Aviseringar
Rensa alla

Äcklad av komplimanger?


Ämnesstartare

Jag blir äcklad av komplimanger, de känns oäkta och ytliga. Alla öser ut sig sina slemmiga smickrande ord och meningar, men varför? Jag antog att det var för att göra folk glada, men det tror jag inte riktigt på längre, för vad är den djupa innebörden i en komplimang?

Varje gång jag förut gav komplimanger om hur fin t.ex någon på instagram var, blev besvikelsen stor om man inte fick ett svar, typ, "tack, men DU är", wow, tack, kul att du också tycker att jag ser bra ut, my work is done, sen är det hela ute tiden.

Det äcklar mig hur människan är så självisk att den kastar solljus mot någon för att ljuset sedan ska kunna speglas och nå tillbaka med dubbel effekt på en själv, igen!

Är det bara jag som har denna syn på, i alla fall ytliga och ogenomtänkta, komplimanger? Är det bara jag som äcklas av att få dessa och inte alls kan ta åt mig? 

Hur tolkar ni komplimanger? Tänker jag för mycket kring detta?


   
Citera
Lounge

orkar knappt skriva för du är så neggo

men alltså.. klart det finns komplimanger som fyller en annan funktion än att vara äkta. det kan bli tjatigt. men man kan väll välja att vara en del av detta eller ej. låt folk hålla på. riktiga komplimanger finns väll inget att klaga på om.


   
SvaraCitera

plastic reality baby


   
SvaraCitera

Ger aldrig komplimanger i syfte att få tillbaka och ger sällan tillbakakaka i den meningen.


   
SvaraCitera

Den här inställningen verkar handla relativt lite om komplimanger som sådana och desto mer om din människosyn.


   
SvaraCitera

ja lite


   
SvaraCitera

Komplimanger ges oftast av en särskild anledning, ändå. De är ofta ärliga, något som personen i fråga faktiskt tycker.

Men jag förstår hur du menar, absolut. Börjar själv gråta ibland när jag får komplimanger eftersom... Tja, jag vet inte. Blir trött.


   
SvaraCitera

Lounge:
orkar knappt skriva för du är så neggo

men alltså.. klart det finns komplimanger som fyller en annan funktion än att vara äkta. det kan bli tjatigt. men man kan väll välja att vara en del av detta eller ej. låt folk hålla på. riktiga komplimanger finns väll inget att klaga på om.


   
SvaraCitera

känns som att du mobbar min tråd lite.
Blev du medlem bara för detta ? Ambitiöst. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Var inte riktigt meningen att låta allt för negativ, (eller?), ville egentligen bara få ur mig lite av min som nån av er sa, taskiga människosyn som helt sant, inte alltid är crazy positiv

Och visst, folk får verkligen hålla på! så länge jag slipper, haha. Det är bara det, jag kan inte riktigt se skillnad  i de olika typer av komplimanger som ges längre, då komplimanger och sliskigt smicker är överallt och att man vill undvika låter konstigt, men det går ju inte alltid. Men det kanske bara somsagt sitter i mitt superneggo att ibland tolka det som jag gör, främst online.

Egentligen kanske jag bara borde sluta bry mig så mycket, hm


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Förlåt, och nej.Har tänkt på detta länge, och måste ha missat din tråd. Jag ber om ursäkt.

Fingerprints:
känns som att du mobbar min tråd lite.
Blev du medlem bara för detta ? Ambitiöst. 


   
SvaraCitera

verkligen:
Förlåt, och nej.Har tänkt på detta länge, och måste ha missat din tråd. Jag ber om ursäkt.

hahah okej! sorry


   
SvaraCitera
Yaren

I judendomen tackar man den som man ger en present till, för då kommer man själv få något tillbaka. 

Alltså typ såhär "Grattis på födelsedagen, här får du en preset, tack så mycket!"


   
SvaraCitera