Aviseringar
Rensa alla

Acceptabel vikarie


Ämnesstartare

Tjenare!
Jag jobbar lite som vikarie i högstadiet och tycker eleverna är skitjobbiga. Den ena eleven stör den andre också vidare. Jag undrar hur jag skall som vikarie kunna charma eleverna så mycket att de sitter och arbetar eller åtminstone håller käften och tittar rakt fram.

Berätta gärna om lite olika bra och dåliga vikarier. Jag vill inte veta något om era fasta lärare då de har mycket större makt att påverka elever med långvariga relationer samt planerad undervisning. Som vikarie vet man knappast målet med undervisningen (och inte eleverna heller i högstadiet) så därför kan man inte jämföra lärare och vikarier.


   
Citera

Jag har aldrig i grundskolan haft en vikarie som har lyckas ha en någorlunda kontroll över den klass jag har gått i.

Vet inte vad det är som gör att vissa har en sådan brist på respekt för vikarier.


   
SvaraCitera

Ta på dig en trevlig uniform eller någonting.

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För och främst, så är högstadieelever a pain in the butt, if you pardon my bad french, men vad jag tror är att du försöker ta kontroll, från det att du tar första steget in i klassrummet, och demand kontroll liksom...För om eleverna ser att du är en sekund nervös eller något liknande, så kan du glömma respekt. Så det bästa är nog att du staplar in och kör järnet, det vill säga take control genom att vara hård. Dem kanske ser dig som ett rövhål bokstavligt sagt, men efter sin tid, kommer dem respektera dig, det lovar jag! Ingen respekterar en "pussy"


   
SvaraCitera
elinc

"Jag har som jobb att hålla eran lektion. Era betyg kan jag inte göra nånting åt, och bryr mig gör jag inte heller om jag ska vara ärlig. Nu säger jag åt er att räkna i böckerna, men jag skiter fullständigt i om ni gör det eller inte."

Underbar vikarie som vi hade en gång [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ta på dig en trevlig uniform eller någonting.

Där har du något jag har tänkt på. Dels tänkte jag på att ha en mörkgrå kostym på mig - alla vet att kostym ger makt. Speciellt i stackars Sverige där ingen har kostym. Nästa steg var att jag tänkte köpa en militäruniform secondhand/överskott och ha den på lektionerna. Frågan är bara vad de andra lärarna skulle tycka om mig i militärkläder.

Eline: den ambitionsnivån din vikarie hade skulle jag kunna imitera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var inte konstig. Visa inte myntinkastet när du böjer dig osv. Stöt inte på någon. När jag gick i högstadiet var vikariemobbning en erkänd aktivitet. Så försök vara "lagom", stick inte ut och var gärna lite trevlig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi hade en vikarie som helt plötsligt och totalt kylit bara klev upp och ställde sig på ett av borden. Då blev det tyst på oss! Så chockad man var..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

3665030:

Tjenare!

Då jag har haft vikarier MÅNGA gånger i grundskolan så har jag en viss erfarenhet av dem. I min skola så var det iaf så att de vikarier som var hårda och ''stela'' fick massor av problem av oss elever. Men de vikarier som bjöd på sig själva och behandlade eleverna som jämlika fick mycket snällare elever. När man får en vikarie så tror vi elever att vi kan förstöra lektionen då den här vikarien ändå inte kommer att sätta betyg på oss osv. Många vikarier vi hade blev förbannade då vi inte höll käft. Men när vikarien höll sig lugn...

Då höll vi tyst. Det är inte lika roligt att kaosa när vikarien inte blir arg. Till slut lägger man bara av med att förstöra då det inte ger något resultat.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det är faktiskt skitjobbig när man blir kompis med eleverna. Då känner man sig riktigt misslyckad. Det skall vara någon poäng med att ha lektion och det skall inte vara för att vikarien är cool eller häftig. Den enda anledningen till att jag är cool eller häftig är för att jag är äldre än dem men inte lika gamla som deras föräldrar.


   
SvaraCitera

Visa inte semesterbilder


   
SvaraCitera

Ingen bryr sig om dig om du kommer in och bossar, skriker osv. Det ger ingen respekt och håller inte i längden.

Det smartaste är att vara intressant, lite konstig.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera