Aviseringar
Rensa alla

Är det mindre viktigt med korrekt svenska utan stavfel, syftningsfel och konstiga särskrivningar när man bloggar, twittrar, skriver e-post eller använder Facebook än när man skriver sådant som ska tryckas?


Redfik
Ämnesstartare

Hej jag håller på med ett svenska arbete är tacksamma om ni vill hjälpa mig svara på frågeställningen 

Är det mindre viktigt med korrekt svenska utan stavfel, syftningsfel och konstiga särskrivningar när man bloggar, twittrar, skriver e-post eller använder Facebook än när man skriver sådant som ska tryckas?

Svara helst i den kategorin som passar in i din ålder. Om ni vill skriva några egna tankar rund frågan så uppskattas det mycket! Om ni är yngre än 13 så svara i den ändå.



   
Citera

svenska arbete


   
SvaraCitera

hur ska du redovisa detta btw?


   
SvaraCitera

för att förenkla frågeställningen: kan man skita i språket när man skriver på datorn? 

mitt svar är att det beror på situationen    


   
SvaraCitera
Redfik
Ämnesstartare

isola:
hur ska du redovisa detta btw?

Hej, jag kommer till att börja med samla in så mycket fakta jag kan om hur olika åldersgrupper tänker i frågan. Sen kommer det skrivas som en "vetenskaplig artikel" med mina egna slutsatser och tankar kring frågan.


   
SvaraCitera

liksom på datorn kan både informella och formella situationer äga rum    


   
SvaraCitera

Redfik: JA det är MINDRE viktigt (ålder 18-25)

Ganska självklart...


   
SvaraCitera
Redfik
Ämnesstartare

Untouchable: för att förenkla frågeställningen: kan man skita i språket när man skriver på datorn? 

mitt svar är att det beror på situationen

Visst har du rätt  i det, men om du vänder på det, skulle du tycka samma sak om det gällde tryckt text?


   
SvaraCitera

Redfik:

Hej, jag kommer till att börja med samla in så mycket fakta jag kan om hur olika åldersgrupper tänker i frågan. Sen kommer det skrivas som en "vetenskaplig artikel" med mina egna slutsatser och tankar kring frågan.

Jomen du måste väl redovisa vad folk röstat också?


   
SvaraCitera
Redfik
Ämnesstartare

isola: Jomen du måste väl redovisa vad folk röstat också?

Syns det inte vad ni har röstat då?


   
SvaraCitera
reben

mkt mindre ?? 


   
SvaraCitera

Jag tycker inte allt som du listat är ekvivalent, så din poll funkar inte. Kan inte rösta.


   
SvaraCitera

Redfik:

Syns det inte vad ni har röstat då?

Jo men menade om du ska skriva ut en skärmdump på vad alla röstat och lämna till din lärare.


   
SvaraCitera
Redfik
Ämnesstartare

isola: Jo men menade om du ska skriva ut en skärmdump på vad alla röstat och lämna till din lärare.

Nej det kommer jag inte göra, jag kommer att använda pollen som en referens genom en länk till den. 


   
SvaraCitera

Det är viktigt att man försöker skriva korrekt så ofta som möjligt så att man har vanan inne liksom 🙂 korrekt text kan aldrig bli fel på samma sätt som inkorrekt, informell text kan. 


   
SvaraCitera