Aviseringar
Rensa alla

ACNE ÄRR..



   
SvaraCitera

toker:

en grej till..är det inte försent att göra något åt ärren när dom inte är röda längre? O.o

Nja.. Det är la då man ska slipa.. Fast borde inte det ge nya ärr? [shake]


   
SvaraCitera

är det en gissningslek


   
SvaraCitera

toker:

men borde man inte typ "hjälpa" dom att försvinna genom att sola? :O

nej, du upplever att det hjälper eftersom de syns mindre när huden är brunare, men för att få ned den röda pigmenteringen i huden på längre sikt ska du inte sola på det alls. som du skrev kommer det ju röda "tillbaka" sen, egentligen är det alltid där. Du kan prova brun utan sol om du vill dölja dem.

toker:

en grej till..är det inte försent att göra något åt ärren när dom inte är röda längre? O.o

nej. det är inte lättare att åtgärda framtida permanenta ärr nu än när huden läkt klart.

Antagligen kommer tiden ta bort det mesta, det du idag kallar ärr, de röda märkena, är egentligen hud som ännu läker. Du fick ju konstaterat att du hade "lätt acne", det är djupare acne som ger sådana där klassiska gropiga acneärrkinder man får leva med resten av livet. Antagligen kommer du inte få några permanenta ärr alls. Men om du är orolig kan du gå till läkare och fråga, de kan bedöma om din acne är ärrbildande eller inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack alla för svar iaf! får se hur jag gör kanske tar kontakt med en hudkonsult eler liknande, men som du s'ger Artie så kanske det blir bra eftersom ändå 🙂


   
SvaraCitera

toker:

får se hur jag gör kanske tar kontakt med en hudkonsult eler liknande

gå till en läkare istället. det finns privata hudläkare som inte kräver remiss. hudkonsulter och sådana som är intresserade av att sälja olika produkter och behandlingar till dig är ju knappast pålitliga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Artie:

gå till en läkare istället. det finns privata hudläkare som inte kräver remiss. hudkonsulter och sådana som är intresserade av att sälja olika produkter och behandlingar till dig är ju knappast pålitliga.

jaha trodde det var samma sak, men hur kommer man i kontakt med hudläkare då? Och hur vet jag att det är en seriös hudläkare och inte en konsult, haha fan vad invecklat:p


   
SvaraCitera

Artie:

privata hudläkare s

De kostar väl en massa?


   
SvaraCitera

toker:

har ett litet problem..haha elr igentligen ett STORT problem

[crazy]
I'm confused


   
SvaraCitera

toker:

jaha trodde det var samma sak, men hur kommer man i kontakt med hudläkare då?

du googlar..

eller så går du till husläkaren och ber om remiss till hudläkare.

toker:

Och hur vet jag att det är en seriös hudläkare och inte en konsult, haha fan vad invecklat:p

läkare är läkare, de kallas läkare.

isola:

De kostar väl en massa?

nej, det finns många privata som följer landstingets avgifter


   
SvaraCitera

Artie:

nej, det finns många privata som följer landstingets avgifter

Kanske knepigt att hitta en sådan som gör inom rimligt avstånd. Men nu ska vi inte vara negativa!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, jag tycker det det är utsökt gulligt med sådant.


   
SvaraCitera

Jag har fått ärr i ansiktet efter acne. Hatar verkligen det så har kollat på lite alternativ. Tror jag ska testa Dermabrasion hudslipning. Efter att ha läst om det på www.plastikoperationer.net/dermabrasion-hudslipning så verkar det vara något för mig.

Tyvärr så kostar det en massa men det lätt värt pengarna. Jag vill inte ha massa ärr i ansiktet hela mitt liv 🙁


   
SvaraCitera

Laserbehandling kan lösa de djupa ärren. Men det är inte säkert. Det skiljer från person till person. Det lasern gör är att lyfta upp huden från döda hudceller, och bygger då upp en ny som jämnar ut sig med resten av huden runtom.

Kommer själv behöva göra detta om ett tag. Har en del ärr som jag fått lida med genom tonåren...


   
SvaraCitera

Jag har starka funderingar på att testa laser slipning för
mina acne ärr.

Ärr det någon här som gjort laserpeeling? Hade varit
intressant att veta.

På den här sidan skriver dem mer om laserpeeling www.plastikoperationer.net/laserpeeling-laserslipning
och det står bland annat att det används ”i syfte att ta bort defekter, förnya
åldrad och solskadad hud”. Precis det jag behöver.

Skulle uppskatta om någon kunde dela med sig av sin erfarenhet!!!


   
SvaraCitera