Aviseringar
Rensa alla

Är de olagligt att dejta personal på skolan?


Ämnesstartare

Jag undrar som ni ser i rubriken om de är olagligt att dejta personal på skolan... Jag har nyss börjat på en ny skola och en kille som jobbar i djurhuset (där jag brukar va på lektion) och jag har fått ganska bra kontakt och jag gillar verkligen honom... Han brukar va med på våra lektioner som stöd och så men skulle de va olagligt om vi blev tillsammans? Skulle han få sparken? Skulle jag bli utkastad från skolan? 


   
Citera

Absolut inte, varför tror du ens det? Det finnas massor med folk som är ihop i skolan.

Om du ska dejta en lärare däremot så är det olagligt, lärare får och ska inte ha något förhållande till någon elev.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fast han jobbar ju på skolan och är inte elev, därför jag funderade på de 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe:
Absolut inte, varför tror du ens det? Det finnas massor med folk som är ihop i skolan.

Om du ska dejta en lärare däremot så är det olagligt, lärare får och ska inte ha något förhållande till någon elev.

Men han jobbar ju på skolan, de va därför jag funderade på de 🙂 


   
SvaraCitera

Nallen97:

Men han jobbar ju på skolan, de va därför jag funderade på de 🙂 

ja, nej, det är helt lagligt att vara tillsammans med en annan elev

men det är viktigt att minnas att det skulle vara olagligt för en lärare att vara tillsammans med dig


   
SvaraCitera

olämpligt


   
SvaraCitera

Nallen97:

Men han jobbar ju på skolan, de va därför jag funderade på de 🙂 

Aha, ja men då har du ju fått mitt svar! 🙂
Nämen det förstår jag att du frågor om innan du väljer att handla.


   
SvaraCitera

payphonepimp:

ja, nej, det är helt lagligt att vara tillsammans med en annan elev

men det är viktigt att minnas att det skulle vara olagligt för en lärare att vara tillsammans med dig

exakt det jag skrev.


   
SvaraCitera

B.C-: olämpligt

Nja, jag känner en kille som blev ihop med en tjej som jobbade i matbespisningen och det var ingen som hade någon negativ uppfattning om det. Däremot relation elev och lärare är lite knepigare. Är eleven myndig så är det väl snarare skolans policy som gäller.

Det är bara otillåtet med sexualla förbindelser om endera parten grovt utnyttjar sin ställning på ett sådant sätt att det reellt sätt inte rör sig om frivillighet. Det är ytterst ovanligt att man döms för att utnyttja sin maktposition men regeln finns för att personer som utnyttjar att de är chefer/lärare mm i syfte att få sex inte skall förbli ostraffade.

Är det helt frivilligt skall man givetvis inte straffas. Men regeln om att man inte får utnyttja sin maktposition finns för att det kan te sig som att något är friviligt men det i själva verket inte är det.

Det är ex INTE olagligt för exempelvis en doktorand på ett universitet att inleda en relation med en av hans/hennes vuxna studenter!


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe:

exakt det jag skrev.

jag vet, jag är en riktig skojare


   
SvaraCitera

payphonepimp:

jag vet, jag är en riktig skojare

Hmm, fyyy på dig Blink


   
SvaraCitera

Nallen97: Jag undrar som ni ser i rubriken om de är olagligt att dejta personal på skolan...

3 § Sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning
Den som förmår en person att företa eller tåla en sexuell handling genom att allvarligt missbruka att personen befinner sig i beroendeställning till gärningsmannen döms för sexuellt utnyttjande av person i beroendeställning till fängelse i högst två år.

Som exempel på vad beroendeställning kan vara är när en lärare inleder ett sexuellt förhållande med en elev som är beroende av lärarens betygsättning. Denna paragraf riktar sig främst till barn över femton år.

Källa


   
SvaraCitera

Vet inye hur det fungerar men tror inte ham får undervisa dig längre isåfall utan då måste du byta lärare i de ämnen som han undervisar dig i....


   
SvaraCitera
mens
 mens

han skulle antagligen bli av med jobbet aa


   
SvaraCitera
mens
 mens

stoner:

Nja, jag känner en kille som blev ihop med en tjej som jobbade i matbespisningen och det var ingen som hade någon negativ uppfattning om det. Däremot relation elev och lärare är lite knepigare. Är eleven myndig så är det väl snarare skolans policy som gäller.

Det är bara otillåtet med sexualla förbindelser om endera parten grovt utnyttjar sin ställning på ett sådant sätt att det reellt sätt inte rör sig om frivillighet. Det är ytterst ovanligt att man döms för att utnyttja sin maktposition men regeln finns för att personer som utnyttjar att de är chefer/lärare mm i syfte att få sex inte skall förbli ostraffade.

Är det helt frivilligt skall man givetvis inte straffas. Men regeln om att man inte får utnyttja sin maktposition finns för att det kan te sig som att något är friviligt men det i själva verket inte är det.

Det är ex INTE olagligt för exempelvis en doktorand på ett universitet att inleda en relation med en av hans/hennes vuxna studenter!

För att hon var tjej, troligtvis. Det är detsamma som när äldre lärarinnor blir tillsammans med pojkar.
Matbespisning är sedan ngt helt annat.

Ligger inte någon med en frivilligt så är det våldtäkt och någonting helt annat. Regeln om maktposition gäller hur kära man än är.

Det ses som klart olämpligt. Det går dock inte att ringa 114114, nej.


   
SvaraCitera