Aviseringar
Rensa alla

Abraham


Ämnesstartare

Saxar från LG2S utmärkta artikel om Abraham:

Fader Abraham - En saga om mobbing [Liv o Natur]

"Fader Abraham, fader Abraham. Fyra söner hade Abraham. Och de åt och drack. Och de åt och drack, och sen så gjorde de såhär."

Ja, den gamla slagdängan känner vi ju alla till, men vem var egentligen denne mystiska fader Abraham? Och gör sången honom rättvisa? Dessa frågor kommer vi att försöka besvara i den här artikeln.

Abram (Abraham innan han bytte namn) träffade gud för första gången när han bodde i det land hans förfäder alltid hade bott i. Gud säger dock åt Abram, att han ska flytta till ett nytt land istället (dagens Israel), ta med sig sin fru men inga andra släktingar. Abram lyder såklart gud, men trots detta får gud lite dåligt samvete över att bara skicka iväg honom sådär, så han lovar också att Abram ska få massor av söner och att det nya landet ska bli hans alldeles egna.

Tyvärr hade gud fel, och när Abram kommer fram till det nya landet så bor det redan folk där (ungefär som när gud sa åt judarna att flytta till Palestina), som blir skitarga och försöker döda honom. Inte heller lyckas han få några barn med sin fru Sara. Gud fortsätter dock att småprata med honom då och då, och lovar honom gång på gång att han minsann ska få massor av söner, och säger till och med åt honom att han ska byta namn till Abraham istället, eftersom det betyder "far till många". Abraham gör såklart detta, och gud är nöjd.

Tillslut lyckas i alla fall Abraham få två söner, en son tillsammans med sin slavkvinna, och några år senare en till son med sin fru Sara. När Sara får barn blir hon dock lite orolig att slavkvinnans son ska bli den som får ärva och sånt, så hon säger åt Abraham att jaga ut henne och sonen i öknen så att de dör. Abraham är dock en ganska fin kille, så han säger att det nog vore lite för elakt, men då blandar sig gud i situationen och säger åt Abraham att om han skickar iväg sin slav och sin son så ska han minsann få många söner och ett eget land (igen!). Så tillslut skickar Abraham iväg dem, och ser dem aldrig mer.

Kort därefter, när gud är på besök hos Abraham och blir bjuden på gräddmjölk och grillat lamm, berättar gud i förbifarten att han minsann tänker bränna ner en stad en bit bort, som heter Sodom (därav ordet sodomi). Abraham tycker dock att detta verkar alldeles för tarvligt, så han ger sig in i en liten förhandling med gud. Här är ett urklipp ur konversationen:

Abraham:
Men tänk om det finns 50 goda män i staden, då vore det ju synd om de dog.
Gud:
Ok, om det finns 50 goda män så bränner jag inte upp Sodom.
Abraham:
Ja, men ta mig inte så bokstavligt, tänk om det finns typ 45 goda män då?
Gud:
Ok, om det finns 45 goda män i Sodom så bränner jag inte staden.

Och på det sättet fortsatte de att förhandla tills gud hade lovat att inte bränna staden om han hittade 10 goda män där.

Vid ett senare tillfälle inträffar det som är förmodligen är mest känt, nämligen att gud säger åt Abraham att offra sin son, Isak, till gud. Det intressanta är dock HUR gud säger åt Abraham att göra detta. Trots att Abraham alltid har varit gud trogen, och gjort precis som han säger så totalhånar gud honom för det:

Gud: "Jag vill att du ska offra din son, Isak, till mig. Och jag vet att du kommer att göra det, precis som du flyttade till ett främmande land när jag sa det, och precis som du skickade ut din andra son att dö i öknen bara för att jag sa åt dig att göra det. Och du förresten, kommer du ihåg Sodom? Vet du hur många goda män det fanns i staden, jo, 5 stycken, så jag brände ner skiten! Om du bara inte hade gett upp men istället pressat ner siffran lite, lite till så hade staden funnits kvar, men tackvare dig är alla döda nu!".

Som de flesta vet gör Abraham ändå som gud säger åt honom, och förbereder sig att offra sin son, men precis när han ska hugga kniven i Isak så kommer det en ängel och stoppar honom. Ängeln säger åt honom att gud bara ville testa hans trohet. Abraham klarade testet och dog en tid senare.

Totalt fick han bara 2 söner, varav en blev ivägskickad ut i öknen. Inte heller fick han något land som gud hade lovat honom. Vad han däremot fick för att han lyssnade varje gång gud sa åt honom att göra något var elaka ord och hån.

Så, nu när vi känner Abraham kan vi kolla om visan gör honom rättvis. Svaret blir tyvärr nej, man sjunger ju att Abraham fick fyra söner, vilket är total lögn, han gick ju bara två stycken. Detta är förmodligen något påhitt av gud för att släta över sin missbedömning av hur många barn Abraham skulle få.

Berättelsen om Abraham brukar också kallas för En komikers uppväxt, Ett ufo gör entré och Jenny, eftersom den innehåller så mycket mobbing från gud.

==================

Vad säger ni, är detta ett schysst sätt att behandla folk? Den evigt gode guden?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Huge wall of text crits you for OVER NINE THOUSAAAND. [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Absolut


   
SvaraCitera

Abraham var en player.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Abraham blev far till många folk så det är visst sant. Hur många är judarna idag? [rolleyes] Abraham är ju stamfadern till dem

Stringburka:

Om du bara inte hade gett upp men istället pressat ner siffran lite, lite till så hade staden funnits kvar, men tackvare dig är alla döda nu!".

allt det som står där, har jag inte ens läst i Bibeln, så vart fick du det ifrån?

Stringburka:

Vad säger ni, är detta ett schysst sätt att behandla folk? Den evigt gode guden?

Guds löften blev ju sanning.

o sen var detta det gamla förbundet som bara judarna hade med Gud. Det nya förbundet mellan alla människor o Gud är något helt annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

allt det som står där, har jag inte ens läst i Bibeln, så vart fick du det ifrån?

Stringburka:

Saxar från LG2S utmärkta artikel om Abraham:

Fader Abraham - En saga om mobbing [Liv o Natur]

lrn2read


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

allt det som står där, har jag inte ens läst i Bibeln, så vart fick du det ifrån?

ca 1 Mos 18:23

LightInDarkness:

o sen var detta det gamla förbundet som bara judarna hade med Gud. Det nya förbundet mellan alla människor o Gud är något helt annat

Öh, vad har det med saken att göra? Samma gud, och han var fortfarande en elak nisse! [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nuppineula:

lrn2read

glömde de [crazy]

Stringburka:

ca 1 Mos 18:23

jojo.. det står ju det vet jag. men täntke mest på att det inte alls står så som artikeln säger.

Stringburka:

Öh, vad har det med saken att göra? Samma gud, och han var fortfarande en elak nisse! [no-no]

gaska så mycket. judarna o kristna beskriver Gud på två helt olika sätt. samma Gud utan tvekan. Men i GT beskriver man Hans helighet mer. i NT Hans kärlek mer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

jojo.. det står ju det vet jag. men täntke mest på att det inte alls står så som artikeln säger.

Nej, det är ju lite omformulerat, men ingenting i artikeln är ju direkt felaktigt.

LightInDarkness:

gaska så mycket. judarna o kristna beskriver Gud på två helt olika sätt. samma Gud utan tvekan. Men i GT beskriver man Hans helighet mer. i NT Hans kärlek mer.

So? Det är samma gud, och på grund av att gud är allsmäktig, omnibenevolent och allvetande så kan han per definition inte förändras.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Svaret blir tyvärr nej, man sjunger ju att Abraham fick fyra söner, vilket är total lögn, han gick ju bara två stycken.

Hur seriös är denna text?

Var i bibeln står det att Abraham fick bara 2 söner?

Abraham fick ju totalt 8 söner.

1 Moseboken 16:15:
"Senare födde Hagar en son åt Abram, och Abram gav sin son, som Hagar hade fött, namnet Ịsmael."

1 Moseboken 21:3:
"Så gav Abraham sin son som hade fötts åt honom, som Sara hade fött åt honom, namnet Isak. "

1 Moseboken 25:1, 2:
"Och Abraham tog sig åter en hustru, och hennes namn var Ketụra. Med tiden födde hon honom Simran och Joksan och Medan och Midjan och Jisbak och Shuah."

Därmed blev Abraham stamfar inte bara till israeliterna, ismaeliterna och edoméerna, utan också till medaniterna, midjaniterna och andra folk.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

men ingenting i artikeln är ju direkt felaktigt.

beror ju helt på om man tror på det eller ej. jag tror ju på det som står i Bibeln, du gör inte det, då blir det att du tycker att artikeln har rätt medan jag tycker att dne har fel

Stringburka:

So? Det är samma gud, och på grund av att gud är allsmäktig, omnibenevolent och allvetande så kan han per definition inte förändras.

har inte sagt något annat. sa bara att judarna beskriver Honom på ett visst sätt och att vi kristna beskriver på ett annat sätt. vi beskriver samma Gud fast olika sidor av Honom asså


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Abraham är den ultimata juden. Han tar all skit, om och om igen, utan att ens gnälla. Mose hade eventuellt varit ett bra exempel, men han krävde ju en hel del övertalning innan han ens orkade bry sig. Abraham är fantastisk.

[blush]

Edit: Om Abraham och inte Adam hade varit den första människan så hade han aldrig ätit det där satans äpplet och vi hade sluppit allt djävulskap med syndafall och grejer. Anakronism [sad]


   
SvaraCitera

mediakatt:

Edit: Om Abraham och inte Adam hade varit den första människan så hade han aldrig ätit det där satans äpplet och vi hade sluppit allt djävulskap med syndafall och grejer. Anakronism

Vet inte om du var seriös eller inte, men du är kristen så man vet aldrig [cry].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EnDumAfrikanskVas:

Vet inte om du var seriös eller inte, men du är kristen så man vet aldrig .

Jag är inte kristen, trodde halva um visste det vid det här laget.


   
SvaraCitera

mediakatt:

Jag är inte kristen, trodde halva um visste det vid det här laget.

Tror gör man i kyrkan [wink].


   
SvaraCitera