Aviseringar
Rensa alla

Äktenskapsfundering


Ämnesstartare

Jo nu är det såhär va att jag har funderat på det här med efternamnen efter giftermål.
Förr så var det ju alltid så att kvinnan tog mannens namn och förkastade sitt helt men nu lever vi ju i andra tider där kvinnor får ta mer plats än så, därav denna fundering.
Ska man kanske tillsammans hitta på ett eget namn och ta bort sina ursprungliga till förmån för det, som ett statement för att ett nytt kapitel nu börjar?

Hur vill ni göra?
Vi ponerar nu att ni ska gifta er.

Obs alternativet "vi behåller våra nuvarande som de är" och "vet inte" fick inte plats. Sorri.

Image


   
Citera
Ämnesstartare

isola:

kille: Beror på vilket namn h*n har (Du röstade på detta alternativ)

Undslipper helst att skapa ett eget namn, ser inte poängen med det. Tycker grejen att det endast ska tas från mannen är cp och kan slopas.

Men i mitt eget fall beror det på vilka namn vi har, lär vara ännu mer likgiltig i den åldern om jag någonsin kommer till det beslutet och kan lika gärna ta hennes namn - men bara om det är coolt, för mitt nuvarande efternamn är fan coolt. [no-no]

Heter Adaktus Cybertron för den som undrar. Byter det ogärna mot Svensson.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

vrukt:

Undslipper helst att skapa ett eget namn, ser inte poängen med det.

då blir det ju 100% jämlikt +

isola:

som ett statement för att ett nytt kapitel nu börjar

och ah du har ett coolt namn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

då blir det ju 100% jämlikt +

Jo men namngrejen blir bara en petitess för mig även om det principiellt kan vara nyttigt att göra sig av med traditionen att kvinnan måste ta mannens namn.. som någon aproprierad accessoar. Shit is fucked up and bullshit mayne.

Vill inte skapa eget namn pga risken att bara komma på något urvattnat och kefft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

kille: Beror på vilket namn h*n har (Du röstade på detta alternativ)

Vill gifta mig med någon med ett fancy namn (likt mitt eget) och lägga detta till min redan anmärkningsvärda samling.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

kille: Beror på vilket namn h*n har (Du röstade på detta alternativ)

Jag har ett ovanligt efternamn och det känns bra och är praktiskt. [smile]
Jag kan tänka mig att byta - men inte till ett svenssonnamn. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

tjej:Behåller mitt eget efternamn (Du röstade på detta alternativ)

Vill inte byta, det är ganska fint [smile].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dom här nya efternamnskonstellationerna är ju ett nytt påfund som jag inte ställer mig bakom alls. Jag kan förstå att kvinnor vill ha kvar sitt flicknamn med in i äktenskapet. Men när det kommer till ens gemensamma barn är det en tradition att det är mannens efternamn som ska tas efter.

Men det går att komma kompromisser i denna frågan. Exempelvis så kan man välja att ta med båda föräldrarnas namn men att ha faders som förstanamn, eller ha något utmärkande släktnamn som tilläggsnamn(första och andranamn) som ändå gör en igenkänd i kommande generationer. Ett annat som jag vet att flera familjer gjort är att modern får bestämma alla förnamnen om dem ska efterträdas av faderns efternamn.


   
SvaraCitera

Jag tror att vi båda skulle behålla våra egna efter namn. Om inte hen jättegärna skulle vilja ha mitt.


   
SvaraCitera

Ganthuc:

Dom här nya efternamnskonstellationerna är ju ett nytt påfund som jag inte ställer mig bakom alls. Jag kan förstå att kvinnor vill ha kvar sitt flicknamn med in i äktenskapet. Men när det kommer till ens gemensamma barn är det en tradition att det är mannens efternamn som ska tas efter.

1800-talet ringde och bad att få sin kvinnosyn tillbaka.


   
SvaraCitera

isola:

kille:H*n ska lägga till mitt efternamn (Du röstade på detta alternativ)

Då jag gillar mitt efternamn pga att det är väldigtväldigtväldigt ovanligt. 3 personer i Sverige med det, och det är jag, mor och bror.

Men om det är ett efternamn jag gillar skulle jag möjligtvis kunna byta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

tjej:Tar bort mitt nuvarande helt (Du röstade på detta alternativ)

isola:

tjej:Beror på vilket namn h*n har

Röstade fel, förlåt. Du hade för många alternativ, orkade ej läsa. [party] Fast ok, vi kan ponera att jag och Tobbish gifter oss, då gäller det jag röstade på.

Finns många där jag bor, som heter samma sak som mig, det är lite tråkigt [blush] /människa med vanligt namn


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

kille:H*n ska lägga till mitt efternamn (Du röstade på detta alternativ)

Efternamn förknippar jag per automatik med tradition. Vilket jag anser att vi allesammans borde värna om. Dels för att känna en gemenskap & tillgivenhet. Men numera är det inte ovanligt med människor som bryter mot dessa oskrivna regler och alltihop blir "hux flux".

Visserligen har jag överseende med vissa enskilda överläggningar som kan uppkomma till exempel om jag beslutar mig för att gifta mig med en adlig kvinna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag skulle nog behålla mitt iaf hur hon gör skiter jag väl i egentligen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stereo total:

1800-talet ringde och bad att få sin kvinnosyn tillbaka.

Jag vet ju att feminister inte gillar tradition och trygghet per se. Ni vill skapa otrygga samhällen där alla ska se snett på varandra och endast värna om allt som sker inom sin lilla bubbla. Men det handlar om tryggheten som gemenskapen och traditionen för med sig som man ska bygga en stabil grund för i sina samhällen. Det gäller att tänka på kollektivt istället för att bara se efter individen. Feministers revolutionära syn är mycket osund för ett stabilt och hållbart samhälle.


   
SvaraCitera