Aviseringar
Rensa alla

Är det möjligt för katter att ha ADD?


time
 time
Ämnesstartare

Jag och pojken har ju två katter, Milo och Caesar. Just Milo har vi haft sedan september 2009 och han har flyttat med oss två gånger. Vid båda flyttarna har vi sett till att han verkligen ska känna sig trygg på det nya stället, han ska veta var lådan och maten är, han har fått leka med flyttlådorna och så vidare. Han har dessutom fått kattsällskap och de leker massor med varandra och skojbrottas som bara två små killar kan.

Men ibland är det som att Milo får damp, han går runt i lägenheten och jamar högt, äter sedan mat, sen försöker han ha sex med lillkissen och - det här är det konstigaste - ibland hoppar han upp på väggar utan att det finns något där. Bara skutt rakt upp i luften och så försöker han liksom gå uppåt, som Matrix.

Är detta normalt beteende? Eller är det något fel på min kissekatt? [sad]


   
Citera

Aka kattfnatt. Min katt kunde få monsterryck ibland, den sprang och hoppade omkring som om den hade eld i baken. Ibland attackerade den en också, trots att hon var världens snällaste katt i övrigt. Blev aldrig riktigt klok på det.


   
SvaraCitera

Låter som han är fikus [sad]


   
SvaraCitera

Han kanske bara är lekfull. Kan vara rastlös.
Jag vet att katter kan få psykbryt men alla mina katter har alltid varandra att reta, så det är oftast bara bråk och stoj.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

pallo217:

Låter som han är fikus

Åh ja, jag har vid ett flertal tillfällen sett lillkissen försöka "dia" Milo, på ett ställe där det mig veterligen verkligen inte finns bröstvårtor.

Han har också blivit mindre gosig, han tycker inte om att man tar upp honom i famnen. Men han sover ofta med oss i sängen, så det har åtminstone inte gått förlorat!


   
SvaraCitera

ADD? Det där låter mer som ADHD. [crazy] Fenomenet är i alla fall vanligt och inget du bör oroa dig för. Låt katten leka med sina hjärnspöken.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Schism:

ADD? Det där låter mer som ADHD.

Varför, varför, varför missar jag alltid en bokstav. Skriver för fort.

Schism:

Fenomenet är i alla fall vanligt och inget du bör oroa dig för.

Skönt att höra.


   
SvaraCitera

Antar att det beror på tillfälliga störningar i deras perception.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

timeisrunningout:

Är detta normalt beteende? Eller är det något fel på min kissekatt?

Kastrerad eller inte? Låter väldigt mycket som en uppvisning av dominans. Speciellt surprise buttsecks delen.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

SLCD:

Kastrerad eller inte?

Inte kastrerad än. Det kan nog vara en bidragande orsak.


   
SvaraCitera
SLCD
 SLCD

timeisrunningout:

Inte kastrerad än. Det kan nog vara en bidragande orsak.

Skulle tro det. Det brukar släppa efter kastreringen eller lite medvetet motstånd.


   
SvaraCitera

tror alla djur kan vara hyperaktiva ah, det behöver ju inte betyda att den har adhd dock :3


   
SvaraCitera

ska man försöka sätta bokstavskombinationer på djur nu också..?[tard]


   
SvaraCitera
Kviq
 Kviq

Finns många hyperaktiva katter, och hundar. Har träffat på två hundar med diagnostiserad damp.


   
SvaraCitera

KASTRERA!

Det är för att den inte är kastrerad.. Om en katt inte ska vara kastrerad så är det för att den används inom avel, annars ser jag ingen orsak till att låta katter vara okastrerad..

Katten mår bättre av att bli kastrerad, den blir lugnare, bryr sig inte lika mycket över att skydda sitt revir, tyr sig mer till andra katter och sin(a) ägare.. Honkatter kan även få uvi om katten löper hela tiden utan att bli dräktig.


   
SvaraCitera