Aviseringar
Rensa alla

ADHD: på riktigt eller social konstruktion?


Ämnesstartare

I kvällens "Korrespondenterna" visades en pågående debatt om ADHD. Vi diagnosticerar betydligt fler barn med ADHD i Sverige än i t ex Frankrike, och en del menar att ADHD inte existerar utan bara är socialt konstruerat. Vad tror och tycker ni i frågan? Är vi för generösa med att dela ut diagnosen? Är det en sjukdom överhuvudtaget? Är det Sverige som gör rätt i frågan eller bör vi sluta se ADHD som en diagnos? Diskutera!


Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.


   
Citera
Ämnesstartare

Zymba: Vet ej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gråter

snälla sluta likställa "med biologisk grund" och "på riktigt". det lämpar sig särskilt inte i ett psykiatriskt sammanhang.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man har ju gjort många studier som visar skillnader på 'ADHD-hjärnor'. Specifikt frontalloben och delar av den som är kända för att styra impulskontroll osv.

Detta i sig är egentligen inget negativt, det för med sig en hel del fördelar. Problemet blir när du sätts i ett samhälle utformat som vårt. Där vi vill att du ska sitta still i skolan och fokusera på en grej åt gången.
Då är det självklart en bra grej att man kan få en diagnos och medicineras för att bättre klara av vad som förväntas av en.
 Bäst av allt vore ju dock om alla med ADHD kunde få göra sin grej och syssla med sådant som passar dem. 

Ser inte ADHD som en sjukdom, mer som en personlighetsdrag. Det betyder dock inte att jag är blind för vilka problem det kan leda till för individer.


   
SvaraCitera

Jag förstår inte. Klart det är så att neuropsykiatriska diagnoser är resultat av avvikelser från normen men det betyder ju inte att de bara är påhittade eller enbart socialt konstruerade. Det ena utesluter inte det andra. Studier visar avvikelser hos personer med ADHD i olika funktioner och i hjärnan. Och t.ex. dyslexi existerar inte i ett samhälle där man inte läser, men studier visar på olika typer av avvikelser på kognitiva/språkliga test och i hjärnaktivitet (sen kan man ju diskutera kontrollgrupperna man jämför med och hur läsning påverkar hjärnan).


   
SvaraCitera
reben

är väl inte en sjukdom öht
men ja, det är "på riktigt"


   
SvaraCitera

gud vad jag skriver osammanhängande


   
SvaraCitera

Många blandar ihop ADHD med depression eller aggressionsproblem. Adhd är någoy man ska födas med! Nu får typ alla diagnosen så fort dem har koncentrationssvårigheter eller att dem är bråkiga:/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åh, vill skriva en massa men vågar inte Rodnar


   
SvaraCitera

Jag har ADHD, anser att när man får hjälp på sitt sätt och kommer till insikt med vad som styrker och vad som är svagt så man kan jobba med det. Är man bara motiverad och har människor som vägleder dig så kan du komma långt.
Tillslut så kan du kontrollera det som har varit ett problem i vardagen. Det tar ett tag att kontrollera, men nu för tiden så går det rätt bra. Man får vara sig själv när man är ledig då kan man vara disträ och virra runt, det är väldigt avslappnande och när man vet att när man är på jobbet så har man koll på situationen.
Men jag tror att det mer är att jag är väldigt uppmärksam på saker och jag behöver lära mig när det är okej att analysera allt jag ser mig och vara super intensiv. Det är nödvändigtvis inte alltid jag ser alla problem som egentliga problem. Utan mer att it's a time and place for everything. Man måste bara veta när. Glömde säga att jag åt medicin i 6 månader och sen lyckades jag hitta samma lugn utan den med väldigt mycket jobb. För efter den upplevelsen så visste jag ju lite hur klart man kan se.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är ingen forskare men jag tror att det är en sjukdom, men den går att kontrollera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mycket glad

"biologiskt konstruerat"

emergens.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja tråden skrevs slarvigt och det är jag medveten om men kan vi vänligen diskutera ämnet istället för att haka upp oss på vilka ord som används... Thx 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

på um får man inte ifrågasätta adhd om man inte vill bli överöst med personangrepp från lättkränkta människor i en månad eller så efter diskussionen


   
SvaraCitera

11049496_10206292274813747_6291468978741


   
SvaraCitera