Aviseringar
Rensa alla

Aborthjälp AKUT!!?


Ämnesstartare

Hej! Jag råkade bli gravid ett par veckor innan jag fyllde 15 år. Alltså var jag 14 då (fyllde 15 för en vecka sen nu), jag har berättat det för min morbrors flickvän som är väldigt seriös med sånt och jordnära. Är det nån risk att en abortmottagning tar kontakt med mina föräldrar eller socialtjänsten i denna fråga? Har varit en del problem med droger å alkohol förut. Tacksam för svar


   
Citera

https://www.umo.se/Kroppen/Graviditet/Abort/

var försiktigare med sex i framtiden...................


   
SvaraCitera

Det är självklart att dem blir kontaktade.


   
SvaraCitera

från umo:

"Personalen på mottagningarna har tystnadsplikt. Till unga brukar personalen föreslå att föräldrar, vårdnadshavare eller någon vuxen som står en nära får veta om att man ska göra abort. Den gränsen går oftast vid 15 år. Men det går inte att svara säkert på om personalen kontaktar föräldrarna. Det beror bland annat på vad du själv vill, omständigheterna och hur gammal du är. För det mesta kan du och personalen du träffar diskutera er fram till vad som är bäst.

Om det är så att dina föräldrar eller vårdnadshavare absolut inte kan få veta att du vill göra abort, för att det då skulle kunna hända dig något, tar inte vårdpersonalen kontakt med dem. Att göra abort ska inte innebära att du hamnar i en situation där du kan råka illa ut. Du kan då få hjälp av kurator eller en annan stödperson i stället."


   
SvaraCitera

Hej!
Vi är tre gymnasieungdomar som ska skriva en samhällsvetenskaplig rapport om abort i Sa1a2. Era svar kommer sammanställas och sen ska vi diskutera hur ungdomar förhåller sig kring frågan. Klicka på länken nedan och svara på 9 frågor om abort för att hjälpa oss med rapporten. Svaren är självklart helt anonyma!


   
SvaraCitera

Lita inte på medicin döda barnet med sten


   
SvaraCitera
Listus

Som flera sagt så behöver ingen få reda på detta, UMO är väldigt proffsiga. Så det löser sig. 


   
SvaraCitera