Aviseringar
Rensa alla

ACTA - Beslutet är förhoppningsvis i juni!


Ämnesstartare

Förhandlingarna är slutförda och det finns en färdig avtalstext. Nu ska de deltagande ländernas parlament säga sitt, däribland Sveriges riksdag. Den svenska regeringen planerar att lägga fram en proposition i höst. Även EU-parlamentet måste godkänna avtalet om EU ska ansluta sig. Behandlingen där börjar i vår och ett beslut kan komma i juni.

Källa: http://www.dn.se/nyheter/politik/guide-det-har-ar-acta-avtalet

Vissa säger att ACTA är redan igång och därmed stängdes också Tankafetast ner pga misstanke att ACTA slagit redan igång bakom kulisserna.

Någon som vet var man kan hålla koll på hur processen går med ACTA?


   
Citera
Ämnesstartare

Barbienele:

Vissa säger att ACTA är redan igång och därmed stängdes också Tankafetast ner pga misstanke att ACTA slagit redan igång bakom kulisserna.

Det är ju bara idiotiskt, man kan inte dömmas för ett brott om det inte var olagligt när det begicks. Således kan de inte dömmas efter ACTA för något de begår nu även om det klubbas igenom.

Är det där en officiell förklaring eller är det bara någon idiot som spekulerat?


   
SvaraCitera
noja
 noja

så risken att åka fast om man tankar hem ex. en film eller så blir mycket större eller? Eller blir det helt omöjligt o tanka hem saker om lagen går igenom


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mig får de gärna sätta bakom galler, jag har endå inget liv. [cheers]

noja:

Eller blir det helt omöjligt o tanka hem saker om lagen går igenom

http://www.idg.se/2.1085/1.431688/tribler-fildelningstjansten-som-ingen-kan-stop...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

noja:

så risken att åka fast om man tankar hem ex. en film eller så blir mycket större eller?

Inte om du har rätt bredbandsleverantör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Inte om du har rätt bredbandsleverantör.

Änsålänge ger väl ingen bredbandsleverantör förutom möjligtvis Telia ut uppgifter till sina kunder? Åtminstone inte om IPRED åberopas.

Men jag antar att du syftar på Bahnhof?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Är det där en officiell förklaring eller är det bara någon idiot som spekulerat?

TankaFetast.com
För er som fortfarande skriver och undrar varför vi stängde ner. Så är det samma anledning som Sprew skrev innan "Anledningen till att vi stängde ner var för att vi hade vår webhost/servrar i Holland. Och det finns en holländsk organisation vid namn BIERN som hotar med att väcka åtal mot vår webhost och tvinga alla ISP's att blockera tankafetasts IP adress. Vår webhost vågar inte ta en sån risk.
Därför beslöt Thelaw (ägaren till TF) att stänga ner sidan. Vi i teamet tycker inte att en sån fin sida bör stängas ner pga lite hotbrev. Vi fick kontakt med en annan kille som stog för domänen TankaFetast.com, det visade sig att han inte heller ville att TF skulle dö ut. Vi bestämde sedan att göra allt vi kan för att få upp sidan igen. Vi har tagit kontakt med Piratpartiet och så vitt som jag ser det så väntar vi fortfarande på ett svar.
Enligt en annan torrentsidas ägare så har ACTA redan verkställts bakom kulisserna, det är en av anledningarna till att allt hände.

Där fick ni en förklaring till varför TankaFetast är nere. Tycker att ni som medlemmar och användare ändå har rätt till att veta om det.
Stay Tuned!"

sades på tankafetast.com på facebook.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Inte om du har rätt bredbandsleverantör.

"Regeringen vill att polisen ska kunna få ut abonnemangsuppgifter om folk som begår brott på nätet, även när brottet bara ger böter. Det skriver regeringen i en proposition som har lämnats över till riksdagen."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1646&artikel=4967321


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar hur våra ledare representerar allmänhetens vilja och inte giriga affärsintressen...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barbienele:

"Regeringen vill att polisen ska kunna få ut abonnemangsuppgifter om folk som begår brott på nätet, även när brottet bara ger böter. Det skriver regeringen i en proposition som har lämnats över till riksdagen."

Man kan inte göra så mycket med abonnemangsuppgifter när man inte har några loggar över den åtalades genererade internettrafik. Har man rätt bredbandsoperatör så sparas inga sådana loggar. Exempelvis Bahnhof sparar ingenting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barbienele:

Enligt en annan torrentsidas ägare så har ACTA redan verkställts bakom kulisserna, det är en av anledningarna till att allt hände.

Å herregud vilka foliehattar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah:

Har man rätt bredbandsoperatör så sparas inga sådana loggar. Exempelvis Bahnhof sparar ingenting.

Har inte hört något angående det... Så ifall du har Com Hem och du bor i ett Com hem hus så kan du ändra även då? Antar att svaret är nej... så det är inte så enkelt.
Även om det är så, att man kan byta .. hur länge är det säkert då när lagarna går på nya räls hela tiden..
Förr eller senare kommer det ju inte kunna vara så INTEGRITETSMÄRKT så som de säger att de är.

Och en till fråga är ju varför ska dom kunna vara så hemliga och inte behöva ge ut privata uppgifter osv när de andra leverantörerna 'måste' ?

Dan_the_ironman:

Å herregud vilka foliehattar.

May be so, även om det inte är så skräms jag av hur saker och ting verkställs bakom kulliserna utan debatt eller en demokratisk röstning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barbienele:

May be so, även om det inte är så skräms jag av hur saker och ting verkställs bakom kulliserna utan debatt eller en demokratisk röstning.

Sverige har ju släppt en del av dokumenten om jag inte missförstått det hela, iom offentlighetsprincipen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Barbienele:

Och en till fråga är ju varför ska dom kunna vara så hemliga och inte behöva ge ut privata uppgifter osv när de andra leverantörerna 'måste' ?

IPRED var egentligen en ganska meningslös lag, för den tvingade företagen att lämna ut uppgifter om abonnemangsinnehavare. Men det finns inte någon lag som säger att man måste spara kunders uppgifter. Har företaget inte sparat några uppgifter (trafikuppgifter) så finns där inget att lämna ut [smile]


   
SvaraCitera

Haha, fan vad dom headhuntar fildelare alltså. Det gör mig aggro [mad] tycker det finns värre brott att lösa.


   
SvaraCitera