Aviseringar
Rensa alla

Är arkadspelet Street Fighter 2 "rasistiskt"?


Ämnesstartare

År 1991 släpptes fightingklassikern "Street Fighter 2: The World Warrior" i arkadhallarna, och en sak som tydligen alltid har varit väldigt kontroversiell i det spelet är öppningsscenen, där en vit blond kille slår knockout på en mörkhyad kille som ser ut att vara afroamerikan - även själva karaktärerna har skapat en del kontrovers, eftersom de betraktas som "stereotyper" av sina respektive länder (exempelvis den japanska sumobrottaren Honda och den indiska övernaturliga yogafanatikern Dhalsim).
Här har ni hela introduktionssekvensen till det här spelet:

Vad säger ni om allt det här?
Personligen så tycker jag att hela "rasism"-kontroversen känns en aning överdriven, även om jag kan förstå hur folk tänker när de drar de slutsatserna.


   
Citera
Ämnesetiketter

Det är 91 ta o lugna ner dig


   
SvaraCitera

Nej det är inte rasistiskt. Bara så jävla tramsigt att dra den slutsatsen om allting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:
Nej det är inte rasistiskt. Bara så jävla tramsigt att dra den slutsatsen om allting.

Aa det tyckte jag själv också, men en del människor verkar ju bli kränkta av allting. Galen

Ett tag så var det ju ett väldans liv över musiken i Fire Temple i "The Legend Of Zelda: Ocarina Of Time" också, eftersom den ursprungligen innehöll islamsk sång där de sjöng om "Allah" eller nåt, och folk trodde att den versionen ersattes med ny musik på grund av att "muslimerna blev arga", men den egentliga anledningen var att Zelda-spelen inte ska ha några verklighetsbaserade religioner någonstans, och de hade använt den ursprungliga musiken utan att kontrollera vad den handlade om.


   
SvaraCitera
Cobrak

tkr att vi bör införa en pk-kontroll å granska alla spel så vi kan leta efter å hitta massa fel 

för skojs skull liksom 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cobrak:
tkr att vi bör införa en pk-kontroll å granska alla spel så vi kan leta efter å hitta massa fel 

för skojs skull liksom 

Frågan här är ju dock:
skulle "Street Fighter 2: The World Warrior" kunna ges ut för allra första gången idag utan att det uppstod ramaskrin om rasism hit och dit? Rullar ögonen


   
SvaraCitera
Cobrak

Missy02:

Frågan här är ju dock:
skulle "Street Fighter 2: The World Warrior" kunna ges ut för allra första gången idag utan att det uppstod ramaskrin om rasism hit och dit? Rullar ögonen

om spelet ansågs vara kontroversiellt innan pga rasism, så skulle det ju def vara kontroversiellt nu


   
SvaraCitera

Det är kränkande


   
SvaraCitera
shuna

Själva videon hade inte mycket att gå på. Vänder du dig till random personer på internet när du frågar om något är rasism så kommer svaret vara övervägande "nej" oavsett vad.


   
SvaraCitera

Asstriid:
Nej det är inte rasistiskt. Bara så jävla tramsigt att dra den slutsatsen om allting.

Tumme upp


   
SvaraCitera

Knurra:
Det är kränkande

Extremt kränkande, nästan så man trillar av stolen man sitter på, nästan så att det kokar uppe i hjärnkontoret dessutom men inte riktigt.


   
SvaraCitera
Kneg
 Kneg

Hade det varit en kvinna som blev nerslagen hade många ropat ”sexism!” istället. Samma visa. Jag tycker varken det är kränkande eller rasistiskt på något sätt, den mörkhyade personen skulle lika gärna kunnat slagit ner den vita.


   
SvaraCitera

Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kneg:
Hade det varit en kvinna som blev nerslagen hade många ropat ”sexism!” istället. Samma visa. Jag tycker varken det är kränkande eller rasistiskt på något sätt, den mörkhyade personen skulle lika gärna kunnat slagit ner den vita.

Jag tänkte väl typ eftersom det tydligen ansågs rasistiskt och kränkande med kinesansiktet på Kina-godiset - de tog till och med bort det ansiktet för drygt 8 år sen.
Och om folk hakar upp sig på ett tecknat ansikte på en godisprodukt så kan nog vad som helst hända.


   
SvaraCitera
shuna

Missy02: Jag tänkte väl typ eftersom det tydligen ansågs rasistiskt och kränkande med kinesansiktet på Kina-godiset

Fast det är ju rasistiskt och kränkande. På samma sätt som att t.ex. avbilda judar som grönhyade med långa näsor osv.


   
SvaraCitera