Aviseringar
Rensa alla

Är abramitiska religonerna kanske bara dåliga kopior?


Ämnesstartare

I tråden* jag gjorde innan i ämnet som tyvärr blev låst. Antagligen på grund utav att de inte var någon frågeställning i tråden whatsoever. Har inte fått de bekräftat utav den mod som låste tråden än men.

Tänkte vara lite mer seriös nu, få se om denna tråd också blir låst. [crazy] Men vad jag pratar om här är Zoroastrism som jag vet få vet något om. Hur kan jag veta de. Jo jag gjorde en poll** på ämnet för ett tag sedan. Den var inte så många som deltog i vilket jag också tar slutsatsen att de nog inte är så många som har någon aning om vad de är för filosofi / religion.

Så lite kort om Zoroastrism som är skapad av Zarathustra.

Det finns en universell Gud, Ahura Mazda, som alla dyrkan i slutändan är riktad.

Mänskligheten har inflytande I vad som kommer hända i slutändan.

Aktivt deltagande i livet genom goda tankar, goda ord och goda gärningar är nödvändigt att se till lycka och för att hålla kaoset i schack. Detta aktiva deltagande är en central del i Zarathustra's begreppet fri vilja, och Zoroastrianism avvisar alla former av monasticism.

Zoroastrismen var den dominerande religionen i Centralasien och Främre Asien, huvudsakligen Iran, Afghanistan, Kaukasien, Tadzjikistan och norra Indien, under mer än 1 200 år. Idag är firandet av nouruz (de iranska folkens nyår) en kvarleva av zoroastrismen. Den islamiska republiken i Iran har utan resultat försökt avskaffa traditionen.

Zarathustras tankar nådde även till medelhavsområdet, där de sannolikt influerade filosoferna Platon och Aristoteles. Zarathustra har även haft ett djupt inflytande på judendom, kristendom och islam, trots att dessa religioner härstammar från Abraham som levde ca 2000 år innan Kristus och innan Zarathustras födelse. Tanken på himmel och helvete påträffas för första gången i zoroastrismen.

Min poäng är att troligen är alla religoner vi ser idag bara dåliga kopior. Någon som håller med? [cute] .. eller kanske inte håller med [crazy].

* http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=243797
** http://ungdomar.se/forum.php?thread_id=216174&page=1#7977942


   
Citera
Ämnesstartare

Jag håller inte med, jag ser ina likheter förutom monoteismen inom västerländsk kristendom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vadå alla? Finns ju fler relgionerna än de rötna som nämns i topic.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Vadå alla? Finns ju fler relgionerna än de rötna som nämns i topic.

Han talar om abramitiska religioner som du kanske kan se?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Vadå alla? Finns ju fler relgionerna än de rötna som nämns i topic.

Du har rätt. Jag menar främst de som nämns. Någon religion du tänker på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batleth:

Den enda som har kommit med en efterbliven komentar är du.

Jag insåg iaf att han menade abramitiska religioner.

notfallingapart:

Jag menar främst de som nämns.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigermätare:

Jag håller inte med, jag ser ina likheter förutom monoteismen inom västerländsk kristendom.

Nja tex helvetet och himlen finns ju. Och man brukar säga att de är där judarna fick iden ifrån. Skillnaden är att I Zoroastrism så är de gud som skapat båda ondska och godhet. Vilket man inte säger i judendomen. Vilket ger de ett logiskt dilemma. Sen är ju i princip kristendom och islam byggt på judendomen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Nja tex helvetet och himlen finns ju.

Har ju funnits inom hedendomen i flera olika kulturer.

notfallingapart:

Vilket ger de ett logiskt dilemma. Sen är ju i princip kristendom och islam byggt på judendomen.

Man brukar säga att det är olika profeter, men de har ju även olika kulturella förankringar. Varför blev kristendomen störst i väst och inte judendomen? Romarna hade ju kontakt med judarna långt innan kristendomen spreds i romarriket.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

[zzz][zzz][zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigermätare:

Varför blev kristendomen störst i väst och inte judendomen? Romarna hade ju kontakt med judarna långt innan kristendomen spreds i romarriket.

För att man gav ett bättre mer korrekt budskap. Och mänskan gillar inte den absoluta sanningen. Man vill tro att de man hatar kommer kommer brinna i helvetet osv osv. Jag tror att kristendomen fick sin ide från Buddah jag. Och lite astrologi faktiskt. Så tror jag att nua testamentet i bibeln tex är onödigt tjockt. Men vi människor tenderar och vilja ha lite extra matrieal [cute].


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Jag tror att kristendomen fick sin ide från Buddah jag.

Nog för att silkesvägen delade med sig av lite ideer, men buddhism?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigermätare:

Har ju funnits inom hedendomen i flera olika kulturer.

Har de säkert, men Zoroastrism var vad man vet den första monoteistiska religionen som kom med ideer som himlen och helvetet. Man brukar säga att dessa koncept kommer därifrån.

Geigermätare:

Nog för att silkesvägen delade med sig av lite ideer, men buddhism?

Ja, tror de var vad Jesus ville förmedla mer eller mindre. Tror som alla andra att han var en profet. Tror allt magiskt som förekomer i religioner visst kan dom förekomma men tror som regel att man måste tänka på att man levde i en tid av magi. Grejen är att om man ska erövra länder osv osv då måste man ha en bra kultur för att de ska gå så enkelt som möjligt. Och då är kristendom mkt mer praktiskt än judendom för att judendom egentligen bara pratar om judarna.

Tycker folk även idag bortser från så mkt vi människor inte vet. Finns kanske tom saker man visste för vi i nutid har glömt.

Tror man måste separera vad profeter säger och vad politiker vill tolkar de som.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

notfallingapart:

Man brukar säga att dessa koncept kommer därifrån.

Ja, men jag håller som sagt inte med då det fanns i naturreligioner långt innan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

allafall bättre än zoroastrismen no offense


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Geigermätare:

Ja, men jag håller som sagt inte med då det fanns i naturreligioner långt innan.

Okej, vet du när Zarathustra sägs ha levat?

Nick15:

allafall bättre än zoroastrismen no offense

Vad får dig tycka det?


   
SvaraCitera