Aviseringar
Rensa alla

Är datorspel farliga?


Ämnesstartare

Hallå hallå!

Jag har förstått att denna fråga är minst sagt uttjatad i olika trådar här, men min fråga har en liten annorlunda ansats.

Jag gör en studie om datorspelandets ev. negativa konsekvenser, enligt spelare själva. -Till skillnad från de flesta kritiker som antar något slags "vuxen-perspektiv", har jag alltså valt att utgå från spelarnas egna föreställningar i min uppsats och studie.

Jag har gjort en enkät utifrån röster från olika spelare runt om i landet. Jag skulle bli väldigt tacksam om NI vill hjälpa mig och besvara den.

Som lockbete finns två biobiljetter till utlottning bland de svar jag får in.

​Här finns länk till enkäten!

Diskutera gärna enkäten här också, den bygger som sagt till 100% på vad datorspelare sagt/skrivit.

Mvh Jonas


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Hmmm, adressen verkade inte fungera när jag dubbelcheckade. Här kommer en som ska fungera!

http://spreadsheets.google.com/viewform?hl=en&formkey=cFozaDRfSV8ySW5rOUV1QVVIOD...


   
SvaraCitera

Not Found
Error 404

[y] ... [sad]

gör en länk istället


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack, nu tror jag länkarna fungerar i båda inläggen... 🙂


   
SvaraCitera

Är 18 nu men väljer att svara som när jag var 16 å spela som mest, gör inget antar jag? eller äre viktigt att det just är 2009?


   
SvaraCitera

Det är lugnt att man svarar även om man spelar ganska sällan va?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Allas svar är välkomna -alla som är härinne är representativa. Och biobiljetterna kommer lottas ut, så man har inte "större chanser" för att man svarar mer eller "bättre".

/Jonas


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nu stänger vi enkäten!

Stort tack igen, ni som tagit tid och fylla i den. Intressanta svar! I början av juni kommer uppsatsen vara färdig i sin helhet.

De som vunnit biobiljett kommer bli kontaktade via e-post idag.

Ciao
/Jonas & Helen


   
SvaraCitera

Vad är inte farligt idag?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

För den som är intresserad finns nu uppsatsen purfärsk att läsa. Du hittar den härinne:

Ungdomar och dataspel - En studie utifrån dataspelares egna uppfattningar om de negativa aspekterna

(Om någon av de två biobiljett-vinnarna finns härinne får ni hemskt gärna skicka ett nytt mejl med adressuppgifter - min postlåda kraschade dessvärre för ett par veckor sedan, ursäkta för detta!)

- Diskutera gärna uppsatsen med mig! [smile]

Allt gott
/Jonas


   
SvaraCitera

Eftersom inte enkäten är uppe så vill jag bara skriva vad jag tycker.

Datorspel är farligt ja, de som spelar kanske inte vet det än.

Men efter jag fått flyt på det sociala så får jag eftertankar och får det klart att datorspelandet är det värsta som hänt mig... Ja jag är seriös.

Nu pratar jag om de som blir beroende. Det förstår allt.

De som kan hantera .... guld åt er.


   
SvaraCitera

Svar nej. Jag skrev en uppsats om detta, vari jag bland annat kom fram till att sannolikheten att en (manlig) TV-spelare ska begå ett "skolmord" ligger på en på sextio miljoner (I USA).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xparn:

Datorspel är farligt ja, de som spelar kanske inte vet det än.

--> Det råder dela meningar i den frågan... [rolleyes] Men dina erfarenheter är det fler som delar. Roligt att höra att du "fått flyt på det sociala", ett beroende är aldrig enkelt att leva med!

Fagerjärn:

Jag skrev en uppsats om detta, vari jag bland annat kom fram till att sannolikheten att en (manlig) TV-spelare ska begå ett "skolmord" ligger på en på sextio miljoner (I USA).

--> Det hade varit intressant att bläddra i, vill du skicka över den eller finns den publicerad på nätet någonstans?


   
SvaraCitera

game_looover:

--> Det råder dela meningar i den frågan... [rolleyes] Men dina erfarenheter är det fler som delar. Roligt att höra att du "fått flyt på det sociala", ett beroende är aldrig enkelt att leva med!

Enkelt kan man tänka att det är... i mitt fall, så blev skolan och det sociala bara sämre, men tänkte inte så mycket på det och sket i det, men efter 4 år nu så har man en större översikt över vad spel gjort.

Ens liv skulle se absolut annorlunda ut.

Vill nästan ibland säga att dom som inte vill vara hemma för att det är så tråkigt... ni är lyckade..[y]


   
SvaraCitera

game_looover:

--> Det hade varit intressant att bläddra i, vill du skicka över den eller finns den publicerad på nätet någonstans?

Det var ingen "riktig" uppsats egentligen, utan snarare en halvslarvigt genomförd essä. Tyvärr har jag den inte tillgänglig längre. Kort och gott undersökte jag vilka kända skolmassaker som skett under 1990- och 2000-talet, och hur många gärningmännen var. Därefter beräknade jag antalet amerikanska män i åldrarna 13-30 (ungefär) och delade sedan denna summa med antalet gärningsmän. Det visade sig i detta att det fanns en potentiell skolmördare på fyra miljoner unga killar/män.

Slutligen läste jag på lite om mördarna, och sållade bort samtliga de som nämndes som psykiskt sjuka. Kvar återstod en liten skara personer som inte beskrevs som psykiskt sjuka. Hur många av dessa spelade då TV-spel ... ? osv.

Något sådant.

I övrigt skrev jag lite om sambandet mellan det minskande våldet i USA (sedan 1991 har jag för mig att minskningen skett) och TV- och datorspelens frammarsch under de två senaste decennierna, samt om en undersökning som pekar på att våldet i en stad minskar när den får fler spelbutiker.

http://ekonomistas.se/2008/05/30/br-staten-subventionera-video-och-spelvld/

http://www.disastercenter.com/crime/uscrime.htm


   
SvaraCitera