Aviseringar
Rensa alla

är det dyrt att resa


Haien:

Jo, när det är något dyrt så gör man ju så. Men det kan nog lätt göra så att man ångrar sig:/

ångrar man sig så är man inte i behov av grejen o då kan de lika väl kvitta att köpa de antar ja, varför köpa massa skit man inte använder, visst de har ja också gjort men då tänker ja ju extra mkt om ja verkligen kommer använda grejen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung: livet som fenomen har existerat i några miljoner år och bör rimligen kunna fortsätta lika lång tid till

De har upptäckt att det första beviset för livsorganism på jorden var redan för 3,7 miljarder år sedan men iom människans utveckling och industrialiseringen så grävde människa sin egen grav. Eller ska jag uttrycka det - människan grävde vår planets grav för fortsatta existens med liv.

Hade inte människan funnits på jorden så hade garanterat jorden existerat ända fram tills vårt solsysten kollapsar dvs när vätet på solen är slut och solen förvandlas till en röd jätte.
Men nu finns ju människan här och jag tror väl knappast att människan finns på jorden om tusen år, tyvärr.

Inte Jung: Inte direkt som att det kommer läggas is över norden från ena dagen till nästa, vi kommer att ha gott om tid att migrera när/om det sker

Det lär säker ta 10.000 år mellan att kylan inträffar och istäcket blir 10 km tjockt. Så sett ur den synvinkeln så är det inget som brådskar.

Inte Jung: Nej det kvittar inte om temperaturen stiger en eller två grader, det har stora effekter på global skala, för att ta ett exempel du gillar så var det ca 4 grader kallare under den senaste istiden, gissa vad 4 grader varmare skulle åstadkomma.

Vad har du fått den TOTALT FELAKTIGA UPPGIFTEN ifrån?

Snarare låg temperaturen minst 20 grader under vad vi har idag. Läs mer på följande länk:

Klimatets förändringar över tiden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

islamofoben: så grävde människa sin egen grav. Eller ska jag uttrycka det - människan grävde vår planets grav för fortsatta existens med liv.

Japp, generationerna som levde kring andra världskriget var veka jävlar som ville leva så bekvämt som möjligt, kosta vad det kosta vill och det är deras fel att vi är där vi är idag, vi får ta oss i kragen och leva hållbart.

islamofoben: Vad har du fått den TOTALT FELAKTIGA UPPGIFTEN ifrån?

Snarare låg temperaturen minst 20 grader under vad vi har idag. Läs mer på följande länk:

"Temperaturen under istiderna kan i Sverige tidvis ha varit 20 grader lägre än idag." Det specificerar inte vilken istid och talar om "tidvis i sverige", jag talar om globala medeltemperaturer kring den senaste istiden för 22+tusen år sedan


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung: Japp, generationerna som levde kring andra världskriget var veka jävlar som ville leva så bekvämt som möjligt, kosta vad det kosta vill och det är deras fel att vi är där vi är idag, vi får ta oss i kragen och leva hållbart.

Vår planets miljöförstöring har väl accelererat sedan årssiftet 1800/1900-tal tyvärr. Så på lite drygt 100 år har vi snart förstört den så den är obeboelig. Du vet säkert hur skicket ex är i Östersjön. Snart går det inte och bada där längre och fisken är snart utdöd. Havsbotten i flera delar av Östersjön är TOTALDÖD! 

Inte Jung: "Temperaturen under istiderna kan i Sverige tidvis ha varit 20 grader lägre än idag." Det specificerar inte vilken istid och talar om "tidvis i sverige", jag talar om globala medeltemperaturer kring den senaste istiden för 22+tusen år sedan

Nu vet jag inte var du bor men själv bor jag i (södra) Sverige och vi måste ju jämföra med tempen under senaste istiden i Sverige och inte hur tempen var nere på ekvatorn i Afrika som ex.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

islamofoben: Nu vet jag inte var du bor men själv bor jag i (södra) Sverige och vi måste ju jämföra med tempen under senaste istiden i Sverige och inte hur tempen var nere på ekvatorn i Afrika som ex.

när man talar om hela världen är det lämpligt att använda ett totalt medelvärde, lokala avvikelser förekommer alltid och är intressanta om man kollar på en speciell plats, men inte för helheten


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung: när man talar om hela världen är det lämpligt att använda ett totalt medelvärde, lokala avvikelser förekommer alltid och är intressanta om man kollar på en speciell plats, men inte för helheten

Snackar man om planeten som helhet så ska man naturligttvis ta ett medelvärde för hela planeten men eftersom vi både bor i Sverige och diskuterar resor till främmande länder så kanske man bör utgå från Sverige.
De som bor i norra Afrika kan ju ta cykeln till Medelhavet när de vill bada men vi måste ju onekligen ta flyget av tidsmässiga skäl på grund av semestrar osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

islamofoben: men eftersom vi både bor i Sverige och diskuterar resor till främmande länder så kanske man bör utgå från Sverige.

det vore märkligt att göra det när det inte bara är sverige som drabbas av miljöproblemen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du kan resa iväg en månad för 500 kr, allt handlar om hur "lågt" du är beredd att sjunka beträffar levnadsstandarder, livsstil och så. Inte omöjligt att hitta flygstol för under 100 kronor över Atlanten med lite flyt. Ett gediget tält, musfällor, stormkök - och Mexiko tillfredsställer dig till varje pris.


   
SvaraCitera
Haien

handendärnissen:

ångrar man sig så är man inte i behov av grejen o då kan de lika väl kvitta att köpa de antar ja, varför köpa massa skit man inte använder, visst de har ja också gjort men då tänker ja ju extra mkt om ja verkligen kommer använda grejen

Jag menar om man typ har tänkt köpa en bil, men inte kan välja vilken emellan 2 riktigt bra, och sen ångrar sig i efterhand...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung: det vore märkligt att göra det när det inte bara är sverige som drabbas av miljöproblemen

Miljöproblemen i form av global uppvärmning är naturligtvis globala men för oss som bor i Norden med en kommande inlandsis så kanske inte några graders högre temp har så stor betydelse.

Ser man på jordens existens så har faktiskt jorden varit en snöboll/isboll dvs täckt av inlandsis större delen av denna period och det har bara varit under mycket korta perioder som INTE jorden varit täckt av inlandsis.

Läs och begrunda:  ISENS HISTORIA PÅ JORDEN

Så sett ur planetens kommande istider med möjligtvis global inlandsis så kan vi resa så mycket vi någonsin kan.  Glad
Ett litet meteoritnedslag typ det som slog ner i Mexikanska Golfen för 65 miljoner år sedan som utrotade dinosaurierna ligger ungefär i nivå en miljon gånger till 500 miljoner gånger mer skadeverkningar på vår planet än vad människan har orsakat planeten sedan människan kom till jorden för 100.000 år sedan.

Kolla gärna in: NÄR SVAMPEN VAR HÄRSKARE PÅ JORDEN


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

islamofoben: Miljöproblemen i form av global uppvärmning är naturligtvis globala men för oss som bor i Norden med en kommande inlandsis så kanske inte några graders högre temp har så stor betydelse.

islamofoben: Så sett ur planetens kommande istider med möjligtvis global inlandsis så kan vi resa så mycket vi någonsin kan. Glad

Att fullständigt förneka miljöproblemens inverkan är totalt efterblivet, planeten har inte varit ex 4 grader varmare än det "normala" medelvärdet under människan eller något av det moderna livets existens, och möjligen inte under tidigare livs existens heller (jag orkar inte försöka kolla upp det pga lördag), vi vet inte vad det kommer att leda till och att tjata om istider är fullkomligt relevant, det har varit en naturlig del av jordens cykler medan uppvärmningen absolut inte är det och sker i en takt aldrig någonsin skådad.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung: Att fullständigt förneka miljöproblemens inverkan är totalt efterblivet, planeten har inte varit ex 4 grader varmare än det "normala" medelvärdet under människan eller något av det moderna livets existens, och möjligen inte under tidigare livs existens heller (jag orkar inte försöka kolla upp det pga lördag), vi vet inte vad det kommer att leda till och att tjata om istider är fullkomligt relevant, det har varit en naturlig del av jordens cykler medan uppvärmningen absolut inte är det och sker i en takt aldrig någonsin skådad.

Du gör samma fel som alla andra. Se inte till jordens temp när du bara har siffror för kanske de senaste 1.000 eller 100.000 åren när jorden är 4,5 miljarder (4.500 miljoner) år gammal.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

islamofoben: Du gör samma fel som alla andra. Se inte till jordens temp när du bara har siffror för kanske de senaste 1.000 eller 100.000 åren när jorden är 4,5 miljarder (4.500 miljoner) år gammal.

ja men större delen av de miljarderna åren var det en obeboelig klump av grus eller lava och inte relevant när man talar om att bevara liv


   
SvaraCitera

Haien:

Jag menar om man typ har tänkt köpa en bil, men inte kan välja vilken emellan 2 riktigt bra, och sen ångrar sig i efterhand...

aha


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Jung: ja men större delen av de miljarderna åren var det en obeboelig klump av grus eller lava och inte relevant när man talar om att bevara liv

Vad jag menar är att de påståenden som miljönissarna gör idag är att all is kommer att smälta vid polerna inom "ett visst antal år" och att havsnivån kommer att stiga med kanske 8 meter och därmed göra att många kuststäder kommer att stå under vatten är självfallet mycket troliga. Eller snarare - det är ett faktum att förr eller senare kommer det att ske. Och sett under jordens livstid har det redan skett ett antal gånger dvs att vi haft samma temperatur där Norden ligger idag som de hade på ekvatorn.

Att temperaturen på jorden har svängt kraftigt från tropisk temperatur över hela vår planet till att hela planeten varit istäckt är bara fakta. Att nu miljöföroreningar kommer att påskynda det hela är enl mig bara en bagatell i sammanhanget. DÄREMOT - är själva miljöföroreningarna i sig ett extremt problem dvs att vi förgiftar vår planet, vår jord - men det är en helt annan sak.

Olyckligtvis finns det människor på jorden idag vilket det inte gjorde förra gången när polerna var smälta och hela planeten hade tropiskt klimat året runt.

Men summa sumarum - RES MER och FLYG MER och BLI EN LYCKLIG GLOBETROTTER  Hjärta


   
SvaraCitera