Aviseringar
Rensa alla

Acer datorer.


Ämnesstartare

stoner: Om datorn blir långsam med åldern beror väl knappast på tillverkaren utan enbart på hur man underhåller datorn och på vad man kör för OS. Själv kör jag Ccleaner Pro en gång i veckan och jag tycker fortfarande att datorerna är hyfsat snabba till det jag använder dom till. 

Så är det men tycker inte att en dator ska börja sega ner sig även fast man inte använder ett cleaning program. Jag har haft 2 st Acer datorer (en laptop och en stationär) och båda har blivit som sniglar efter ett tag.

Min PC som jag har nu byggde jag för 5 år sen och den är fortfarande lika snabb som den var i början och jag har aldrig använt något cleaning program på den heller. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid: Så är det men tycker inte att en dator ska börja sega ner sig även fast man inte använder ett cleaning program. Jag har haft 2 st Acer datorer (en laptop och en stationär) och båda har blivit som sniglar efter ett tag.

Det har inte bara med saken att göra om man städer bort ej önskvärda filer med Ccleaner utan även själv OS blir slöare med tiden. Dvs mäter man uppstartningstiden idag mot den dagen man köpte datorn så tar det betydligt långsammare idag. Men det får vi tacka Mr. Gates och MS för.  Arg

Asstriid: Min PC som jag har nu byggde jag för 5 år sen och den är fortfarande lika snabb som den var i början och jag har aldrig använt något cleaning program på den heller.

Det låter helt otroligt.  Glad  Jag vet ju dom som använder sina datorer som rena gamingmaskiner, dom har inte ens en webläsare installerad, och de ominstallerar OS en gång i månaden just för att inte själva OS ska bli långsammare med tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Det låter helt otroligt.  Glad  Jag vet ju dom som använder sina datorer som rena gamingmaskiner, dom har inte ens en webläsare installerad, och de ominstallerar OS en gång i månaden just för att inte själva OS ska bli långsammare med tiden.

Happ verkar som att jag har en magisk dator för jag har aldrig ominstallerat OS heller Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid: Happ verkar som att jag har en magisk dator för jag har aldrig ominstallerat OS heller Galen

Om din hembyggda dator är lika snabb idag som den var för fem år sedan när du byggde den så JA, då har du en mirakeldator. Mycket glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Om din hembyggda dator är lika snabb idag som den var för fem år sedan när du byggde den så JA, då har du en mirakeldator. Mycket glad

Måste vara så. Bytte dock gpu för 4 år sedan men ändå. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid: Måste vara så. Bytte dock gpu för 4 år sedan men ändå.

Varför jag avråder "amatören" från att bygga sig egna dator beror bl a på att man får vara så försiktig med statisk elektricitet som kan slå ut de dyra komponenterna. Mitt största problem är att datorerna "dammar igen" och luftcirkulationen/kylningen blir sämre. Och jag vågar inte öppna datorerna och dammsuga dom, vilket skulle behövas. Främst märker jag att tempen blir oroväckande hög på hdd sommartid när inomhustempen är över 30 grader och hdd-tempen går över 50 grader. INTE BRA!  Gråter


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner: Mitt största problem är att datorerna "dammar igen" och luftcirkulationen/kylningen blir sämre. Och jag vågar inte öppna datorerna och dammsuga dom, vilket skulle behövas. Främst märker jag att tempen blir oroväckande hög på hdd sommartid när inomhustempen är över 30 grader och hdd-tempen går över 50 grader. INTE BRA!  Gråter

Använd tryckluft och ett sånt där armband man ska ha när man pillar i datorn (glömt namnet) sen finns det speciella munstycken man kan sätta på vanliga damsugaren som är till för datorer så finns det inget att oroa sig för. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

då tolkar jag det som att köpa färdigbyggd är allt för billigare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hade tänkt skaffa en laptop. en stationär blir bara dyrare och allt tillbehör måste byggas upp ganska onödigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vincebruh: då tolkar jag det som att köpa färdigbyggd är allt för billigare.

Färdigbyggd är helt ok liksom ACER...

vincebruh: hade tänkt skaffa en laptop. en stationär blir bara dyrare och allt tillbehör måste byggas upp ganska onödigt.

...men du ska självklart köpa en stationär dator. Har aldrig hört talas om att köpa en "laptop i byggsats". Du får mycket mer dator om du köper stationärt samt att en stationär kan du uppgradera de närmaste åren med både CPU, minnen, (hård)disk och även moderkort. Det kan du inte med en laptop.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stoner:

Varför jag avråder "amatören" från att bygga sig egna dator beror bl a på att man får vara så försiktig med statisk elektricitet som kan slå ut de dyra komponenterna. Mitt största problem är att datorerna "dammar igen" och luftcirkulationen/kylningen blir sämre. Och jag vågar inte öppna datorerna och dammsuga dom, vilket skulle behövas. Främst märker jag att tempen blir oroväckande hög på hdd sommartid när inomhustempen är över 30 grader och hdd-tempen går över 50 grader. INTE BRA!  Gråter

Asså bruh moment moderna datorkomponenter har så bra skydd mot elstötar det är absolut inget att oroa sig över. Har byggt en dator samtidigt som jag har stått på en matta helt utan problem.


   
SvaraCitera
Cobrak

Asstriid:
Bygg själv om du ska ha en bra dator för spel/redigering

^

är ju ingen nyhet att man får mer för pengarna om man bygger den själv. det är ju inte bara komponenter man köper utan alltifrån anställdas löner, reklamen, service, garantier etcetc


   
SvaraCitera
Cobrak

Asstriid:
Min PC som jag har nu byggde jag för 5 år sen och den är fortfarande lika snabb som den var i början och jag har aldrig använt något cleaning program på den heller. 

du porrsurfar för lite Mycket glad


   
SvaraCitera
Cobrak

och om du ska bygga en speldator så är ju processor och grafikkort prio


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cobrak:

du porrsurfar för lite Mycket glad

Min mobil däremot är extremt seg och laggig Cool


   
SvaraCitera