Aviseringar
Rensa alla

Äpplet


Ämnesstartare

När jag begav mig mot köket, slängde upp skafferidörren, rotade fram påsen med äpplen, tog upp ett äpple och putsade det sådär lagom film-klitchigt mot mitt byxben för att sedan ta en stor smarrig tugga av det och strosa tillbaks hit till datorn, så bemöttes jag utav en högst fascinerande tanke.

Vad sjutton är det som gör att svenska äpplen är så pass mjöliga mot andra sorters äpplen, detta gäller alla sorter, svenska, färska äpplen = porösa och mjöliga.

Är det helt enkelt våra otroligt imponerande odlingstekniker som framhäver detta, eller är det jorden som vi sätter vära träd i kanske?
Använder vi kanske så lite besprutningsmedel att äpplena inte blir tillräckligt fuktiga? Eller är det kanske bara för att det är så pass kort fraktsträcka? - från trädet till truten.

Man skulle kunna göra listan lång, men jag har då aldrig stött på ett utländskt äpple som har samma konsistens.

Så nu tycker jag att ni ska dela med er av era tankar och idéer, så kanske vi kan nå en högst skarpsinnig förklaring till detta!


   
Citera
Ämnesetiketter

dagens i landsproblem


   
SvaraCitera

Sorten på äpplet i guess. Vi hade höstäpplen, dom var inte mjöliga.


   
SvaraCitera

Tar man ett äpple från äppelträdet utanför mig är de banne mig inte porösa. De är hårda och svinigt sura.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

banne mig inte porösa. De är hårda och svinigt sura.

Riktiga svenska äpplen fräter typ ut tänderna![no-no]


   
SvaraCitera

gäller inte alla äpplen ju


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi kan vända på det, har ni någonsin smakat ett import-äpple som är sådär mjöligt och gott?


   
SvaraCitera

tänker på en jönssonligan-film


   
SvaraCitera

dagens ulandsproblem!!!!!!!!!1111


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Smörgåsmannen:

Vi kan vända på det, har ni någonsin smakat ett import-äpple som är sådär mjöligt och gott?

Ej gott med mjöliga äpplen ju[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge fact:

dagens ulandsproblem!!!!!!!!!

I U-länder plockar man, i I-länder äter man, ser det därför som ett I-landsproblem.


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

I U-länder plockar man, i I-länder äter man, ser det därför som ett I-landsproblem.

dagens ulandsproblem!!!!! usch!!!


   
SvaraCitera

Smörgåsmannen:

mjöligt och gott?

mjöligt och äckligt menar du


   
SvaraCitera