Aviseringar
Rensa alla

äktenskap är ett patriarkalt fenomen?


Ämnesstartare

primärt och väsentligen är det en religiös institution men den är också ofta patriarkal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej: Näe, det är sant. Men i ett civiliserat samhälle borde det ju vara så

varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

varför skulle giftemål vara nåt gudomligt bevis på nån slags övermänskligt sammanföring mella två individer, giftermål är bara tönterier


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:
primärt och väsentligen är det en religiös institution men den är också ofta patriarkal.

asså i detta fall är den väl patriarkal eller inte? ELLER MENAR DU SOM JAG OM DEN HOMOSEXUELLA RÄTTEN 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lonesome Sparrow: varför?

Varför inte? Det är väll fint om man vill leva ihop med den man älskar? (naturligtvis på bådas villkor)
Dock är väll inte giftermål helt nödvändigt i sig. Bara massa papper, lagar och skit.
Älskar man varandra, så älskar man varandra, och det behöver man inte papper på.
Men det är i sig en vacker ceremoni.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lonesome Sparrow:

asså i detta fall är den väl patriarkal eller inte? ELLER MENAR DU SOM JAG OM DEN HOMOSEXUELLA RÄTTEN 

vet inte om homosexuellas rättigheter har med patriarkatet att göra. antagligen kan man säga att det är så eftersom patriarkatet bygger på vissa asymmetrier i just relationen mellan man och kvinna, som äktenskapet har som funktion att symbolisera, befästa och förstärka. att äktenskap bara tillåts mellan man och kvinna kan alltså tolkas som en konsekvens av att äktenskapet är en komponent i patriarkatets mekanik.

å andra sidan kan man hävda att det är möjligt att man även i något icke-patriarkalt samhälle, där kvinnor inte strukturellt förtrycks, vill reservera äktenskapet för konstellationen kvinna-man.

mvh sägersjälvklarasakerpåettutdragetsätt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mpt:hv:

vet inte om homosexuellas rättigheter har med patriarkatet att göra. antagligen kan man säga att det är så eftersom patriarkatet bygger på vissa asymmetrier i just relationen mellan man och kvinna, som äktenskapet har som funktion att symbolisera, befästa och förstärka. att äktenskap bara tillåts mellan man och kvinna kan alltså tolkas som en konsekvens av att äktenskapet är en komponent i patriarkatets mekanik.

å andra sidan kan man hävda att det är möjligt att man även i något icke-patriarkalt samhälle, där kvinnor inte strukturellt förtrycks, vill reservera äktenskapet för konstellationen kvinna-man.

mvh sägersjälvklarasakerpåettutdragetsätt

typ det jag menade, jag var otydlig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej: Varför inte? Det är väll fint om man vill leva ihop med den man älskar? (naturligtvis på bådas villkor)
Dock är väll inte giftermål helt nödvändigt i sig. Bara massa papper, lagar och skit.
Älskar man varandra, så älskar man varandra, och det behöver man inte papper på.
Men det är i sig en vacker ceremoni.

det är fortfarande inte ett riktigt svar på min fråga
jag menar mer om den rättsliga processen. med statsgiftermål och all töntig juridik som ingår i giftermål
och hur det är en slags definition av nåt odefinierbart (kärlek)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Äktenskapet är ett luftslott. Ägande i sin mest illusionella form. 


   
SvaraCitera

Patriarkatet är en modern religion, som att tro på tomtar och troll - det finns inte vetenskapliga belägg för att det existerar, men det går inte att bevisa att det inte existerar heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

oligark, nepotism, patriarkat. lika illa alla tre. lika relevant alla tre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, men vill ändå gifta mig och ha hans efternamn + bära farmors bröllopsklänning (skulle dock behöva totalsvälta mig, men det är ok). Beror dock på en massa olika saker. 

Vill dock inte nödvändigtvis göra det i kyrkan, men hör kanske inte hit.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han vet att han aldrig kommer att äga mig. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tjohej: Önskan att leva ihop med någon, har väll i sig inget med patriarkat att göra? E

nu är det ju giftermål i sig som diskuteras, inte att leva ihop med någon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dock var man ju tidigare tvungen att gifta sig om man ville det 


   
SvaraCitera