Aviseringar
Rensa alla

Äldre dam stämmer all världens homosexuella


mynona
Ämnesstartare

Anura: det förstår jag men kristendomen har ju inte gett dom något?

Det ger dem hopp om något bättre efter livet, tröst om att det finns en mening med misären, och dessutom är den en tradition som de håller fast vid bättre, kanske pga lägre bildning

Anura: sedan också frågan om att de finns många afroamerikaner som är homofobiska om de kan ha med religion att göra

Om homofobin är större så bidrar säkert religionen till det


   
SvaraCitera

mynona: Det ger dem hopp om något bättre efter livet, tröst om att det finns en mening med misären, och dessutom är den en tradition som de håller fast vid bättre, kanske pga lägre bildning

men jag vet inte om detta låter kontroversiellt; men har inte många rättfärdigat slaveriet och segregeringen med kristendom och religion?


   
SvaraCitera

mynona: Om homofobin är större så bidrar säkert religionen till det

Ja de kan nog ha något med det att göra eller att de finns en macho-attityd med. 


   
SvaraCitera

0950ca61-0dcf-4038-944b-fecf5601bc32?w=5

Jag hade troligtvis citerat Nils Poppe och sagt till henne:

"Kvinna, vad är det för begrepp du har? Varje angelägenheter till högre instans bör avfattas på halvsidigt kanslipapper med vederbörlig marginal!"


   
SvaraCitera

Hon kan ta sin gud och köra upp den någonstans. 


   
SvaraCitera

Armagedon:
Hon kan ta sin gud och köra upp den någonstans. 

hahahahjaa


   
SvaraCitera
mynona
Ämnesstartare

Anura:

men jag vet inte om detta låter kontroversiellt; men har inte många rättfärdigat slaveriet och segregeringen med kristendom och religion?

Ja, det är inte kontroversiellt, det är sant. Men de svarta har varken när de var slavar eller efteråt lastat religionen för hur den användes av deras förtryckare

Anura:

Ja de kan nog ha något med det att göra eller att de finns en macho-attityd med. 

machoattityden stöds i viss mån av religionen, som i det här fallet ju är patriarkalt praktiserad. men ja, det är ännu en orsak


   
SvaraCitera

mynona: Varför är de för övrigt fortfarande så religiösa i USA

Min teori är att landet i sig är så uppdelat på flera sätt att främst kristendomen behövs för att sammanfoga nationen.
Få länder har så stort fokus på ras och ursprung som Amerika har. Sen alla delstater som är oerhört olika varandra. 
Religionen behövs helt enkelt för att skapa en gemenskap tillsammans med den patriotismen som finns i Amerika


   
SvaraCitera

mynona: Varför är de för övrigt fortfarande så religiösa i USA

P.g.a. kalla kriget och USA:s rädsla för "godless commies". Var du inte religiös var du en kommunist, med andra ord, en fiende. Denna efterblivna rädsla lever tyvärr kvar än idag.

Anura: Landet var ju från början religiöst med.

Nej. Religionsfrihet, vilket även innebär frihet ifrån religion, ingår i USA:s författning. Herrar som Jefferson, Adams m.fl. var väldigt tydliga med detta.


   
SvaraCitera

Sen får man inte glömma att det bor fler icke-religiösa i USA än det gör i Sverige.


   
SvaraCitera

schim:
Står ingenstans i bibrln vad jag vet att samkönade förhållanden är en synd 

Det är ju en tolkningsfråga


   
SvaraCitera

Mmm, USA, möjligheternas land.


   
SvaraCitera

tur att det inte  gäller bisexuella


   
SvaraCitera

hon är nog troende av någon gammal tolkning av kristendomen och tror nog att homosexuellas "utövande" leder still jordens undergång genom en syndaflod eller nåt


   
SvaraCitera

schim:
Står ingenstans i bibrln vad jag vet att samkönade förhållanden är en synd 

Det gör det. kyrkan, många troende kristna (och judar och muslimer etc) har inte fått det där från ingenstans. Hela berättelsen om änglarna, Lot och hans folk är en varning mot homosexualitet. "männen bör endast vara tillgängliga för kvinnor och kvinnor för männen", "att ligga med män som man ligger med kvinnor är straffbart" upprepas lite tjatigt i de heliga böckerna. :p


   
SvaraCitera