Aviseringar
Rensa alla

Är att sakna självrespekt verkligen något dåligt?


Ämnesstartare

ennie:

ja det kan vara bra i vissa fall. jag tänker mer brist på självrespekt som att man låter sig bli utnyttjad

Jo det är väl lätt så spontana reflektionen leder en. Men självet existerar inte, så vad är det man har respekt för? Det är som om man tror att man gör det påhittade självet lycklig i stället för att fokusera sig på den andra, vilket faktiskt existerar. Att ha självrespekt är att vara egoistisk på ett begränsande sätt, så jag ser på det. Jag kan inte sluta associera brist på självrespekt med ökad faktiskt frihet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Burg: ja det är dåligt för en själv

men också bra för en själv...om man inte respekterar sitt nuvarande jag för att något annat är viktigare får man ettnytt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie:
alltså om man låter någon annan bestämma över en fast man tycker hen gör fel
men dt kan vara fint att se andrasaker än sig själv som värdefulla.

Nej jag säger inte att man ska låta en annan bestämma över en, utan att man ska bestämma sig för det man tycker är värdefullt men begränsas av pga så kallad självrespekt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie: men dt kan vara fint att se andrasaker än sig själv som värdefulla.

Precis... Glad


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Jo det är väl lätt så spontana reflektionen leder en. Men självet existerar inte, så vad är det man har respekt för?

sina begränsningar. hur man fungerar.

kulturmarxisten: Det är som om man tror att man gör det påhittade självet lycklig i stället för att fokusera sig på den andra, vilket faktiskt existerar. Att ha självrespekt är att vara egoistisk på ett begränsande sätt, så jag ser på det. Jag kan inte sluta associera brist på självrespekt med ökad faktiskt frihet.

tänker inte att självrespekt är att man ska hålla fast i hur man uppfattar sig själv och inte kunna anpassa sig.annan definition


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten: Ett exempel är om ditt barn är i fara och du offrar ditt liv för att rädda barnet, då saknar du självrespekt.

Är inte det att se ner på barnets värde, genom att uttrycka sig så? Som att man skulle offra sig själv för något som egentligen inte var värt det - som inte hade lika mycket värde som en själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja det är dåligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ennie: sina begränsningar. hur man fungerar.

Ja, det låter klokt att ha kunskap och respekt för dessa realiteter. 

ennie: att ha självrespekt är att se vad som blir bäst för en själv. och det är inte det som blir dåligt för andra. oftast tvärtom. tänker inte att självrespekt är att man ska hålla fast i hur man uppfattar sig själv och inte kunna anpassa sig.annan definition

Att som en ambassadör se för sin kropps intressen ser jag inte som något dåligt. Men är "jaget" och kroppen samma sak? Visst att handla egoistiskt behöver sällan vara dåligt för andra, tvärt om. Men min tanke är väl (kanske felaktigt) att radikalt egoistisk kan du bara bli utan självrespekt. Jag tycker det är svårt att fånga i ord....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rebeca:
ja det är dåligt.

varför?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Är inte det att se ner på barnets värde, genom att uttrycka sig så? Som att man skulle offra sig själv för något som egentligen inte var värt det - som inte hade lika mycket värde som en själv.

Ingenting är egentligen värt någonting, tills vi ger saker värde, vilket blir tydligt i våra handlingar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag kanske använder fel ord för att prata om det jag tänker på, är osäker. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

varför?

viktigt att ha respekt för sig sj Skeptisk kunna se sig själv som kompetent som gör bra val för sig själv. man lär väl trivas med sig sj osv osv. men naturligtvis behöver det inte vara det första man prioriterar i alla situationer. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:

Jag läste den där innan jag gjorde tråden blev inte så mycket klokare. 

Då bör du läsa den igen och tänka till. 🙁


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kulturmarxisten:
Jag kanske använder fel ord för att prata om det jag tänker på, är osäker. 

Det borde du väl veta efter att ha läst texten jag länkade och läst innan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

rebeca:

viktigt att ha respekt för sig sj Skeptisk kunna se sig själv som kompetent som gör bra val för sig själv. man lär väl trivas med sig sj osv osv. men naturligtvis behöver det inte vara det första man prioriterar i alla situationer. 

Det jag och du säger behöver inte utesluta varandra. Söt


   
SvaraCitera