Aviseringar
Rensa alla

Är det bra eller ej


Ämnesstartare

att skapa felaktiga bilder av människor och fenomen för att skydda sig själv från själslig skada?
Dvs. övertyga sig själv om att saker är på ett annat vis för att slippa dem.


   
Citera
Ämnesstartare

Har man psykiskt välbefinnande som mål är det ju enda sättet så. Men är man inte lagd så så är det ju förstås dumt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Menar rätt övergripande föreställningar, inte småsaker


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

poängmiss.
men ska inte försöka då det inte är behjälpligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

Dvs. övertyga sig själv om att saker är på ett annat vis för att slippa dem.

Du kommer aldrig ifrån sanningen. Ditt hela själv är smartare än ditt medvetna jag så du kan inte lura dig själv hur länge som helst. Det är inte hållbart och hela livet blir en lögn. Det är bättre isf att inse verkligheten och försöka arbeta med den istället för mot den.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Det är bättre isf att inse verkligheten och försöka arbeta med den istället för mot den.

har försökt det väldigt länge nu, det är bortom min påverkan uppenbarligen, har haft viss framgång i att förändra min verklighetsuppfattning, men inte på ett bra vis, vet att jag kan implementera låtsasförändringar men är rädd att det kan förstöra saker mer


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

har haft viss framgång i att förändra min verklighetsuppfattning, men inte på ett bra vis,

Hur gjorde du? Jag brukar använda förnuftet och resonera mig fram, samt använda fakta. Det blir svårt att misslyckas om man ärligt vill söka sanningen.

Karen Eliot:

jag kan implementera låtsasförändringar men är rädd att det kan förstöra saker mer

Hur menar du? Låtsasförändringar av dig själv eller hur du ser på världen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Hur gjorde du? Jag brukar använda förnuftet och resonera mig fram, samt använda fakta

Jag hade en hemsk uppväxt och skaffade mig ptsd som ledde till stark depersonalisation

xyz123:

Det blir svårt att misslyckas om man ärligt vill söka sanningen.

Sanning är något jävligt subjektivt

xyz123:

Hur menar du? Låtsasförändringar av dig själv eller hur du ser på världen?

Hur jag ser på världen främst


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

Jag hade en hemsk uppväxt och skaffade mig ptsd som ledde till stark depersonalisation

[sad]

Karen Eliot:

Sanning är något jävligt subjektivt

Jo jag vet, men det jag menar med sanning är en kombination av objektiv fakta och ärlighet med ens egna tankar och känslor. Att man lär känna sin egen själ och den objektiva verkligheten omkring en. Var det för flummigt förklarat?

Karen Eliot:

Hur jag ser på världen främst

Hur ser du på världen om du ska vara helt ärlig med vad du tycker? Hur blir världsbilden om du ska låtsas se den på ett annat sätt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

men det jag menar med sanning är en kombination av objektiv fakta och ärlighet med ens egna tankar och känslor. Att man lär känna sin egen själ och den objektiva verkligheten omkring en. Var det för flummigt förklarat?

Nej, men inte direkt applicerbart på mina tankar

xyz123:

Hur ser du på världen om du ska vara helt ärlig med vad du tycker?

En horribel plats med statiska glimtar av skönhet

xyz123:

Hur blir världsbilden om du ska låtsas se den på ett annat sätt?

Simplare och mindre kollektiv


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

Nej, men inte direkt applicerbart på mina tankar

Varför inte? Det jag beskrev var objektiva fakta.
1) Det finns en objektiv verklighet därute
2) Den objektiva verkligheten säger att du är en individ med egna tankar och egna känslor, och dessa finns där i det undermedvetna vare sig du vill det eller inte. Så det är lika bra att vara helt ärlig med sig själv, vem man är och vad man tycker om saker och ting. Det var så jag menade.

Karen Eliot:

En horribel plats med statiska glimtar av skönhet

Det är en horribel plats men det finns också mycket skönhet och kärlek i den. Problemet är att det är mycket lättare att stirra sig blind på allt det som är dåligt och filtrera bort det goda. Det är det psykologer menar när de vill att man ska ändra på sin verklighetsbild. De menar inte att man ska börja ljuga till sig själv, snarare att man ska försöka fokusera på det som faktiskt är bra.

Karen Eliot:

Simplare och mindre kollektiv

Vad tycker du är komplicerat?

Det kollektiva är svårt att komma ifrån. Vi är flockdjur och som individer är vi en del av ett större socialt nätverk. Alla individer är däremot i grunden egoister så ingen individ har någon rätt att tvinga på andra sin åsikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Varför inte?

För att demiurgen arbetar effektivt

xyz123:

Vad tycker du är komplicerat?

tycker inte det är komplicerat


   
SvaraCitera

Man kan bli besviken i fall man målar upp en viss bild av en person och det visar sig att det är annorlunda i verklighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

För att demiurgen arbetar effektivt

Ju mer den är i de dunkla skuggorna i det undermedvetna desto mer effektiv är den. Ju mer utsatt för ljuset/sanningen/medvetandet ju svagare blir den.

Karen Eliot:

tycker inte det är komplicerat

Du skrev att din bättre låtsasvärld skulle vara simplare än verkligheten. Då är alltså verkligheten mer komplicerad?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

xyz123:

Du skrev att din bättre låtsasvärld skulle vara simplare än verkligheten. Då är alltså verkligheten mer komplicerad?

Nej, inte nödvändigtvis, simplare som i mindre komplex, komplexitet är inget problem i sig, det är vissa specifika aspekter som inte fungerar.

xyz123:

Ju mer den är i de dunkla skuggorna i det undermedvetna desto mer effektiv är den. Ju mer utsatt för ljuset/sanningen/medvetandet ju svagare blir den.

Tror det börjar bli nonsens av den här diskussionen


   
SvaraCitera