Aviseringar
Rensa alla

Ägg och sojabönor+vatten..


Ämnesstartare

...Består min lunch av idag.

Jag behöver utvecklig, billig utveckling.

Så, kom med bra förslag på bra lätt billig mat, som är gott och som man kan äta ofta:)
Det kan vara vad som helst utom nudlar.


   
Citera
Ämnesetiketter

Rotfrukter, havregrynsgröt, pasta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hamburgare köttbullar pizza


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

uppenbar:

Rotfrukter

Vet inte om det är så bra att bara äta sådana, men tack endå.

uppenbar:

havregrynsgröt

Funkar till frukost.

uppenbar:

pasta

+
T.ex

kaboom_hihi:

köttbullar

Är gott som fan, men har ättigt det mest av allt och är trött på det;/

Pizza är för dyrt att äta för ofta. Lever på existens minimum.


   
SvaraCitera

Pastasallad? Det är väl inte så himla dyrt, och det är gott och kan varieras mycket. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Pastasallad?

oja, går o göra mycket grejjer med det, vet du någon god?
har inte käkat så mycket pastasallader förut;/


   
SvaraCitera

det där låter faktiskt rätt så vidrigt. ge mig en budget så kan jag slänga ihop något mycket bättre, det är jag övertygad om.


   
SvaraCitera

jakaerstark:

oja, går o göra mycket grejjer med det, vet du någon god?
har inte käkat så mycket pastasallader förut;/

Jag brukar bara ha bacon, majs, tomat och gurka i. Och pasta då, om du på något obegripligt sätt inte förstod att det ska med (vissa är ju jättedumma, man vet aldrig [blush]).
Men man kan ju ha räkor, kyckling, ärtor, sallad, morötter, ja, allt möjligt i. Och så kan man ju prova lite olika kryddningar och kanske någon sås eller så till. Möjligheterna är oändliga. Och har du dålig fantasi är Google din vän. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

http://www.mamut.net/wwwbonestocom/shop/

Billigt och grymt gott. [y]

Önskar att jag hade sett den sidan innan jag gick och köpte samma saker i en affär där det är judedyrt. [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mörknäs:

det där låter faktiskt rätt så vidrigt.

Oja, inget att festa på heller...

mörknäs:

budget

Jadu... Typ 20kr per portion, något i den stilen.

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Möjligheterna är oändliga.

Tack, ska prova leka lite i köket med det där imorn då.
Får väl återkomma med resultat[cheers]

God Konsument:

Billigt och grymt gott. [y]

får kolla på det.


   
SvaraCitera

potatis är grymt underskattat.

rårakor, du behöver ett par stycken potatis, en lök, lite sojagrädde och lite sojamjöl. kryddor efter smak.

riv potatisen, blanda allt till en tjock smet, stek det. går att dryga ut med rivna morötter, kokta linser (galet gott, mer protein) och frön (solroskärnor är galet fint).

underbart med lingonsylt och kålsallad.

potatismos, bara koka potatis, mosa och blanda med sojagrädde/olja och krydda efter behag, med vitpeppar, muskot och salt. är gott att äta till linsbiffar, som man gör på precis samma sätt som man gör rårakor - bara det att man inte har i potatis, utan bara linser/morötter.

pastasallad, ta vad du har och blanda det. en bas på pasta, tomat, gurka, lök och bönor - variera med oliver, salladssorter, nötter/frön, majs, ärtor, avokado. samma sallad går ypperligt att göra på t.ex. bulgur/spelt (personlig favorit) eller liknande gryn.

en bra dressing är en del vinäger, tre delar olivolja och salt/peppar efter smak. ha i mycket vitlök.

paj är också ruskigt lätt att slänga ihop. en deg på tre dl mjöl, noll komma sjuttifem dl olja och två matskedar vatten. rör ihop, platta ut, låt vilja tio minuter, baka i ugn i 225 grader i tio minuter, fyll med valfri fyllning och baka i ugn igen i 30-40 minuter på samma temperatur.

bra fyllning är spenat/grönkål/broccoli med mosad tofu och stekt rödlök + en paket sojagrädde och kryddor.

hoppas det hjälpte. [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

hoppas det hjälpte. [y]

Precis vad jag behöver, ska handla saker imorn och börja koka.
Väldigt bra tips, tack tack!!!


   
SvaraCitera

jakaerstark:

Väldigt bra tips, tack tack!!!

ett till bra tips är indisk gryta. överlag är grytor väldigt bra mat, som går att spara länge om man fryser den etc.

två dl okokta röda linser
två burkar/paket krossade tomater
en burk kokosmjölk
en buljongtärning
två klyftor vitlök
två gula lökar
en matsked gurkmeja
en halv matsked chilipulver
en matsked spiskummin
en halv matsked garam masala
lite pressad citron

hacka och fräs lök, skölj linserna och rör ner allt utom citronen i kastrullen. koka till linserna är mjuka.

serveras som det är med bröd eller med ris. för en matigare gryta kan man slänga i allt ifrån kikärtor till brytbönor eller vad man har, helt enkelt. det mesta passar!

galet god dessutom. ett tips är att ha strimlad vitkål i.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

ett till bra tips är indisk gryta.

Tror jag ska överraska min tjej med det där någon dag.
Hon är vegetarian och älskar linser och bönor och allt sånt där.
Tycker med om, så när det finns pengar så ska jag köpa och prova göra en sån där gryta.

Gillar du att koka mat?


   
SvaraCitera

jakaerstark:

Gillar du att koka mat?

är mest inne på att ugnsbaka för tillfället, nä men. matlagning är fint!

håller på att planera en nyårsmeny bestående av ugnsbakade rotfrutker med fokus på potatis, och italienska kryddor, samt fyllda tomater och veganska kyckling-vinge-imitationer gjort på seitan(gluten).

som förrätt då.

tror det kan bli helt galet.


   
SvaraCitera