Aviseringar
Rensa alla

Är det ok att planka nu?


mens
 mens
Ämnesstartare

Om man inom den närmsta tiden hängt på twitter, facebook, läst tidningar eller åkt tunnelbana så har du kanske uppmärksammat SD:s nya annonsplatser.
De har ju haft grejer där förut men nu är de ganska svåra att undgå och väldigt fokuserade på tiggarna.

Det har skapats en grupp på fb för en demonstration och på twitter uppmanar flera kändisar till att planka för att SL ska förlora pengar på denna kampanj de menar hetsar mot en utsatt grupp. 

Tänkte nästan twittra till Soran att det kanske inte är så bra att uppmana till lagbrott när man är kontrakterad av SR och kanske fokusera mer på att t ex inte strunta i sin avkomma, men det gjorde jag inte. Söt

plz5lbs

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21204880.ab


   
Citera
Ämnesetiketter

"goverment" 


   
SvaraCitera

mens: Nej men gärna demonstrera


   
SvaraCitera

Vänstertomtarna på twitter behöver lära sig följande:
1. Det är fullständigt självklart att delar av tiggeriet är organiserat
2. Det är inte är rasistiskt att vara emot tiggeri
3. En majoritet av svenska folket vill förbjuda tiggeri
4. SL är en myndighet som ska behandla alla politiska partier likadant
5. Man inte har rätt att ta yttrandefriheten i sina egna händer
6. Man har på egen hand gjort SDs lokala kampanj till årets mest omtalade i hela landet 

SD behöver lära sig följande:
1. Att stava


   
SvaraCitera

"Jag vill ha ett samhälle som är fri från budskap som jag inte vill bli tvingad att tro på"

......

 


   
SvaraCitera

Om man nu inte gillar reklamen kan man åtminstone visa sitt missnöje på ett moget sätt, dvs inte planka utan snarare debattera. Dessutom tycker jag inte att det borde vara SDs rätt att annonsera som man bör ifrågasätta i så fall, utan snarare själva budskapet som går att diskutera.


   
SvaraCitera

De två affischerna som numera är nedrivna:

 CLduYd5UEAAahfv.jpg

original.jpg?id=1309213


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

Rätt osmakligt då det inte är ngn fattigdom som beklagas utan "röran". Det är verkligen inte vackert hur många tiggare skitar (i många fall bokstavligt) ner, men vad fasen ska de göra?
I många fall är det säkert en ful industri bakom men dessa människor får ju ändå lite pengar och folk har åkt till Rumänien för att se vilken nytta dessa pengar gör - en nytta deras regering borde gjort.
Men nu kanske regeringen tvingas göra något mer åt tiggeriet så kanske är detta en liten blessing in disguise.


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

S3ON:
"Jag vill ha ett samhälle som är fri från budskap som jag inte vill bli tvingad att tro på"

......

 

Det är väl snarare att det nu är en utsatt grupp som får klä skott för ett politiskt budskap som upprör nu, men ja detta hände ju även när de bara hade skyltar med jimmies ansikte på också.


   
SvaraCitera

mens: Rätt osmakligt då det inte är ngn fattigdom som beklagas utan "röran". Det är verkligen inte vackert hur många tiggare skitar (i många fall bokstavligt) ner, men vad fasen ska de göra?
I många fall är det säkert en ful industri bakom men dessa människor får ju ändå lite pengar och folk har åkt till Rumänien för att se vilken nytta dessa pengar gör - en nytta deras regering borde gjort.

Fast tiggeriet är ju inte bara att folk sitter och ber om pengar. Det kommer fler och fler hela tiden. De kan i vissa fall vara påträngande och hotfulla. Vissa knackar på hemma hos en. De skräpar ner enormt mycket och förstör stadsmiljöerna. I kölvattnet av tiggeriet kommer dessutom kriminella organisationer hit. Bostadsinbrotten har ökat enormt tack vare detta för att inte tala om antalet rån och stölder. Tycker ändå att "röra" är en ganska träffsäker benämning på allt tiggeriet skapat. 


   
SvaraCitera

mens: Det är väl snarare att det nu är en utsatt grupp som får klä skott för en politiskt budskap som upprör, men ja detta hände ju även när de bara hade skyltar med jimmies ansikte på också.

Om jag förstår dig rätt så är du emot all form utav reklam? Jag menar, det finns alltid en utsatt & upprörd grupp..


   
SvaraCitera
time
 time

Här kommer en snabblektion i "rasism eller inte?!" och "tiggeri!" av time:

Det är inte rasistiskt att vara emot tiggeri. Nä, inte per se. Det är däremot väldigt lätt hänt att de som är emot tiggeri på samma gång väljer att dra in nationalitet som en faktor och säga att vi måste hjälpa de utsatta av rätt sort (svenskar!) först. Samma typ av person ser ibland inte heller att det faktiskt finns svenska tiggare också (det är de som gärna skriker att folk bara kommer hit för att snylta på det svenska folket). Det finns v-ä-l-d-i-g-t mycket problematik i den sortens retorik, och ja, den är ofta grundad i ett vi-mot-de-tänk man ofta återfinner hos rasister. Det finns en hel drös med människor som är emot tiggeri för att de överlag är emot att någon ska hamna så långt under skyddsnätet oavsett religion, nationstillhörighet, kön eller klassbakgrund. Dessa personer är naturligtvis inte rasister. 

Att förbjuda tiggeri löser inte problemet, det forslar undan problemet så vi andra inte behöver få dåligt samvete när vi går förbi någon som är utsatt. Om det är förbjudet så är de ju istället kriminella och då behöver vi verkligen inte befatta oss med dem. Vi vill inte påminnas om att andra har det sämre och vi vill inte behöva känna oss som dåliga människor som inte hjälper någon som säger sig vara i nöd. Förbjuder vi det så slipper vi. Gu' va skönt liksom. 


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

S3ON:

Om jag förstår dig rätt så är du emot all form utav reklam? Jag menar, det finns alltid en utsatt & upprörd grupp..

tänker "här är alvedon det kostar så och så mkt och hjälper mot värk" vs. "uhu det är så jobbigt med alla som går runt och stör med sin värk här är alvedon för så och så mkt"


   
SvaraCitera
time
 time

Men det är ju tur att Sverigedemokraterna tagit sig an detta - de är ju träffsäkra föredömen eftersom de aldrig begått brott eller på något sätt bidragit till att göra stadsmiljön mer hotfull. Skräp och misär och brott och otrevligheter existerade ju faktiskt inte förrän det började komma annat folk till Sverige. 


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera