Aviseringar
Rensa alla

Absint


Ämnesstartare

Är ganska ovan drickare. Men igår så var jag på fest och de bjöds på absint shots. Alla sa "Äh, det där kommer upp igen". Men jag kräktes inte, och hade en riktigt skön fylla. Flaskan var oöppnad. Är jag född tålig eller hade jag tur, lr krävs det mera för att skiten ska komma upp?


   
Citera
Ämnesetiketter

varför skulle man kräkas för att man dricker absinth? den mesta absinten idag har jag för mig är typ som vodka fastmed grön karamellfärg i. och ser inte varför manskulle kräkas av "riktig" absinth heller.


   
SvaraCitera

Kanske just för att du är ovan. Det kan i många fall underlätta drickande av mycket och starkt.
Men jag förstår inte heller av varför man skulle spy an vanlig. Det är ju bara högre procent i den.


   
SvaraCitera

postis_per:

den mesta absinten idag har jag för mig är typ som vodka fastmed grön karamellfärg i.

Njaej. Absint ligger för det mesta på <50% alkohol (ofta uppemot 70%) och är smaksatt med anis, malört, och fänkål. Så både smak och alkoholstyrka skiljer.

Dock är inte absint sån jävla big deal som folk gör det till, och har aldrig varit. Man blir inte galen av absint mer än av alkohol i största allmänhet.


   
SvaraCitera

postis_per:

är typ som vodka

Fast med ungefär 60-80 procent alkohol... [rolleyes]
Och att det är kryddat och inte renat... [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

80 procent


   
SvaraCitera

Stringburka:

Man blir inte galen av absint mer än av alkohol i största allmänhet.

Om man inte får tag på en flaska med det där nervgiftet i.... Då är det ju en annan historia.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Om man inte får tag på en flaska med det där nervgiftet i.... Då är det ju en annan historia.

Hur vet man att det är det då?[confused]


   
SvaraCitera

Myksa:

Om man inte får tag på en flaska med det där nervgiftet i.... Då är det ju en annan historia.

Absint innehåller väldigt små mängder av ett ämne som heter Tujon, vilket kommer sig av kryddningen med malört. Det innehåller mängder långt mindre än vad som är tillåtet enligt EU's maxgränser, och alldeles för lite för att göra någon egentlig skada jämfört med vad alkoholen i sig gör.
Dricker du ren tujon är det däremot väldigt farligt, och man kan få epileptiska anfall och dylikt. Men mängderna är oerhört små, även i traditionellt framställd absint.

EDIT:

Adopterad:

Hur vet man att det är det då?[confused]

Se ovan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Absint innehåller väldigt små mängder a

Anyway, så är det en fyhelvetes dryck [bigcheers]


   
SvaraCitera

Adopterad:

Anyway, så är det en fyhelvetes dryck [bigcheers]

Håller med dig. För starkt, och smakar äckel-päckel-anis.


   
SvaraCitera

Stringburka:

Dricker du ren tujon är det däremot väldigt farligt, och man kan få epileptiska anfall och dylikt. Men mängderna är oerhört små, även i traditionellt framställd absint.

Jag har hört att det var påtagliga mängder. Därför alla konstnärer och typer som drack det förr vart lite... virriga.


   
SvaraCitera

som sagt tidaigare i tråden varför skulle du kräkas av det. jag har då aldrig gjort det. fast det smakar ju rutten räv


   
SvaraCitera

Adopterad:

Men jag kräktes inte, och hade en riktigt skön fylla. Flaskan var oöppnad.

det går inte ihop, hur kunde du få en skön fylla av en oöppnad flaska? var hade du den egentligen? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Absint

80% alkohol dryck säljs väl inte i sverige?


   
SvaraCitera