutvecklingen är tillräcklig för att känna smärta i början av tredje trimestern. Det är först i vecka 27. 

Ah okej, min unge kan inte känna smärta, då är det bara att injecera gift i dennes lilla hjärna! Den kan ju ändå inte känna någonting. Dags för en karriär, adjö framtida avkomma, far åt helvete alla förfädrar som skulle hatat mig för detta, hallå meningslös existens!


   
SvaraCitera
time
 time

Deinosuchus:

Ah okej, min unge kan inte känna smärta, då är det bara att injecera gift i dennes lilla hjärna! Den kan ju ändå inte känna någonting. Dags för en karriär, adjö framtida avkomma, far åt helvete alla förfädrar som skulle hatat mig för detta, hallå meningslös existens!

När en abort görs så sent är det oftast för att det är något allvarligt fel på barnet, eller moderns hälsa. Exempelvis på grund av att mamman behöver genomgå cancerbehandling. Det är inte något man gör lättvindigt, men det måste gå att göra tryggt och säkert för alla inblandade. 

Man injicerar inte gift i fostrets hjärna. Man sätter igång förlossningen medicinskt. Vid en sen abort förlöser man barnet, barnet lindas in fint och mjukt och föräldrarna får ta farväl av henne eller honom. Det är allt som oftast ett hjärtskärande beslut som tas på efterlängtade barn.


   
SvaraCitera