Forumet - ADHD: på riktigt eller social konstruktion?

ADHD: på riktigt eller social konstruktion?

9553 1 25
I kvällens "Korrespondenterna" visades en pågående debatt om ADHD. Vi diagnosticerar betydligt fler barn med ADHD i Sverige än i t ex Frankrike, och en del menar att ADHD inte existerar utan bara är socialt konstruerat. Vad tror och tycker ni i frågan? Är vi för generösa med att dela ut diagnosen? Är det en sjukdom överhuvudtaget? Är det Sverige som gör rätt i frågan eller bör vi sluta se ADHD som en diagnos? Diskutera!
Den här tråden är taggad med taggen "Plusmoderering" vilket innebär att vi kommer att moderera hårdare i syfte att skapa trevliga trådar med givande diskussioner och debatter. Utöver våra allmänna regler innebär detta följande, Tagg för trådar där ni vill ha extra moderering.
Diagnoser ska i första hand sättas för att hjälpa, när det blir ett handikapp i vardagen, eller det ska göras i alla fall. Om ADHD är biologiskt eller socialt kunstruerat är en ganska orelevant och ointressant fråga. Frågan är om den behövs.

Problemet är att skolan fokuserar alldeles för mycket på att kunna läsa,skriva,kunskap betyg,högskolepoäng och kunna bidra till samhället. Visst man behöver inte plugga på universitet men då blir man nedsedd på av samhället och får nöja sig med jobb på volvo eller max. Vi kan ta PISA som ett exempel, PISA är alltså en internationell studie som undersöker i vilken grad utbildningssystemet bidrar till att femtonåriga elever är rustade att möta framtiden. Elevernas förmågor undersöks inom tre kunskapsområden: matematik, naturvetenskap och läsförståelse.

Sverige ska satsa på att komma så lågt som möjligt på dessa undersökningar, PISA däribland.

Okej, vi kan göra upp ett scenario och jämföra då (helt påhittade personer) Stefan älskar att läsa och skriva, bokslukare, fotograferar och skriver en bok på fritiden. Får bra betyg, pluggar väldigt hårt, mycket stress, pratar mycket betyg med sin lärare, hur man kan förhöja sitt C+, allmänt intresserad av skönlitteratur och politologi och väljer också att plugga just politologi på universitetsnivå.

Lisa älskar kampsport och tränar Mixed Martial Arts och är jätte duktig i det, får komplimanger varenda pass av tränarna potential att bli nästa Ronda Rousey. Vet inte vad litteratur är för nåt, gillar varken att läsa eller skriva lider av koncentrationssvårigheter, väldigt lättstörd, ljudkänslig, reagerar på varenda ljud, väldigt observant, överaktiv, lätt att bli uttråkad, i klassrummet springer hon för mesta runt och är överaktiv, är inte så intresserad av sina betyg. Hon blir diagnoserad med ADHD, känner sig annorlunda, utanför,istället får hon plugga pythagoras sats och vad Erik XIV åt för käk, när det är Mixed Martial Arts hon ska pyssla med och uppmuntras att pyssla med av skolan på skolan när det är det hon har potential i och tycker det är kul. Så behöver hon inte ens bli diagnoserad med någon diagnos överhuvudtaget istället för att behöva plugga skönlitteratur och bli diagnoserad med ADHD och sluta upp med att jobba på Max. Självklart gillar man att läsa och skriva ska man få rätt sorts hjälp för det också. 

Skolan borde som huvudsak se till att sina elever mår bra och har kul. Självklart ska man kunna 1+1 och att iallafall stavas i alla fall inte det jag säger. Skolans uppgift borde vara att hitta talang och potential och vad den tycker är kul istället för att tvinga eleverna att plugga matte och litteratur i 12 år när potentialen ligger någon annanstans Mixed Martial Arts var bara ett exempel. Så kan man senare bidra till samhället i form av skatt. De flesta som diagnoserad med ADHD är bara barn som är missförstådda. 

Spana också in:


Mr.Marvel: Skolans uppgift borde vara att hitta talang och potential och vad den tycker är kul istället för att tvinga eleverna att plugga matte och litteratur i 12 år när potentialen ligger någon annanstans Mixed Martial Arts var bara ett exempel. Så kan man senare bidra till samhället i form av skatt. De flesta som diagnoserad med ADHD är bara barn som är missförstådda.
+1