Aviseringar
Rensa alla

Är arkadspelet Street Fighter 2 "rasistiskt"?


Ämnesstartare

shuna:

Fast det är ju rasistiskt och kränkande. På samma sätt som att t.ex. avbilda judar som grönhyade med långa näsor osv.

Men då borde ju den sydamerikanska primitiva vilden Blanka och den indiska jättesmala yogamagikern Dhalsim i "Street Fighter 2: The World Warrior" också räknas som "rasistiska"?

Och hur skulle förresten ett kinesansikte avbildas för att inte uppfattas som rasistiskt?
Kineser ÄR ju gulhyade och har ganska små ögon, och bär ofta solhatt när de jobbar utomhus.
Testa att söka efter "Chinese garden worker" eller liknande så får du en massa såna bilder.


   
SvaraCitera

shuna:

Fast det är ju rasistiskt och kränkande. På samma sätt som att t.ex. avbilda judar som grönhyade med långa näsor osv.

Förklara gärna hur den figuren är rasistisk så man förstår lite bättre hur folk tänker. 


   
SvaraCitera
shuna

Missy02: Men då borde ju den sydamerikanska primitiva vilden Blanka och den indiska jättesmala yogamagikern Dhalsim i "Street Fighter 2: The World Warrior" också räknas som "rasistiska"?

jaha?

Missy02: Kineser ÄR ju gulhyade

Nej.

Asstriid: Förklara gärna hur den figuren är rasistisk så man förstår lite bättre hur folk tänker.

Du tror också att östasiater har gul hy, judar grön och native americans röd? Jag tror inte jag kan hjälpa dig vidare om så är fallet.


   
SvaraCitera

shuna:

Du tror också att östasiater har gul hy, judar grön och native americans röd? Jag tror inte jag kan hjälpa dig vidare om så är fallet.

Nej det är klart jag inte tror. Men förklara nu varför det är rasistiskt att den är gul. Tycker östasiater att den är rasistisk? Är inte ute efter att motbevisa dig vill bara veta varför den anses vara kränkande. Är det för att den är gul helt enkelt? 


   
SvaraCitera

Hade det enligt dit varit någon skillnad om det var tvärtom?


   
SvaraCitera
shuna

Asstriid: Nej det är klart jag inte tror. Men förklara nu varför det är rasistiskt att den är gul. Tycker östasiater att den är rasistisk? Är inte ute efter att motbevisa dig vill bara veta varför den anses vara kränkande. Är det för att den är gul helt enkelt?

Varför kan du inte googla och läsa på om rasistiska stereotyper och karikatyrer istället för att be en random person på internet att förklara fenomenet för dig?

Att porträttera judar och icke-vita som någon slags rymdvarelser är avhumaniserande och stärker föreställningar om "vi och dem", att "dem" är annorlunda, konstiga eller hemska. Därför har bland andra Hitler och hans regim varit måna om att sprida rasistiska karikatyrer.


   
SvaraCitera

shuna: Varför kan du inte googla och läsa på om rasistiska stereotyper och karikatyrer istället för att be en random person på internet att förklara fenomenet för dig?

För att det är du som påstår det just nu, därför frågar jag dig om hur DU tänker. Om man ska komma med påståenden på internet så får man räkna med att förklara sig också. Inte lägga sig på denna barnsliga nivå..


   
SvaraCitera
shuna

Asstriid:

För att det är du som påstår det just nu, därför frågar jag dig om hur DU tänker. Om man ska komma med påståenden på internet så får man räkna med att förklara sig också. Inte lägga sig på denna barnsliga nivå..

Varför beter du dig då som att du inte känner till något alls om för varför rasistiska karikatyrer är rasistiska? Varför ber du mig förklara om du redan vet? Varför citerade du bara halva mitt inlägg?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

"Gul hy" är inte bokstavligen knallgul, precis som att "vit hy" helt uppenbart inte är kritvit.

"Gul" syftar i det här fallet på den lite mer gyllenbruna färgen som kinesiska människor ofta har.
Sen förstår jag inte vad det är som är så rasistiskt med det påpekandet. Galen


   
SvaraCitera

shuna:

Varför beter du dig då som att du inte känner till något alls om för varför rasistiska karikatyrer är rasistiska? Varför ber du mig förklara om du redan vet?

Jag känner ju inte till något, därför jag bad dig förklara för mig varför den var rasistisk. Har inte sagt att det var rätt eller fel att ta bort den ville bara veta varför. 

shuna: Varför citerade du bara halva mitt inlägg?

Därför att jag kände för att svara på det jag citerade. Sen hade jag varit nöjd om du bara skrev den andra halvan från första början. Förstår inte varför du verkar så onödigt butthurt. Det enda jag ville veta var varför den ansågs rasistisk.


   
SvaraCitera
shuna

Asstriid: Jag känner ju inte till något, därför jag bad dig förklara för mig varför den var rasistisk. Har inte sagt att det var rätt eller fel att ta bort den ville bara veta varför.

Okej, tycker bara att Google hade varit bättre.

Asstriid: Därför att jag kände för att svara på det jag citerade. Sen hade jag varit nöjd om du bara skrev den andra halvan från första början. Förstår inte varför du verkar så onödigt butthurt. Det enda jag ville veta var varför den ansågs rasistisk.

Är bara sedan länge trött på att bli ombedd förklara så mycket på internet när Google finns.


   
SvaraCitera