Aviseringar
Rensa alla

Är det normalt att inte acceptera sin partners kropp?


Ämnesstartare

internet:

om du med förtrycka menar kategorisera kontrollera och administrera så ja

det blir problematiskt om man avfärdar varje begrepp med den motiveringen.

man behöver mer specifika skäl att motarbeta ett givet tankesätt än bara: inga absolut giltiga tankesätt finns.


   
SvaraCitera

iddqd: nazisterna gillade också att kategorisera kontrollera och administrera in folk i dödsläger

ja nazityskland är på sätt och vis fulländningen av det ramverk fouault målar upp genom teorierna om biopolitik, vilket paradoxalt nog är det som definierar och förverkligar en liberal stat enligt honom. gillar denna idén.


   
SvaraCitera

df rqp: det blir problematiskt om man avfärdar varje begrepp med den motiveringen.

har inte avfärdat nåt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är störande.
fattar själv vad som är dåligt med min kropp. ingen annan behöver klaga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

har inte avfärdat nåt?

du har antytt att idén om kroppen är kontroversiell eftersom denna idé kan användas för att kontrollera och administrera.

?

det tolkar jag om inte som avfärdande så åtminstone som avståndstagande från diskurs om kroppar, utan andra skäl än att sådan medför kategorisering och begreppsliggörande av världen. vilket gäller perception, kognition och diskurs generellt och således inte utgör något rättfärdigande här.


   
SvaraCitera

df rqp: du har antytt att kroppen som idé är kontroversiell eftersom denna idé kan användas för att kontrollera och administrera.

jag antydde att det är svårt att prata om "acceptera" i relation till kroppen eftersom kroppen som begrepp, funktion och esteticerat, disciplinerat samt fysiskt ting (kropp) är väldigt mångdimensionell. 
jag undrar på vilken nivå frågan är ställd, eller om den är ställd på alla. 
sedan skrev jag mest meningar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag antydde att det är svårt att prata om "acceptera" i relation till kroppen eftersom kroppen som begrepp, funktion och esteticerat, disciplinerat samt fysiskt ting (kropp) är väldigt mångdimensionell. 

ok men vilka begrepp/koncept är inte sociala konstruktioner?


   
SvaraCitera

df rqp: ok men vilka begrepp/koncept är inte sociala konstruktioner?

jag skrev det där på skoj för att jag skriver det i alla trådar sen säger jag att jag inte orkar diskutera


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

jag skrev det där på skoj för att jag skriver det i alla trådar sen säger jag att jag inte orkar diskutera

tror på ett korn av sanning&allvar

är nyfiken


   
SvaraCitera

df rqp: tror på ett korn av sanning&allvar

ja alltså det stämmer ju, men jag skrev det som ett skoj. 

df rqp: är nyfiken

på vad


   
SvaraCitera

vilka begrepp som inte är det? 

inga


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, hånskrattar varje gång hon tar av sig kläderna


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet:

ja alltså det stämmer ju, men jag skrev det som ett skoj. 

ja vet

internet:
på vad

rättfärdigandet av vad som tycks mig vara godtyckligt selektiv tillämpning av skepticism.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

internet: ja alltså det stämmer ju, men jag skrev det som ett skoj.

du är konstig


   
SvaraCitera

df rqp: rättfärdigandet av vad som tycks mig vara godtyckligt selektiv tillämpning av skepticism.

förstår inte 


   
SvaraCitera