Aviseringar
Rensa alla

ACKORD - någon?


Ämnesstartare

Som prov inom musiken ska man hitta en låt som man sedan ska lära sig utantill och spela på gitarr inför läraren.

Jag kan varken sjunga eller spela gitarr så min fråga är - kan ni någon bra låt, som texten är hyffsat lätt på (Man kan endast få A - nytt betygsystem - om man sjunger samtidigt) och även inte för svåra ackord?
Vi får självklart spela i skolan men hade tänkt lära mig spela rätt bra ändå på gitarren, kommer då få låna min kompis gitarr när jag hittat en låt.
En länk till ackorden skulle också vara bra!


   
Citera

Bob Dylan - All Along The Watchtower

Capo 4:e band (funkar utan capo)

hela låten:

Am G F G


   
SvaraCitera

Dance dance dance av Lykke Li är SKITENKEL. Bara två ackord genom hela låten. Om du har tillgång till ett capo, kan du ha capo på andra bandet och spela C och F. De är väldigt enkla ackord att hålla, också.

Har du inte tillgång till capo kan du sjunga låten i en mörkare tonart än hennes studioversion, eller så kan du spela i D och G.

Överförklaring för att göra det än enklare:

D
Having trouble telling what I feel
-----------G
But I can dance dance dance

Så fortsätter det så genom hela låten.

Fast det här är väl för enkelt, egentligen. Du lär inte få så bra betyg av detta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maxwinner:

Bob Dylan - All Along The Watchtower

ska lyssna på den!

Maxwinner:

Am G F G

jo jag tror det är de ackorden musikläraren vill att vi ska använda

Ögon i en plåthink:

Fast det här är väl för enkelt, egentligen. Du lär inte få så bra betyg av detta.

jo, vill ju ha något vidare betyg iallafall, men tack ändå! bra förklaring!


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

jo, vill ju ha något vidare betyg iallafall, men tack ändå! bra förklaring!

Hur bra är du på gitarr? Vad klarar du? Jag personligen tyckte att det var fruktansvärt svårt att lära sig, men jag har verkligen inte fallenhet för instrumentet... [crazy]


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

jo, vill ju ha något vidare betyg iallafall, men tack ändå! bra förklaring!

Du kan spela That's alright mama med plock. Det är inte svårt att lära sig, men låter bra. Har ingen aning alls vilken nivå det bör vara på i din kurs, dock.

Är det ens högstadiemusik eller estetisk verksamhet på gymnasiet? [crazy]


   
SvaraCitera

Denna är lätt och lugn.
Det är bara att hålla pilen över ackorden så ser du hur de ska tas.

http://tabs.ultimate-guitar.com/a/anna_ternheim/shoreline_crd.htm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Hur bra är du på gitarr? Vad klarar du? Jag personligen tyckte att det var fruktansvärt svårt att lära sig, men jag har verkligen inte fallenhet för instrumentet...[crazy]

jag har aldrig spelat innan, vi kommer få ca tre veckor i skolan att träna - vi får även träna på raster och vid vissa tillfällen låna hem en gitarr och öva hemma. jag har dock spelat oboe i ca 2 år, så jag kan noter och allt det.!

Ögon i en plåthink:

Du kan spela That's alright mama med plock. Det är inte svårt att lära sig, men låter bra. Har ingen aning alls vilken nivå det bör vara på i din kurs, dock.

Är det ens högstadiemusik eller estetisk verksamhet på gymnasiet?[crazy]

Högstadiet - åttonde klass


   
SvaraCitera

Den här är också enkel och lugn.
http://tabs.ultimate-guitar.com/b/bright_eyes/first_day_of_my_life_crd.htm

Om du vill kan jag göra en instruktionsvideo (med endast ljud och text p.g.a. kamerabrist) med en skitenkel plock på denna. Har inget liv och är snäll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Om du vill kan jag göra en instruktionsvideo (med endast ljud och text p.g.a. kamerabrist) med en skitenkel plock på denna. Har inget liv och är snäll.

ja jättegärna![smile]


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

jag har aldrig spelat innan, vi kommer få ca tre veckor i skolan att träna - vi får även träna på raster och vid vissa tillfällen låna hem en gitarr och öva hemma. jag har dock spelat oboe i ca 2 år, så jag kan noter och allt det.!

Åh, då började jag spela gitarr, i åttan. Gick ut trean i somras. Vad roligt. Gitarr är jätteskoj, lär dig! [blush] Tager det lång tid mellan ackordbytena för dig, eller är du uppövad?

Du behöver inte kunna noter för att spela gitarr, men det kan ju hjälpa om man vill läsa sådana. Spelar själv mest på gehör.


   
SvaraCitera

ellenkarolina:

jag har aldrig spelat innan, vi kommer få ca tre veckor i skolan att träna - vi får även träna på raster och vid vissa tillfällen låna hem en gitarr och öva hemma. jag har dock spelat oboe i ca 2 år, så jag kan noter och allt det.!

Åh, då började jag spela gitarr, i åttan. Gick ut trean i somras. Vad roligt. Gitarr är jätteskoj, lär dig! [blush] Tager det lång tid mellan ackordbytena för dig, eller är du uppövad?

Du behöver inte kunna noter för att spela gitarr, men det kan ju hjälpa om man vill läsa sådana. Spelar själv mest på gehör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ögon i en plåthink:

Åh, då började jag spela gitarr, i åttan. Gick ut trean i somras. Vad roligt. Gitarr är jätteskoj, lär dig! Tager det lång tid mellan ackordbytena för dig, eller är du uppövad?

vi börjar med gitarren om cirka två veckor tror jag, så antar att det tar lång tid mellan ackord byten nu, ja!
tror jag endast kan ett ackord så har mycket att lära, men har en kompis som kan spela gitarr så hon ska lära mig lite!
det är det jag siktar på, skulle vara grymt kul att kunna spela!(:

Ögon i en plåthink:

Du behöver inte kunna noter för att spela gitarr, men det kan ju hjälpa om man vill läsa sådana. Spelar själv mest på gehör.

är nog ganska bra med noterna i skolan eftersom vi kommer få massa notblad vi ska spela efter på lektionerna. fast är då häftigare att kunna lyssna sig efter det!


   
SvaraCitera

Kan inte göra någon video, movie maker laggar sönder. Felåt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jaha, nej det gör inget! tänkte fråga musikläraren om tips och så så att jag kan träna hemma också(: har musik imorgon men tror vi skulle spela trummor då!


   
SvaraCitera