Aviseringar
Rensa alla

Är det kul att retas på the intrawebz?


Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

aa! (Du röstade på detta alternativ)

Vissa förtjänar det verkligen...

Okej, allvarligt talat. Jag har hört "internetmobbning" till höger och vänster, och jag har aldrig förstått mig på det. Hur kan man mobbas/retas/kränkas/förolämpas på internet? Är det skol/klass/arbetskamrater eller någon annan man känner irl som mobbar en på internet är det en sak.

Men alltså på forum och chattar, där man inte känner någon, där man inte vet namnet på någon och i många fall inte heller åldern... Hur tar man illa upp då? Varför skulle man ta illa upp av vad någon tycker och säger om en själv, om ens mamma, om ens hund, om ens granne, när man istället kan luta sig tillbaka och skratta åt all osanning eftersom "mobbaren" inte vet ett smack vad han/hon pratar och bara spyr ur sig massa (överdrivna) osanningar?

Nej, jag förstår inte. Jag kan inte ta till mig av vad främmande människor som jag aldrig träffat eller kommer att träffa säger till mig, om mig och om allt annat som på något sätt skulle ha med mig att göra. Jag kan inte ta till mig - oavsett om det är positivt eller negativt. Säger man "din mamma är en hora" till mig över internet reagerar jag samma som om man skulle säga "du är snygg". Men visst, samtidigt är frestelsen svår att stå emot om en person skriver det förstnämnda försöker provocera, då brukar jag oftast dra till med något kort och knappt igenomtänkt. Ibland blir resultatet att det retar gallfeber på personen som sa "din mamma är en hora" och då går jag från att småle i en sekund till att börja asgarva åt ju mer jag lyckas reta upp personen, utan att jag ens försöker.

Nej jag förstår inte. Som jag sa i början - vissa förtjänar det. Det är så klockrent om någon säger något "elakt" till mig o jag något tillbaka, och den personen verkligen reagerar på det och rage:ar sönder mer o mer för varje inlägg, kanske rent av börjar med hot om det ena och det andra[bigsmile]

Nej jag förstår inte "internetmobbning" om det bara handlar om främmande personer. Jag ser det som ett obetydligt i-landsproblem som egentligen inte ens är ett problem. Är folk så känsliga nuförtiden att man kan ta illa upp av text från främmande människor på internet?[confused]

Är det sedan inte dessutom bättre att det förekommer lite "kärleksgnabb" bland främmande människor på internet, än att man går ut i verkliga livet och mobbar på sin skola/arbetsplats?

Skit i att svara på allt annat jag skrivit om det är så jobbigt mycket text. Jag vill egentligen bara ha svar på detta: Är jag helt ensam om att inte förstå mig på "internetmobbning" och hur det ens kan existera? Är jag verkligen det?[tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Retas är aldrig kul.
Förnedra och förolämpa är dock roligt, men bara "IRL".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

samtidigt är frestelsen svår att stå emot om en person skriver det förstnämnda försöker provocera, då brukar jag oftast dra till med något kort och knappt igenomtänkt.

Storchen84:

Det är så klockrent om någon säger något "elakt" till mig o jag något tillbaka

Storchen84:

Är det sedan inte dessutom bättre att det förekommer lite "kärleksgnabb" bland främmande människor på internet, än att man går ut i verkliga livet och mobbar på sin skola/arbetsplats?

du säger alltså att du är helt känsloneutral till vad folk skriver online, samtidigt som du säger att du inte är det..
[blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

du säger alltså att du är helt känsloneutral till vad folk skriver online, samtidigt som du säger att du inte är det..

Klart jag gör... om man inte ser helheten utan bara delar så som du precis citerade...

Storchen84:

och den personen verkligen reagerar på det och rage:ar sönder mer o mer för varje inlägg, kanske rent av börjar med hot om det ena och det andra[bigsmile]

Det var tänkt att det skulle vara underförstått där att så länge personen fortsätter att skriva tillbaka, o dessutom blir mer o mer förbannad för varje inlägg så är det kul. Skrattretande.

Fast iofs så är jag ju inte "känsloneutral" om jag nu är road av det... Hmm, touché


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

touché

precis.

Dold text: smartypants[rolleyes]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

precis.

Är iafl. man nog att erkänna när jag har fel - förutsatt att jag är seriös[smile]

Det är mer än vad man kan säga om dig[n]

Ja, jag är seriös med min wall of text-crit och även med mitt erkännande om att jag har fel.

Jo det är jag.

Ja, jag lovar.

Någon som fortfarande tvivlar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

smartypants

SMARTYPANTS-DANCE!!!!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Det är mer än vad man kan säga om dig

Storchen84:

Är iafl. man nog att erkänna när jag har fel

jag skulle vilja gå så långt som att säga att du inte bara är känslig, utan en av de känsligaste personerna jag stött på under min tid on the interwebz <3


   
SvaraCitera

Dålig poll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

utan en av de känsligaste personerna jag stött på under min tid on the interwebz

Nice try[no-no]men men, skam den som ger sig brukar man säga[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag skrev "smartypants", varpå du letar upp närmaste video som heter "smartypants" för att du

a) ändå var på väg att göra det innan jag skrev

b) vill försöka övertyga att du inte alls tog illa upp

[bigcheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

a) ändå var på väg att göra det innan jag skrev

Där har du fel. Du skrev det inte ens först, utan du ändrade ditt inlägg och la till smartypants.

flickansvekmigikväll:

b) vill försöka övertyga att du inte alls tog illa upp

Ja för "smartypants" är så kränkande och förolämpande öht. så jag börjar gråta och skära mig själv om nån säger det till mig irl[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Känner du dig stor nu? Mår du bra av att få andra att skära sig?[cry]

Hmm, jag börjar bli sömnig...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Storchen84:

Där har du fel. Du skrev det inte ens först, utan du ändrade ditt inlägg och la till smartypants.

nämen titta han sjunker ännu lägre, nu drar han till med lögner [love]

Storchen84:

Ja för "smartypants" är så kränkande och förolämpande öht. så jag börjar gråta och skära mig själv om nån säger det till mig irl[cry]

igen: varför har du behov att övertyga mig att du inte blir sårad? :p

ta't lugnt. jag vill inte vara ansvarig för tidningsrubriker som: "arbetslös 26-årig tog livet av sig pga. nätmobbning" [blush]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

flickansvekmigikväll:

ta't lugnt.

Nej du ska hållas fullt ansvarig för min död[cry]

flickansvekmigikväll:

nu drar han till med lögner

Heh bara för att du var snabb nog att ändra så att det inte står att den är ändrad ^^

Jag gillar att vi är på lika låg nivå, du och jag[smile][love]


   
SvaraCitera