Aviseringar
Rensa alla

Är det oartigt att fråga vilket politiskt parti någon röstar på?


Ämnesstartare

när jag var liten fick jag lära mig att man ej skulle fråga vuxna vad de röstar på (vilket jag tycker är befängt)

så tycker du det är oartigt att fråga vad någon röstar på ?? motivera gärna varför du tänker som du gör!

((följdfråga: tar du illa om någon frågar dig?))


   
Citera
Ämnesstartare

nej. det är dock oartigt att kräva eller tvinga fram ett svar, precis som med de flesta andra personliga frågor.

om någon frågar mig blir jag glad över tillfälle att flumma lite om piratpartiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

det är väl inte oartigt, men ibland är det rätt tröttsamt att bli tillfrågad, då jag saknar någon starkare partitillhörighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det...beror på. Politik kan, i vissa fall, vara rätt känsligt, så kan förstå hur de som drar sig för att avslöja vad de röstar på, tänker kring det hela. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Överlag skulle jag säga: nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: det beror på (vadå??)

Nej,
jag tycker inte det är oartigt i sig. Däremot spelar det roll hur man
frågar. Att kasta ut frågan med en gliring är t.ex inget jag skulle
rekommendera. Sedan får man naturligtvis ta kontextuell, relevant
information i hänsyn i beslutet. Vissa gånger kanske det är mer lämpligt
än andra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Men som passe skrev: politik kan i vissa fall vara rätt känsligt. Jag skulle ej ta illa vid mig om någon frågade mig vilket parti jag värderar mest.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej. Tramsigt att tycka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej, egentligen inte. Däremot så tycker jag inte att man frågar en person en sådan fråga som man precis har träffat. Men har man känt varandra ett tag så.


   
SvaraCitera

Tycker att om man röstar så borde man stå för det. Blir arg när folk inte berättar Arg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nä det tycker jag inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

df rqp: det är dock oartigt att kräva eller tvinga fram ett svar

Tumme upp

Leijonsparf: det är väl inte oartigt, men ibland är det rätt tröttsamt att bli tillfrågad, då jag saknar någon starkare partitillhörighet.

jag antar att du då inte brukar fråga andra så ofta heller?

passe: Politik kan, i vissa fall, vara rätt känsligt, så kan förstå hur de som drar sig för att avslöja vad de röstar på, tänker kring det hela.

varför tänker du att det är känsligt?

Chibibbi: Däremot spelar det roll hur man frågar. Att kasta ut frågan med en gliring är t.ex inget jag skulle rekommendera. Sedan får man naturligtvis ta kontextuell, relevant information i hänsyn i beslutet. Vissa gånger kanske det är mer lämpligt än andra.

hur bör man fråga? när bör man fråga (i vilken kontext är det okej)?

sicilianmind: Jag skulle ej ta illa vid mig om någon frågade mig vilket parti jag värderar mest.

vilket parti värderar du mest?

Rödingajäveln: Nej. Tramsigt att tycka.

Party

Sherre: Däremot så tycker jag inte att man frågar en person en sådan fråga som man precis har träffat. Men har man känt varandra ett tag så.

varför? känner du att det är väldigt personligt?

Dumbfounded: Tycker att om man röstar så borde man stå för det. Blir arg när folk inte berättar Arg

borde man inte få välja att inte berätta?

vad kommer du själv rösta på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fingerprints: Nä det tycker jag inte.

vilket parti kommer du rösta på i nästa val?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Biologen: det beror på (vadå??)

Beror på situation. Tycker det är oartigt att fråga apropå inget då det kan te sig som att vederbörande vill sätta dit en.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen, för alla suger getballe

Biologen:

vilket parti värderar du mest?


   
SvaraCitera