Aviseringar
Rensa alla

Ändra namn som inte är svenskklingande?


Maxxie
Ämnesstartare

Jag är inte svensk och har inget svenskt släkt men planerar att flytta till Sverige om några år. Mitt efternamn är inte alls svenskklingande och ett av mina förnamn bärs bara av kvinnor i Sverige... Mina två andra namn är vanliga pojknamn där så det är okej. Jag undrar bara om det är möjligt att ändra sitt efternamn och ett av sina förnamn? För att få ett nytt efternamn som funkar någorlunda väl på svenska, och för att få ett pojknamn istället för flicknamnet jag just nu har. Om det är möjligt, måste jag ändra dem i landet jag för tillfället bor i eller måste jag ändra dem i Sverige efter jag flyttat dit?


   
Citera

Tror inte man kan ändra efternamn såvida man inte gifter sig.


   
SvaraCitera

Deinosuchus: Tror inte man kan ändra efternamn såvida man inte gifter sig.

jo det kan man


   
SvaraCitera

Jo man kan ändra 


   
SvaraCitera
Maxxie
Ämnesstartare

Då är ”mitt efternamn är inte alls svenskklingande” en bra anledning för dem att acceptera att ändra det?


   
SvaraCitera

har för mig att ändra sitt namn kostar en hel del.


   
SvaraCitera
Maxxie
Ämnesstartare

Jag är för nu en fattig student lol. 


   
SvaraCitera

Inte Jung:

jo det kan man

Jaha


   
SvaraCitera

Jättelätt att byta namn. Kostar 250 för förnamn och 2000 för efternamn


   
SvaraCitera
Maxxie
Ämnesstartare

Tack för svar. Krävs det att jag har svenskt medborgarskap eller att jag bara bor i Sverige? Från det jag läste på nätet verkar det att jag endast måste bo i Sverige, men kanske har jag missförstått det.


   
SvaraCitera
time
 time

Som någon som inte har ett svenskt namn så kan jag meddela att det fungerar helt okej i Sverige. Det är dock dyrt att byta just efternamn och så finns det en del regler om vilka namn man får byta till. Allt står på Skatteverket.


   
SvaraCitera
Maxxie
Ämnesstartare

Ja, jag har redan läst det som står på Skatteverket. Kommer förmodligen behålla mitt franska efternamn om det verkligen fungerar okej. Hoppas iallafall att det inte kommer vara för svårt att uttala det!

Om flickiga namnet, är det okej om jag behåller det? Kommer någon skratta åt mig på grund av det? Det är inte mitt tilltalsnamn. Är andranamn viktiga i Sverige?


   
SvaraCitera
time
 time

Maxxie: Är andranamn viktiga i Sverige?

Nej, inte alls. Det är tilltalsnamnet man går efter. Plus så är många bekanta med att just franska och latinamerikanska/spanska män har kvinnligt kodade namn, allra oftast typ Marie eller Maria pga katolska länder. Skulle någon skratta så är det ju den som behöver ändra på sig, inte du.


   
SvaraCitera
Maxxie
Ämnesstartare

Det har du rätt i. Tack så mycket för svaren. Glad


   
SvaraCitera

Det smidigaste är väl att du byter namn i ditt hemland. För att kunna byta namn i Sverige räcker det inte med att du är mantalsskriven här utan du måste både vara mantalsskriven här och vara svensk medborgare.

Det räcker ju ex inte med att en engelsman åker till Sverige och jobbar några månader och vänder sig till svenska myndigheter och vill byta till ett svenskt namn.


   
SvaraCitera