Aviseringar
Rensa alla

Är årstidsbunden depression en skröna?


Ah vintern är det ju jul också =ledigt och mysigt. Var iofs deprimerad förr förra julen men iaf


   
SvaraCitera

Har nästan alltid  haft  en depression period under vintermånaderna. 


   
SvaraCitera
Smilen

Väljer man själv att vara deprimerad? 


   
SvaraCitera

Blir själv alltid deppig när våren kommer och glad igen när hösten och vintern kommer. 


   
SvaraCitera

blir deprimerad varannan vecka året runt.


   
SvaraCitera
PMR
 PMR

Lounge:

 Studien tyder ju på att ljuset och kylan inte skulle ha någon betydelse.

Jo, det är ju inte solklart att studien förmedlar sanningen. 

Lounge:

solklart 

😀 


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

Även om jag själv inte upplever det så så verkar det vara påtagligt verkligt för de flesta i min omgivning.


   
SvaraCitera

Folk använder begreppet depression för lättvindigt känner jag. 


   
SvaraCitera

jag tänker att bristen på ljus definitivt kan vara en faktor, men det finns så många potentiella faktorer att jag inte förstår varför det är en egen diagnos. dessutom borde det vara farligt att dela ut en sådan diagnos när det kan vara en djupare depression eftersom patienten då kan vänta sig en förbättring och skämmas över att den inte mår bättre när solen kommer fram. men det är bara spontana tankar och de kan vara felaktiga. 

själv har jag nog inte märkt någon märkvärdig skillnad på min depression utifrån årstiderna, möjligtvis att det är tuffare på vår/sommar när resten av världen ser gladare ut. *inte alls relevant tankegång*


   
SvaraCitera
mynona

Mörker och kyla kan säkert påverka precis som ljus och värme, men jag tror att det snarare handlar om associationer än om fenomenen i sig, och det har jag alltid trott.
På den tiden jag satt inomhus större delen av året oavsett årstid, upptäckte jag i ingen skillnad i humör beroende på hur vädret var utanför persiennerna. Det var ju alltid ljust och varmt i mitt rum förstås. 
När jag började gå ut mer, började jag tycka bättre om när det började bli ljust ute då man steg upp, eftersom märkret gav illusionen att dagen var kortare och man alltså slösade tid.   
Senare, när jag började ha roligt om sommaren, upptäckte jag att jag blev glad när det blev sommar därför att jag associerade den med nöjen, medan jag associerade vintern med isolation och tristess. 
För mig har det nog alltid haft mer med associationr kring årstiden att göra. Därför har jag alltid tänkt att folk nog blir ledsna av vintern därför att det är vad alla andra blir, och folk associerar det därför med något tråkigt, därför att alla andra gör det, som en gemensam masshypnos, för de flesta gör vad andra gör.


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Blivande_japan:
Ah vintern är det ju jul också =ledigt och mysigt. Var iofs deprimerad förr förra julen men iaf

efter julen är självmordsstatistiken som högst Gråter mycket familjekonflikter

Niklas:
Blir själv alltid deppig när våren kommer och glad igen när hösten och vintern kommer. 

vad är det som gör dig deppig när våren kommer?

PMR: 😀

haha tänkte på det med.......


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

sup, ply!: dessutom borde det vara farligt att dela ut en sådan diagnos när det kan vara en djupare depression eftersom patienten då kan vänta sig en förbättring och skämmas över att den inte mår bättre när solen kommer fram.

väldigt sant, är nog lätt att det kan bli fel diagnos

sup, ply!: möjligtvis att det är tuffare på vår/sommar när resten av världen ser gladare ut. *inte alls relevant tankegång*

det här är en så relevant faktor.. alla blir inte glada när värme och ljus kommer för det väcker stress att man ska ha saker att göra, hela tiden

mynona: För mig har det nog alltid haft mer med associationr kring årstiden att göra. Därför har jag alltid tänkt att folk nog blir ledsna av vintern därför att det är vad alla andra blir, och folk associerar det därför med något tråkigt, därför att alla andra gör det, som en gemensam masshypnos, för de flesta gör vad andra gör.

du är så klok sociologen mynona! tror verkligen på detta med, som en faktor


   
SvaraCitera

Lounge: efter julen är självmordsstatistiken som högst  mycket familjekonflikter

ah, fast det var inte drf jag mådde pissigt


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Blivande_japan: ah, fast det var inte drf jag mådde pissigt

nä anade det!


   
SvaraCitera

Lounge: vad är det som gör dig deppig när våren kommer?

Det blir ett bevis på att tiden går tror jag, något som liksom inte riktigt vintern eller hösten har. Då står det mer still, allt fortsätter som tidigare. Våren skriker liksom om förändring och att ännu ett år gått. Vilket = ångest.


   
SvaraCitera