Aviseringar
Rensa alla

äkta människor [spoilers]


Ämnesstartare

så, intressant serie vars sista avsnitt gick ikväll. trotsar ni spoilertaggen så vet ni förhoppningsvis redan det.

jag gillade serien mer än jag gillade slutet, men känner ändå att det mesta förklarades rätt väl. en del saker kunde dock gjorts bättre, tror att man hade vunnit på att ägna några fler minuter på david eischers transhumanistprojekt-flashback mot slutet av avsnittet, det hade nog gått rätt väl i linje med resten av serien. jag kan inte heller minnas var/när det förklarades hur/när beatrice fick tag på källkoden från niska utan hennes vetskap, med tanke på att det i alla fall hintades rätt tydligt om att det var den som låg på usb-minnet, då måste hon ju haft tillgång till den ett bra tag. kanske bara missade något där, dock.

måste påpeka att jag definitivt tror att tekniken är på väg åt det håll som skildras i serien, tror dock inte att den kommer marknadsföras riktigt på det viset. tror att sentient ai med fri vilja kommer att skapas ett antal år före massmarknadsintroduktion av androider på det sätt som händer i serien. däremot så kommer det nog finnas starkt motstånd mot stark ai när vi skapar den. luddit-avskum. jag välkomnar våra framtida robothärskare. jag gillar även att de skildrade skillnaden mellan stark ai (de befriade hubotarna) och svag ai (alla andra hubotar) som en fråga om endast kod, och inte någon unik hårdvara av något slag. det var även fascinerande hur extremt svensk de lyckades göra den. som en korsning mellan androidens drömmar och en ica-reklam, typ.

dock, en stark fyra av fem. vad tyckte ni om serien?


   
Citera
Ämnesstartare

Såg typ 4 avsnitt, glömde bort serien sedan.. Måste fan tanka, tack för påminnelsen! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tyckte den var seg


   
SvaraCitera

S3ON:

Såg typ 4 avsnitt, glömde bort serien sedan.. Måste fan tanka, tack för påminnelsen! [smile]

Alla avsnitt finns på Svtplay ett tag till så du behöver ej tanka ner dem.

Jag tyckte serien var bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

såg bannern för den på svtplay, ratade direkt [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

jag kan inte heller minnas var/när det förklarades hur/när beatrice fick tag på källkoden från niska utan hennes vetskap

Fattade inte heller det. Gillade inte slutet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Alla avsnitt finns på Svtplay

gillar inte svtplay, tankar i HD.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Såg fram emot den innan den börja, men tyckte inte den va så bra första avsnitten. Sen blev den bättre. Fattar inte heller hur källkoden kunde ligga i usb-minnet. Blev inte tillfredsställd med slutet.


   
SvaraCitera
mynona

Leijonsparf:

dock, en stark fyra av fem. vad tyckte ni om serien?

Jag gillade den: trovärdig skildring av ett realistiskt framtidscenario behandlat på ett seriöst sätt. Den kändes förvånansvärt seriös.

Visst fanns det två koder? Vad var skillnaden på dem? Hade inte Tobbe fått den ena från Beatrices fd poliskollega, och var det inte han som använde den för att kalla tillbaka Mimmi/Anita? Var försvann Beatrice och varför? Undrar också vad som kommer att ske med de två kvarvarande fria hubotarna i källaren - oräknat Flash, som väl kommer att bli en medlem av societeten.

Det lämnade flera obesvarade frågor och det känns som om den kan fortsätta.


   
SvaraCitera

Jag gillade serien sjukt mycket. Den bästa jag har följt på länge. Jag gillar att dom inte förklarade allt hela tiden utan att man fick gissa lite.
Hellre att man det är lite oklart än att man sitter och känner sig dumförklarad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mynona:

Visst fanns det två koder? Vad var skillnaden på dem? Hade inte Tobbe fått den ena från Beatrices fd poliskollega, och var det inte han som använde den för att kalla tillbaka Mimmi/Anita?

jo, det fanns själva huvudkoden och ett kort kodstycke som behövde kombineras för att fungera. det senare fick beatrice från leo, men det är den tidigare som jag inte alls kan koppla.


   
SvaraCitera

Tänker, att Beatrice kollade hårddisken en natt, när dom vilde hubotterna bode hos prästen. Minns du inte, att Niska och Beatrice sås, och Niska gav henne ett packet när hon var i bilen?

Av denne grunn kunne ochså Beatrice kopiere källkoden över på den USB-stick, hon gav till sin poliskolega. Som hon sa til Niska: Där finns inget sikkert ställe för hårddisken - fast - hon hade redan funnit en... [wink]

På slutet hade Beatrice begge delar af koden; men forstörde hårddisken, när hon skjött Carl. Som Bea fikk ochså Mimi den sista sekvens av Leo, så när vi lemnar serien, finns begge delar hoss familien Engman.

Bemärkte ni, att ochså David Eicher hade lavet en kopi av sig själv - en hubot?

Jag tycker, det var en väldig bra serie, - och att dom lyckades väl med slutet ochså. Enda ting, jeg undrar på, är varför Carl angrepp hubotterna ensam? Det var ju inte ofarlitt; men kanske måtte han bare ha tag i koden? [badgrin]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hallå öh, ska jag titta på detta? från säsong ett?


   
SvaraCitera

svnfpudkA: hallå öh, ska jag titta på detta? från säsong ett?

Gör det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vad handlar den om? 


   
SvaraCitera