Aviseringar
Rensa alla

acne + medicin!


Ämnesstartare

Geigerzähler:

Ingen aning, får man dessa på recept?

Nä. Acnix var ett hälsokostpreparat. Finns allt möjligt med just aha-syror av olika sorter.
Annars borde man få samma resultat av att blanda vassle i en ansiktskräm eftersom det innehåller mjölksyra. Billigare också!


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

resultat?

Brukar försvinna efter 2 dagar. Ibland är det borta efter andra behandlingen. (man kör morgon och kväll)

Nackdelar är ju att det torkar ut huden som satan, så det är inte så jävla sexigt å glida runt med i skolan/ på jobbet med.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Jag ska gå till farbror doktorn för att få medicin mot acne. Så jag tänkte höra vad ni har bäst erfarenheter av för mediciner!

Jag är mer påläst än jag borde vara om detta ämne, så, here we go.

All vård som kräver medicin går igenom olika steg. Läkemedelsverket beslutar vilken medicin som förstahands, andrahands och tredjehansmedicin mot olika sjukdomar – så även acne.

Steg ett är alltid benzoylperoxid som finns i Basiron, Stioxyl och (min favorit) Brevoxyl. I ansiktet skall man aldrig använda starkare än 2,5%. Går man till en läkare med acneproblem kommer de rekommendera detta enkom, alternativt tillsammans med en topikal retinoid (kommer till det straxt). Benzoylperoxid dödar acnebakterien och är lätt avfjällande.

Andrahandsmedicin vid acne är Adapalen som finns i Differin och Epiduo. Adapalen är ett A-vitaminsyraderivat. Det löser upp talgproppar och minskar sebumproduktionen (sebum = hudfett). Tagproppar vari bakteriena bor är det som ger acne. Får man bort tagpropparna och dödar bakterierna så dödar man acnen.

Fungerar inte differin finns det en starkare retinoid som heter tritenonin som säljs under märkesnamnet Aberela eller Retinova. Den har dock starkare bieffekter.

Det finns även azaelinsyra som både dödar bakterien och löser upp talgproppar. Den har mildare bieffekter än retinoider och benzoylperoxid och säljs under namnet Skinoren (20%) och Finneca (15%).

Om man inte tål benzoylperoxid (som jag) eller inte får tillräckligt resultat av det kan man få kutan (betyder ovanpå huden) antibiotika. Då får man antingen den rena formen i ett linement som heter Dalacin eller i kombination med benzoylperoxid som kallas Duac.

När man testat lokal behandling i en månad eller två och inte fått bra resultat så kan man börja med peroral behandling med penicillin. Då är det en medicin som heter Tetralycal som gäller. Det är kapslar à 300mg som man tar två gånger om dagen och som smakar skit. Dessa skall ha effekt efter c:a 3-4 veckor.

Är man tjej kan man få prova P-pillret Diane som anses ha effekt mot tonårsacne.

När man testat allt och man fortfarande har svårt läkare får man en remiss till en hudläkare som kan skriva ut Roaccutane. Roaccutane har väldigt svåra biverkningar och är välsigt toxiskt – det är ett slags sista utväg. Roaccutane är en retinoid – men en man tar peroralt. Den gör huden mindre fet och nästan alla som får den blir av med sin acne. Roaccutane ger fosterskador så under tiden man äter det måste man äta P-piller. Roaccutane är farligt för levern varför man rätt ofta måste gå och kolla sina levervärden samt inte får dricka en droppe alkohol.

Så, nu till min personliga historia.

Jag började med att gå till doktorn och klagade på min acne som gjorde att jag kände mig ful och äcklig. Hon skrev ut basiron (fastän jag sade att jag ogillade den) och Differin (som var väldigt mild och snäll mot min hud). Jag var tvungen att sluta med basiron eftersom mitt ansikte inte tålde det alls, gick till doktorn och fick Dalacin utskrivet samt bytte ut Differin mot Aberela – hon föreslog först Epiduo, men jag ville inte ha den eftersom mitt ansikte har svårt för benzoylperozid). Aberela märks – man fjällar och blir torr, men aberela är effektiv. Man måste inte använda den varje dag. Är ansiktet skört kan man ta en paus och använda den varannan dag. Mina pormaskar har i princip försvunnit och jag får sällan nya finnar.

Däremot så hade jag en del finnar kvar på ryggen och har precis börjat äta tetralycal. Upplever inga bieffekter av den. Det jobbiga är smaken och att man måste undvika kalcium, zink och magnesium under tiden man äter medicinen. D.v.s. inga multivitamintabletter eller mjölk tre timmar före eller efter medicinen är tagen!

Olika människor är olika och reagerar olika. Men! Du skall definitivt ha en retinoid (Aberela eller Differin, eventuellt om du inte tål dem Skinoren) som löser upp talgproppar. Det enda undantaget är om du äter Roaccutane. När du använder Differin eller Aberela bör du undvika ansiktstvättar som innehåller salisylsyra eftersom du redan använder något som peelar huden. Man skall även undvika peeling över huvud taget. Man blir flagig i huden, men flagorna kan man massera bort med hjälp av lite hudkräm eller olivolja. Man bör tvätta ansiktet med en mild tvätt och undvika att smörja in sig med en hudkräm efter man använt Differin eller Aberela.

framtidstron är död:

fan vad drygt, jag kommer ju glömma dom hela tiden :S får isf ställa mobillarm två gånger om dagen, det funkar ju..

Slumpartad:

Kör någon från ACO tror jag... nån liten tub med någon kräm som svider som fan. Dock får det endast använda på små områden osv, men lider inte av mycket finnar

ACO har två saker: dels en ‹allmän acneserie för tonåringar› och dels ‹Acnegel›. Acnegel bör man undvika som pesten då det är som handsprit med salicylsyra i. Det retar huden onödigt och skadar mer än det hjälper. Basiron är bättre i sådana fall.

framtidstron är död:

Litar inte riktigt på apotekets grejer heller.. har inte tidigare fått resultat av basiron iaf. Det var iofs många år sen.

Basiron ger effekt först efter 3-4 veckors användande. Tyvärr bleker det textilier, och vissa tål det inte så bra. Tough shit… Jag klarar inte av det, andra gör det. Det är individuellt. Om du inte tål det så berätta det för din läkare. Tål du det så skulle jag tipsa om att be om Epiduo och om inte epiduo räker be om att få tetralycal också.

Lounge fact:

ja eller ha en såndär pillerlåda som man får vana att kolla i femtiosju ggr per dag? så ser man om man har tagit pillret på morgonen osv

Dosett ;). De finns i olika storlekar och kostar 60-120:- på apoteket. Synd bara att tetralycal kommer i så otroligt korkade förpackningar :/.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Acnegel bör man undvika som pesten då det är som handsprit med salicylsyra i. Det retar huden onödigt och skadar mer än det hjälper. Basiron är bättre i sådana fall.

juste, den har jag ju testat som ung!

Hampie:

tetralycal

fick någon antibiotika utskriven första gången hos husläkare när jag inte ens var där för acne och jag antar att det var denna. Så man behöver inte alls gå igenom en så lång process, uppenbarligen 🙂 Ska gå till samma tant igen så jag inte riskerar att nekas antibiotikakur!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Ni som genomfört antibiotikakurer mot acne, vilka resultat har detta gett och har de resultaten även hållt i sig efter avslutad kur?
Har ni fått biverkningar av antibiotikan när ni ätit den under så lång tid, isf vilka?

För mig fungerade tyvärr inte någon antibiotika speciellt bra. Jag tog roaccutan och sedan dess är det ganska lugnt med finnar, fast jag blir röd jättelätt.

Har även prövat Differin och Basiron. Båda fungerade lite men den senare irriterade.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Det är främst antibiotikakur jag bestämt mig för att testa men antar att man dessutom kompletterar med någon slags kräm.

Officiellt är det ett krav att du använder något antiseptiskt lokalt i samband med peroral antibiotikakur för att undvika recistens.

framtidstron är död:

Haru testat någon aha-syra?

AHA och BHA är fina namn för salicylsyra och glykolsyra. Att kala det för ‹AHA och BHA› låter finare och får folk att köpa saker som de lika gärna kan få rätt billigt annorstädes.

Geigerzähler:

Alla möjliga cremer, kosttillskott och sådant. Får ju inte äta antibiotika efter som att jag är jätteallergisk.

Har du testat Skinoren? Tål du benzoylperoxid?

framtidstron är död:

Annars borde man få samma resultat av att blanda vassle i en ansiktskräm eftersom det innehåller mjölksyra. Billigare också!

Vassle är nog rätt utspädd mjöksyra. Vill du ha en billig kemisk peeling kan du krossa ett par Aspirin/Treo och blanda med vatten till en gegga och ha på huden i tio minuter.


   
SvaraCitera

Hampie:

Acnegel bör man undvika som pesten då det är som handsprit med salicylsyra i.

Denna jag använder. Den är ju episkt effektiv. Krävas oftast 2-3 behandlingar å sen är problemet löst [cute] Har inte fått någon speciellt irriterad hud [tard]


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

fick någon antibiotika utskriven första gången hos husläkare när jag inte ens var där för acne och jag antar att det var denna. Så man behöver inte alls gå igenom en så lång process, uppenbarligen 🙂 Ska gå till samma tant igen så jag inte riskerar att nekas antibiotikakur!

Ibland, beroende på hur svåra problem man har, och vilken sorts. Vid många pustler (gula variga finnar) eller underhudare så brukar man kunna få Tetralycal direkt. Tycker ändå att du bör se till att få Adapalen eller Tretinoin.

framtidstron är död:

fick någon antibiotika utskriven första gången hos husläkare när jag inte ens var där för acne och jag antar att det var denna.

Hon såg dina finnar och tyckte att de behövde behnandlas eller?


   
SvaraCitera

Slumpartad:

Denna jag använder. Den är ju episkt effektiv. Krävas oftast 2-3 behandlingar å sen är problemet löst Har inte fått någon speciellt irriterad hud

Har man två tre finnar på kinden ibland så kanske den kan vara ett alternativ, men att smörja in ansiktet med den om man har mycket acne är inte att rekommendera 😛 Innehåller är bara etanol och salicylsyra och något som gör det geggigt 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Nä. Acnix var ett hälsokostpreparat. Finns allt möjligt med just aha-syror av olika sorter.
Annars borde man få samma resultat av att blanda vassle i en ansiktskräm eftersom det innehåller mjölksyra. Billigare också!

[y]


   
SvaraCitera

Hampie:

men att smörja in ansiktet med den om man har mycket acne är inte att rekommendera 😛

Slumpartad:

Dock får det endast använda på små områden osv, men lider inte av mycket finnar [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Hon såg dina finnar och tyckte att de behövde behnandlas eller?

jaa. Men jag åt inte antibiotikan då eftersom jag hade problem med återkommande svamp och hellre var ful än sakna ett normalt sexliv. Men det har gått över nu, så nu vill jag testa antibiotika.

Hampie:

Vid många pustler (gula variga finnar) eller underhudare så brukar man kunna få Tetralycal direkt.

har bara såna.

Hampie:

Tycker ändå att du bör se till att få Adapalen eller Tretinoin.

Man får väl ofta kombinera?


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

har bara såna.

I see. Ljug och säg att du testat basiron ett tag men utan effekt också. Sen så är det ju alltid bra att framhålla att man mår dåligt av det.

framtidstron är död:

Man får väl ofta kombinera?

Ja. Om ditt ansikte tål det så skulle jag tipsa om Epiduo, har hört mycket bra om den.

Gällande svamp så finns det en massa saker gjort för att hålla ph-balansen i vaginan bra, fråga på apoteket. Äter man mycket antibiotika kan man även må bra av att äta probiotika. Etfersom tetralycal inte bör kombineras med kalk är dock yoghurt och fil uteslutande, men det finns en juice (Bravo Friscus) eller kapslar med probiotika att köpa på hälsokosten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Gällande svamp så finns det en massa saker gjort för att hålla ph-balansen i vaginan bra

Jadå, jag kan nog vaginor bättre än du!! [no-no]
hoppas jag 🙁

Hampie:

Ja. Om ditt ansikte tål det så skulle jag tipsa om Epiduo, har hört mycket bra om den.

Tack! Ska fråga efter den då.


   
SvaraCitera

Min kusin tar några piller, fast inte antibiotika. Dom funkar otroligt bra och han får inga bieffekter.


   
SvaraCitera