Aviseringar
Rensa alla

Är det anorexi?


Ämnesstartare

Jag har gått ner ca 20kg sen förra året men nu rubbas inte min vikt överhuvudtaget, trots att jag inte äter så mycket mat som jag brukade för kanske 2-3 år sedan. Jag har börjat äta ännu mindre nu (1-2 mål om dagen på ca 400-700 kcal var) men jag vill inte att det ska gå överstyr och gå över till en ätstörning men det kanske jag redan har.

Jag är väldigt besatt av att min kropp ska se bra ut, trots att min kropp har förbättras avsevärt sedan förra året så är jag inte nöjd. Jag skulle säga att jag har ungefär 10-15 kg kvar att gå ner innan min kropp ser ut som jag vill att den ska se ut. Jag brukar väga mig en gång i veckan, vanligtvis på fredagsmorgnar innan jag äter eller dricker något och jag försöker klämma in ett toabesök innan också om jag kan.


   
Citera

Jag kan inte säga vad det kan klassificeras som, men jag kan säga att det inte är hälsosamt att äta så pass lite mat. I min åsikt så har det gått överstyr, men jag kan inte veta precis hur ditt liv ser ut såklart. Men om man är så pass fixerad som det låter som att du är, så skulle jag nog säga att det är lite svårt hanterligt. Jag förstår att man vill att ens kropp ska se bra ut, men vad är det egentligen för fel med ens nuvarande.Det  handlar om allas individuella synpunkter och smaker. 


   
SvaraCitera

Det verkar vara en begynnande ätstörning, känner du att du får kontroll när du bestämmer över din kropp / dina mål? Så lite kalorier för en växande kille/man kan vara farligt. 


   
SvaraCitera
Haien

Gränserna för såna sjukdomar är ganska suddiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Axel_von_Färsen:
Det verkar vara en begynnande ätstörning, känner du att du får kontroll när du bestämmer över din kropp / dina mål? Så lite kalorier för en växande kille/man kan vara farligt. 

Hur menar du att det är farligt?
Jag är nästan 20, det enda som fortfarande växer hos mig är hjärnan tror jag.


   
SvaraCitera
theooz

mår du dåligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

theooz:
mår du dåligt?

Jag är sällan sjuk om det är det du menar.
Mentalt så varierar det, ibland känns livet meningslöst.


   
SvaraCitera
theooz

Lazarus:

Jag är sällan sjuk om det är det du menar.
Mentalt så varierar det, ibland känns livet meningslöst.

påverkar dina matvanor ditt mentala välbefinnande

eller fysiska?


   
SvaraCitera
M04
 M04

Testa nåt ”anorexia test”, finns massor på nätet å då kan man få koll på om det är en möjlig ätstörning osv,
tog själv två olika igår,(psykologiTEST.se)  fick 34/50 på Bulimi(risk för påbörjad) och 46/63 på Anorexi(mest troligt eller annat ÄS)och jag tror de testen stämmer för min del iaf.
Kan ju va bra att bara få lite mått hur man ligger till.. Men tror man man har nån typ av ÄS bör man kolla upp de direkt för de e ofta sådär man tänker, att ”jag ska bara gå ner xx kg sen e jag nöjd”sen blir man inte nöjd sen fortsätter man, och ”jag har kontroll och ska inte låta det gå överstyr” osv, du vet säkert va jag menar. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

theooz:

påverkar dina matvanor ditt mentala välbefinnande

eller fysiska?

Inte vad jag har känt av. Som det är nu fastar jag 20 timmar om dagen, det enda jag känner är väl hunger i princip, men den brukar gå över efter en timme eller så och sedan känner jag mig inte hungrig, fast jag egentligen är det, på flera timmar.


   
SvaraCitera

Lazarus: Hur menar du att det är farligt?

På lång sikt problem med cirkulationen och hjärtat. På kort sikt rubbar det vissa signalsubstanser/hormoner i din hjärna - förlorad sexlust etc. 

Har haft begynnande anorexi / fastande när jag var yngre så du kan skriva i PM om det känns bättre. Själv blev jag jättetrött, apatisk och nästan deprimerad när jag fastade för mycket. 


   
SvaraCitera

 för mig ä'r det liakdanty men jag tvingar i mig mat och har typ alltid i mig mat men om det försätter längre till kan man typ få sömnproblemen man orkar inte med daeghn längre så tvinar i mig mat ftr min hälsas skull så hellre ont i magen eren att få ligga inne på sjukhus med en slang in i magen för  att få 


   
SvaraCitera
time
 time

Du behöver definitivt hjälp. Ett dagsintag på 400-700 kcal är ingenting, din kropp kommer inte orka länge till. Mat är bensin för din kropp, utan bensin kommer du tillslut att stanna. Ta hjälp av vårdcentral, en dietist, en skolsjukvårdare eller vem som helst du litar på för att vända det innan det gått för långt.


   
SvaraCitera