Aviseringar
Rensa alla

är det bara kalorierna per dag som räknas, hjälp!


Ämnesstartare

Hej!

jag har länge funderat över en sak. är det faktist kalorierna per dag som räknas? jag kommer ihåg att en dietist sa det till mig när jag var inlagd sist. om det är många som säger det, ärligt nu så skulle det hjälpa mig otroligt! det skulle göra mina matvanor mer varierade.
nu kan jag i princip bara äta fettfritt. som kyckling, kokt ris utan något på osv. har till och med svårt för frukt 🙁 vilket jag gillar och vet att det inte är mycket kalorier i. jag har också fått något enormt sötsug, funderar på lösgodis i helgen. skulle vara bra med svar! vet att det är många ätstörda som räknar kalorier, vilket jag inte gjort. det är ju dumt att göra det egentlgen, det vet jag. men i nuläget hade det varit bra. för då kan jag somsagt variera mig mer 🙂
kram till alla, och kämpa på!


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Räknas för vadå?

Om det är viknedgång du är ute efter så är det kalorier in < kalorier ut dvs du ska äta mindre energi än du gör av med.

Men för att kunna prestera och må bra behöver du mineraler, vitaminer protein och dylikt med.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, allt som räknas för viktuppgång är hur mycket energi du stoppar i dig. MEN, som ätstörd måste du tänka på att när du börjar äta mer efter svält eller annan stor ansträngning, åker energin FÖRST till att reparera skador på de inre organen.

Det är bara energin som blir kvar efter det som lagras som reserver i fettcellerna. Därför behövs det många gånger att man verkligen jobbar för att gå upp i vikt, ännu mer än vad en frisk normalviktig människa skulle behövt.

Men börja INTE räkna kalorier i det skicket du är i nu, det gör det bara ännu svårare att släppa kontrollen....


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fluorette:

Ja, allt som räknas för viktuppgång är hur mycket energi du stoppar i dig. MEN, som ätstörd måste du tänka på att när du börjar äta mer efter svält eller annan stor ansträngning, åker energin FÖRST till att reparera skador på de inre organen.

tack för svaret! jag ska tänka på det. ska fundera på om jag ska unna mig det. jag är ju värd det. varför ska tankar styra mig. är trött på det. men samtidigt rädd för att släppa kontrollen. jag åt godis uöver det lilla för några månader sedan, och det hände ingenting. det vet jag. men samtidigt tar det emot när jag vill unna mig nu. är rädd, för har ätit så lite, och så om jag tar godis i stället för maten så får jag tankar som säger att jag kommer svullna upp. men om det är samma energi så är det väl vilket som vart det kommer ifrån? sen är ju mat bättre, för det har lite vitaminer och fett och protein. men om jag ska unna mig godis i nuläget så måste jag ta det i stället för en middag eller lunch. och i energi då, så blir det bara ett hekto. eller ett och ett halvt.
längtar tills jag skrivs in, och kan få tillbaks mina rutiner igen. känns så jobbigt nu, för har dragit ner så mycket på matchemat jag hade.
är du fortfarande sjuk? eller frisk?
det tar tid att bli frisk förstår jag. men undrar. du verkar kunna det här. och har hjälpt mig mycket! 🙂
kram


   
SvaraCitera

Man kan gå upp i vikt av fett, men även av samma mängd salladsblad.

Ät förresten, popcorn är gott


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjej91:

är du fortfarande sjuk? eller frisk?
det tar tid att bli frisk förstår jag. men undrar. du verkar kunna det här. och har hjälpt mig mycket! 🙂

Nej jag är långt ifrån frisk, har haft ett jätteåterfall, men har varit lika sjuk innan och blev frisk en tid.
Så jag har väl en del tips eftersom jag har varit på båda sidorna, men jag är absolut inte kunnig i ämnet som en professionell, och det är ju egentligen sån hjälp du behöver.

Och dessutom, verkar det som att du har rätt mycket gemensamt med hur jag var sjuk första gången, och då hade jag också lättare för "godsaker" än riktig mat, och det jobbade vi med att använda till min fördel 🙂


   
SvaraCitera

Inte bara, nej. Näringsämnena räknas, i och med att de har olika funktioner. Äter du för lite av något så kommer du förr eller senare få bristsymptom, som kan vara väldigt allvarliga och till och med dödliga.

Men oavsett vilket så är det ju viktigt att du får i dig de kalorier du behöver.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mablethorpe:

Inte bara, nej. Näringsämnena räknas, i och med att de har olika funktioner. Äter du för lite av något så kommer du förr eller senare få bristsymptom, som kan vara väldigt allvarliga och till och med dödliga.

Men oavsett vilket så är det ju viktigt att du får i dig de kalorier du behöver.

tack för ditt svar. jag har haft planer på att äta godis iställt för mat. men det blir inte bra. får bara ångest om jag tar det utöver bara.. 🙁 men somsagt, om jag en gång tar det som lunch (1 hekto-350kcal ungefär) och äter middag och kvällsmat samt frukost så borde det väl vara okej?
hellre det än bara godis.
jag hatar att jag har dessa tankar 🙁


   
SvaraCitera

tjej91:

jag har haft planer på att äta godis iställt för mat

vrf?


   
SvaraCitera

Godis + mat låter som en bra idé! Klart du ska unna dig det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjej91:

jag har länge funderat över en sak. är det faktist kalorierna per dag som räknas? jag kommer ihåg att en dietist sa det till mig när jag var inlagd sist.

Om man enbart ser till vikten, så ja, kalorier är i princip allt som räknas. Fett är absolut inget du behöver vara rädd för. Extrema mängder socker på daglig basis (nu pratar vi 400g+) kan säkert märkas av som en snedfördelning muskler/fett och likaså avsaknad av protein kan ha samma effekt.

Har inga riktiga referenser mer än mig själv men jag har i ett års tid ungefär ätit kring 7-8hg lösgodis per vecka och inte märkt av någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Secrit:

Extrema mängder socker på daglig basis (nu pratar vi 400g+) kan säkert märkas av som en snedfördelning muskler/fett och likaså avsaknad av protein kan ha samma effekt.

vad menar du med snedfördelning? :/ menar du att socker inte kan bygga upp muskler, som protein och bli alltså fett? jag är trög. haha.
tack för svaret! 🙂
kram


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tjej91:

vad menar du med snedfördelning? :/ menar du att socker inte kan bygga upp muskler, som protein och bli alltså fett? jag är trög. haha.
tack för svaret! 🙂

Ungefär så, det var inte meningen att skrämma dig utan vill bara vara ärlig.
Det man menar är att om du överdoserar socker / underdoserar protein, dagligen under en ganska lång period, så kommer du kanske att stå still i vikt fast få mindre muskler/mer fett.
Det betyder inte nödvändigtvis att mer protein = mindre fett, utan det handlar som sagt om underdosering. Tänk dig proteinintaget som en hink, när den är full spelar det ingen roll hur mycket du fortsätter hälla i den för det rinner bara ut på golvet. De flesta fyller hinken med råge bara genom lunch/frukost/middag.

Det är inget problem alls som du beskriver det.

Angående fett, så har fett i maten inget att göra med fett på kroppen i högre utsträckning än vad kolhydrater har. Du kan lugnt piffa upp din mat lite utan att det gör någon skillnad. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

okej, tack för ditt svar! konstigt nog har jag haft svårare för kött än för kokt ris ( utan någonting på) vet inte varför egentligen. det har varit lättare att äta helt enkelt. just nu livnär jag mig på varma koppen. inte bra. men mer varierat än tidigare i alla fall. lite andra smaker. har tröttnat på kyckling med kokta saker till. vad menade du med proteinet? det där med hinken? förlåt om jag är trög. haha. jag har läst och har försökt förstå, men gör inte just det.
ska försöka lägga till fett. ver ju egentligen att det bara handlar om kalorier.
kram!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag räknar alla (jag försöker) kalorier jag stoppar i mig eftersom att allt handlar om variation. Dock, om du hållt dig borta från godis och sådant ett långt tag och legat på ett lågt kaloriintag finns risken för hets.


   
SvaraCitera