Aviseringar
Rensa alla

Ägnar ni era liv åt vettiga saker?


Ämnesstartare

Först och främst, vad tycker ni är vettigt?

För mig är det till exempel att ge pengar till fattiga länder, en summa varje månad. (antingen kan man ge till en hel by/ett samhälle, eller så kan man ha ett eget fadderbarn. Jag har det sistnämnda) Och tänka sig, skulle många fler ha fadderbarn skulle färre barn lida av undernäring, eller t.o.m dö av svält.
Jag förstår att man vill ut och roa sig också, men många shoppar överdrivet mycket till exempel. Ja, enligt mig är det överdrivet (men alla delar ju inte min åsikt..)
Hur som helst, för mig är det en självklarhet att man inte slösar. Vi är rika. Till skillnad från många andra människor.
Hur ofta och hur länge duschar ni? Tappar ni ofta upp ett bad? Jag duschat ungefär varannan dag och då i cirka 15-20 minuter. Och någon gång ibland tar jag ett varmbad. För att det är skönt. Men jag tänker samtidigt på att inte slösa. Jag tycker att det är något som hela sveriges befolkningen borde tänka på faktiskt. Alla vet vi att det finns barn världen över som svälter ihjäl, just precis nu. Ignorera inte!

En till sak som jag tycker är vettigt, det är att läsa böcker. Man lär sig otroligt mycket genom att läsa böcker. Mest av allt gillar jag att läsa om människor som har överlevt tragiska händelser. Jag älskar att läsa om det! Det ger mig så oerhört mycket hopp inför mitt eget liv och framtiden.
Hur ofta läser ni böcker? Vad läser ni då? Varför? Hur upplever ni det?

Det finns många fler saker som jag tycker är vettigt. Jag har berättat lite om hur jag spenderar mina pengar (fadderbarn och böcker bl.a)fast böcker lånar jag mest på bibliotek, eller så tar jag från bokhyllan hemma. Nåja, en annan sak som är vettig, det är att ägna tid åt sig själv. Då menar jag inte att springa i köpcentrum och shoppa, utan att i lugn och ro ägna sig åt sina egna känslor och tankar. Man kan ta fram block och penna och börja skriva dagbok. Jag skämtar inte. Många (som är i min ålder, 21) kanske tycker att det är lite töntigt vad vet jag, men varför då egentligen? Hur kan det vara töntigt att ta hand om sig själv? Man kan ta hand om sig själv på olika sätt. Det kan vara att lyssna på musik eller gå en promenad. Ja det kan till och med vara att shoppa. Men alltså, vad jag menar här är att man ska ta sig tid att lyssna på sin inre röst. Man ska inte göra något annat överhuvud taget, för då distraheras man så lätt.
Hur ofta skriver ni ner era tankar och reflekterar över dem? Hur ofta peppar ni er själva till att byta livsstil (om ni är i behov av det)? Hur ofta skriver ni ner hur tacksamma ni är över saker, människor eller händelser som har inträffat i era liv, eller som ni har just nu?

Vet ni vad jag tycker är hemskt? Det är att människor bara vill ha mer och mer hela tiden. Den nyaste mobiltelefonen, det hetaste modet..det tar aldrig slut. Är detta rätt? Är det överhuvud taget sunt? a BIG NO. Det är inte bra. Vi VET att det finns människor runt om i världen som lider något så fruktansvärt, och det är p.ga OSS. Det kanske kommer som en överraskning, men det är faktiskt så att vi är skyldiga att hjälpa och trösta våra medmänniskor. Det är iaf min åsikt. Vi skulle vilja att människor hjälpte oss om vi befann oss i jobbiga situationer, så varför hjälper vi inte till? Varför skickar vi inte lite av vår lön/vårt studiebidrag till en familj i Afrika t,ex? De behöver det!fatta,de är i behov av vårt stöd.

Hur många av er skickar pengar till hjälporganisationer som röda korset? När jag hörde om Haiti på tv tog jag fram mobilen och messade en slant. Jag undrar hur många procent av sveriges befolkningen som gjorde detsamma? ALLA borde göra det. Alla som har en tele och pengar över till nöjen borde göra det.

Så va de, nu vill jag gärna ha era svar. Ägnar ni era liv åt vettiga saker?och som frågan jag ställde i början: vad tycker ni är vettigt?


   
Citera

detgår:

Ägnar ni era liv åt vettiga saker?

Jo det gör jag väl, men kanske inte enligt allas definition av vad vettiga saker är.

detgår:

vad tycker ni är vettigt?

Så länge man gör någonting som man tycker är kul och att man trivs med livet på grund av det man gör.

TL;DR. Jag läste bara den feta texten, jag missade säkert ingenting viktigt [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jadå, men är ingen moder Teresa liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej har inte känslan av att jag gör det iaf


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Speltidning:

jag missade säkert ingenting viktigt

[rolleyes]

Speltidning:

Så länge man gör någonting som man tycker är kul och att man trivs med livet på grund av det man gör.

detgår:

det finns barn världen över som svälter ihjäl, just precis nu.

och du kanske tycker att det är roligt att spendera pengar på kläder. Bara ett exempel. Är det vettigt då? jag tycker inte det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Tycker inte att ts är vettig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag försöker leva och det går rätt bra på den fronten. Att någon skulle se mitt liv som meningslöst struntar jag i helt, det är ju mitt liv och det jag tycker är roligast, dvs. att spendera pengar på resor och saker i parti och minut, är inte bortkastat alls.

detgår:

Vi VET att det finns människor runt om i världen som lider något så fruktansvärt, och det är p.ga OSS.

Skilj på "politiska beslut" och "oss".
Alltså lille pojken Ali svälter inte ihjäl på grund av oss svenska ungdomar 700 mil bort, han svälter ihjäl på grund av att han föddes i ett uselt land med ännu uslare förutsättningar. Vi kan hjälpa, men någon skuld har vi inte. Vi äter inte upp hans mat... Man ska inte känna skuld även om man kan påverka (hade jag antagit mammarollen för hela världen hade jag nästan gått och hängt mig i förtvivlan. Inte sunt alltså) men det är ju bäst om man tar och hjälper till vid möjlighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Enligt mig är det mesta jag sysslar med någorlunda vettigt, enligt resterande är det inte det.


   
SvaraCitera

detgår:

och du kanske tycker att det är roligt att spendera pengar på kläder. Bara ett exempel. Är det vettigt då? jag tycker inte det.

Nu tycker jag inte om att handla kläder, jag vet att det inte är relevant, ville bara ha det sagt.
Men om jag skulle tycka om att köpa kläder, och verkligen tycka att det är roligt så förstår jag inte varför det är fel. Så länge man gör det inom rimliga gränser, det vill säga så att man fortfarande har råd med andra nödvändiga saker som mat och hyra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Sedan läste jag inte din roman av text.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Image

textvägg, orkar ej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, jag spenderar inte mitt liv speciellt vettigt..
Och jag är en snål, självisk jävel som tänker på mig själv i första hand.
Jag ser inte svälten som mitt problem, därför känner jag ingen skuld till det.
Om jag ska vara uppriktig tycker jag att det finns för mycket människor som det är, och visst, många har det förjävligt, men det är betydligt fler djur tex som lider på grund av människan, och vårt samhälle.
Nu låter jag som någon naturmupp, men tycker seriöst inte människan har rätt att breda ut sig som den gör, och att bevarandet av utrotningshotade djurarter (speciellt björnar) går för mig före att säkerställa att ännu fler människor ska leva fint, och ha det bra.

För all del, tyck jag är konstig som tycker så. Jag skiter fullständigt i vad folk tycker om mig i denna fråga.[smile]

Over and out.


   
SvaraCitera