Aviseringar
Rensa alla

adhd medicin & alkohol? hjäääälp


Ämnesstartare

nu är det såhär att imorgon kväll är det fest och jag går på adhd medicin. Medikinet heter den och den är väl som vilken adhd medicin som helst, 30 mg har jag just nu och jag kan inte skippa imorgon eftersom jag ska till bup o väga mig osvosv.
Medicinen håller i sig i 8 timmar och jag tar den klockan 7, kan jag då dricka alkohol vid 8-9 om medicinen ändå går ut vid 3? HJÄLP MIG =) vill helst inte avsluta festen på sjukhus eller bårhus om jag säger så haha 😀


   
Citera

Skulle ta mer av medicinen istället. Centralstimulerande 4 life Cool


   
SvaraCitera
Mario

Du ska inte inta alkohol under behandling med medikinet. "Behandling" innebär att du tar tabletten regelbundet. Det aktiva ämnet finns kvar i kroppen lång tid, även efter att du slutat känna av effekten. Fråga din läkare hur lång tid du måste vänta innan du kan dricka.


   
SvaraCitera

Det funkar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Problemet är ju att jag inte kan prata med min läkare om det här eftersom jag är 17 och fortfarande så betämmer ju min pappa över mig och enligt han får jag inte dricka haha. vet inte hur jag ska göra!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lizadon:

Det funkar.

är du säkert på de?


   
SvaraCitera
Mario

Du kan testa att  ringa Vårdguiden. Du måste ju inte uppge ditt namn. Fråga annars läkaren om du kan ställa en fråga utan att hen berättar för dina föräldrar. Läkaren måste kunna svara på sådana frågor oavsett din ålder.


   
SvaraCitera

hejkorvhej:

Problemet är ju att jag inte kan prata med min läkare om det här eftersom jag är 17 och fortfarande så betämmer ju min pappa över mig och enligt han får jag inte dricka haha. vet inte hur jag ska göra!

"Intag av Medikinet kapslar med modifierad frisättning med alkohol

Du eller ditt barn får inte dricka alkohol under behandling med detta läkemedel, eftersom alkohol kan förvärra läkemedlets biverkningar. Tänk på att mat och läkemedel kan innehålla alkohol." Källa (tryck Ctrl+F och skriv in "alkohol" så ska du komma till den delen där denna texten står)


   
SvaraCitera

hejkorvhej:

är du säkert på de?

Bara för att det funkar innebär det inte att det är bra att göra det. Läs mitt förr ainlägg. Tryck på KÄLLA för att se all info.


   
SvaraCitera

hejkorvhej:

är du säkert på de?

Ja, ruset brukar bli mycket bättre till och med. Men ATn kan ju bli jobbig så det får du bestämma om du vill riskera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alltså jag har druckit en gång när jag tog min medicin, drack kanske 1 stark öl och lite vin o cider. inte mycket alls dvs, och blev jätte full och konstigt i huvudet och kommer inte ihåg mycket. jag är lättpåvärkad men inte så! Vill inte göra om det om det var farligt, därför tog jag upp det här =) 


   
SvaraCitera

av vänners erfarenhet som tagit olika "psykiska" mediciner så kan det gå väldigt, väldigt dåligt.


   
SvaraCitera

Ditt hjärta kan stanna. Ledsen


   
SvaraCitera