Aviseringar
Rensa alla

ADD/ADHD väntetid


Ämnesstartare

Ni som har blivit diagnostiserad för ADHD eller liknande neuropsykiatrisk störning. Hur lång tid fick ni vänta ungefär? Hur kom ni på tanken att ta kontakt med sjukvården för att testa er för sådana saker?

Jag är lite nyfiken, för jag kom på ganska "tidigt" att jag hade dessa besvär på grund av en väldans massa fritidsforskning. Dessutom så hade jag nog inte vetat av besvären om det inte vart för att jag prompt ska försöka plugga när det inte är skola. Tvivlar på att i närheten av alla sitter och gör det. Så hur kom ni på tanken att testa er för något sådant? Jag hade nämligen aldrig vetat av mitt besvär om det inte vart för dessa sammanträffande saker.

Hur länge fick ni vänta på tiden? Tar en väldans tid tydligen.


   
Citera

sylar:

Hur länge fick ni vänta på tiden?

ökar ju bara spänningen så ju längre ju bättre[cute]


   
SvaraCitera

Vad jag vet beror det lite på i vilken kommun man bor. I Göteborg ska det tydligen ta jävligt lång tid, upp till ett par år.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Vad jag vet beror det lite på i vilken kommun man bor. I Göteborg ska det tydligen ta jävligt lång tid, upp till ett par år.

Oh fan vad länge. Jag skulle aldrig vilja vänta två år. Då kan man ju lika gärna hälsa adjö till sin utbildning och sitt liv.

värdeuppgift:

ökar ju bara spänningen så ju längre ju bättre[cute]

Samhället kör snarare rysk roulette där risken är att jag blir skogstokig och slår ner en häst.


   
SvaraCitera

sylar:

Oh fan vad länge. Jag skulle aldrig vilja vänta två år. Då kan man ju lika gärna hälsa adjö till sin utbildning och sitt liv.

Precis. Hörde att de hade omorganiserat lite förra året, så det kanske är bättre nu dock. Annars blir det privatpsykolog.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Precis. Hörde att de hade omorganiserat lite förra året, så det kanske är bättre nu dock. Annars blir det privatpsykolog.

Problemet med privatpsykologer är dock priserna. Jag ringde till någon snubbe här i Uppsala och han snackade om 700 kr per 45 minuter om jag minns rätt.


   
SvaraCitera

sylar:

Problemet med privatpsykologer är dock priserna. Jag ringde till någon snubbe här i Uppsala och han snackade om 700 kr per 45 minuter om jag minns rätt.

Herrejävlar. Själv hörde jag talas om någon som tog 180 per timme, hade tänkt kolla upp det närmre om jag inte får någon hjälp från kommunens idioter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

iddqd:

Herrejävlar. Själv hörde jag talas om någon som tog 180 per timme, hade tänkt kolla upp det närmre om jag inte får någon hjälp från kommunens idioter.

Jo, jag kan ha fel också. Det finns säkert någon som tar mindre.


   
SvaraCitera

sylar:

Jo, jag kan ha fel också. Det finns säkert någon som tar mindre.

Finns alltid någon som tar mindre, fast de flesta jag har hittat låg på ungefär det du sa.


   
SvaraCitera

Min morsta är Läkare så jag fick min diagnos både ganska tidigt och ganska snabbt.

Har dock polare som fått vänta över 1 år på att bli testade. Skulle nog rekommendera privata alternativet om du har ett sånt. Även om det kostar lite är det bättre än att ha problem och behöva vänta i åratal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Andy91:

Min morsta är Läkare så jag fick min diagnos både ganska tidigt och ganska snabbt.

Har dock polare som fått vänta över 1 år på att bli testade. Skulle nog rekommendera privata alternativet om du har ett sånt. Även om det kostar lite är det bättre än att ha problem och behöva vänta i åratal.

Ganska intressant att du har fått en diagnos samtidigt som du har massa polare som har samma besvär. Det känns vanligare med ADD/ADHD än 2-3%.

Har fått dem att förhoppningsvis snabba på lite grann nu, så jag tänker försöka undvika det privata alternativet.


   
SvaraCitera

sylar:

massa polare

2 st är det iof fråga om hehe, inte massor direkt. Men visst, helt ovanligt är det ju inte.


   
SvaraCitera

sylar:

Ni som har blivit diagnostiserad för ADHD eller liknande neuropsykiatrisk störning. Hur lång tid fick ni vänta ungefär? Hur kom ni på tanken att ta kontakt med sjukvården för att testa er för sådana saker?

jag blev testad men jag hade varken damp, adhd eller ADD [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Beelzebub:

jag blev testad men jag hade varken damp, adhd eller ADD [y]

Varför testade du dig?


   
SvaraCitera

sylar:

Varför testade du dig?

en lärare påstod att jag var ett "problem barn" och ville att jag skulle testas när mina föräldrar och psykologen körde upp pappret i ansiktet på henne så börja hon grina och låste in sig på en toalett^^. Hon var allmänt jävlig mot mig förstörde 2 år av min skolgång [y]


   
SvaraCitera