Forumet - Är det inte dags att överge våra stofthyddor nu och bli stjärnbarn istället?

Är det inte dags att överge våra stofthyddor nu och bli stjärnbarn istället?

5096 0 31
Jag tycker att det börjar bli dags att överge våra kroppar och överföra våra medvetanden till medium som tål påfrestningen av intergalaktisk rymdfart. Mänskligheten är alldeles för begränsad i dagsläget och det vore ju hur häftigt som helst om vi människor kunde färdas runt direkt i rymden och utforska häftiga nebulosor och kvasarer och flerstjärniga solsystem och allt sånt där och hänga med andra varelser i andra delar av universum som också har övergett sina kroppar! Tycker ni det låter kul och stimulerande och intressant eller skulle ni sakna den begränsade tillvaro som mänskligheten befinner sig i just nu?

Dave-and-Earth-from-Stanley-Kubricks-200

Spana också in:

reben: vfr vill man göra d ännu svårare för sig sj
Fast jag är övertygad om att det skulle leda till utplåning av det mänskliga lidandet och något slags nirvana-likt tillstånd. Bara färdas omkring i rymden och meditera liksom... harmoniskt och rogivande som fan och all existentiell ångest och allt sånt där skulle försvinna. Tror jag i alla fall.

böghög: vet inte hade saknat mat???
Ja, och kanske sex också? Fast jag vet inte om det verkligen hade spelat någon roll längre?

mpt:hv: vadå utforska kvasarer, vad skulle vi vinna på det? är en häftig skärmsläckare vad du vill få ut av livet?
Nu tycker jag nog att du är lite väl vrång. Låter det inte underbart att sammanstråla med andra varelser och utforska universum tillsammans med dem? Alltså att utforska just astronomiska fenomen är ju bara ett exempel, som stjärnbarn föreställer jag mig att du kan göra lite vad du vill, samtidigt som du befinner dig i en tillvaro befriad från lidande och präglad av harmoni. Jag tänker mig att det hela leder till ett meningsskapande på ett helt annat plan än som är möjligt i den nuvarande mänskliga virrvarrtillvaron.

Av vilka skäl tycker du att transhumanism är intressant?

aristoteles: Skulle ta för lång tid att resa någonstans.
Fast jag förutsätter ju att snabb intergalaktisk rymdfart är möjlig, annars hade det mest varit meningslöst eftersom den största delen av tiden hade gått åt till att resa... Mycket glad