Aviseringar
Rensa alla

Är demokrati verkligen etiskt försvarbart?


Ämnesstartare

svartarosen:

Ja det var det men han måste blivit tappad i golvet som liten eller nåt.

svartarosen:

T.ex om vi här i Sverige hade en folkomröstning om vad vi skulle göra med alla pedofiler, om över 50 % röstade för att vi skulle fånga in dem och långsamt tortera dem till döds, skulle detta verkligen vara etiskt försvarbart då?

Who's takin'... [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Who's takin'...

Hade du någon poäng? [confused]

Men om du håller med Churchill om att det är etiskt försvarsbart att mörda oskyldiga bara för att majoriteten vill det så ska jag nog inte förvänta mig det av dig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Men om du håller med Churchill om att det är etiskt försvarsbart att mörda oskyldiga bara för att majoriteten vill det så ska jag nog inte förvänta mig det av dig...

Du måste ha blivit tappad i golvet som liten eller något. Eller kanske släppt... flera gånger.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Du måste ha blivit tappad i golvet som liten eller något. Eller kanske släppt... flera gånger.

Vad får dig att tro det? [rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Vad får dig att tro det? [rolleyes]

Att du verkar tro att du framför något sorts resonerade argument.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Att du verkar tro att du framför något sorts resonerade argument.

Din oförmåga att förstå det gör det inte mindre riktigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Din oförmåga att förstå det gör det inte mindre riktigt.

[...]

svartarosen:

Men om du håller med Churchill om att det är etiskt försvarsbart att mörda oskyldiga bara för att majoriteten vill det så ska jag nog inte förvänta mig det av dig...

Vad fick du det där ifrån. Du kan ju förklara eftersom jag är oförmögen att förstå.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Vad fick du det där ifrån. Du kan ju förklara eftersom jag är oförmögen att förstå.

Att du håller med Churchill antar jag eftersom du skrev Who's takin'... [zzz] när jag sa att hans uttalande var idiotiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Att du håller med Churchill

Det gör jag. Demokrati är inte bra.

svartarosen:

Who's takin'... [zzz]

Var att jag tycker du är en idiot - precis som du tycker om Churchill med tanke på ditt:

Myksa:

svartarosen: T.ex om vi här i Sverige hade en folkomröstning om vad vi skulle göra med alla pedofiler, om över 50 % röstade för att vi skulle fånga in dem och långsamt tortera dem till döds, skulle detta verkligen vara etiskt försvarbart då?

Allt är inte så svarttvitt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Det gör jag. Demokrati är inte bra.

Jag syftade på att han sa att det var det bästa alternativet, det är det idiotiska.

Myksa:

Allt är inte så svarttvitt.

Att mörda och tortera oskyldiga är helt fel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

det är det idiotiska

Vilket är det (praktiskt genomförbara) bästa alternativet då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Vilket är det (praktiskt genomförbara) bästa alternativet då?

Liberalism.


   
SvaraCitera

svartarosen:

Jag syftade på att han sa att det var det bästa alternativet, det är det idiotiska.

Har du något bättre förslag som är genomförbart?

Att man inte har folkomröstning om allt bara för att det är demokrati är ju ganska självklart. Samma sak i riksdagen, det är en lång process bakom nya förslag, det räcker inte med att få majoriteten med sig.

Jag tycker det största problemet med demokrati är okunskap, inte många svenskar kan reflektera över effekten av att gå med i EMU men ändå hade vi folkomröstning om det.

Jag tycker Churchills uttalande var klockrent, demokrati suger men det går inte att ge för mycket makt åt en person utan att det felhanteras.

Edit, var lite seg.. jag tycker och liberalt styre är något att sträva efter. Men en liberal demokrati är ju genomförbart, eller hur?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rapid:

Men en liberal demokrati är ju genomförbart, eller hur?

Inte om majoriteten vill något som inskränker de negativa rättigheterna.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

svartarosen:

Liberalism.

Image


   
SvaraCitera