Aviseringar
Rensa alla

Är det okej att en kille är Lucia?


Ämnesstartare

I dag är det Lucia och som vanligt har debatten rasat om huruvida det är okej eller inte att en kille står där med ljus i håret. Lilla Loke i Lund ​​tycker att skolan könsdiskriminerar för att han inte får bli Lucia.

Vad tycker du? Är det könsdiskriminerande att inte låta killar vara Lucia?


   
Citera
Ämnesetiketter

André Vifot Haas:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

jag tycker man ska sluta tramsa så jävla mycket låt kvinnor vara lucia så har män det lättare att bli allt annat...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Vet ej/Resultat (Du röstade på detta alternativ)

Jag vet inte om jag tycker det gör så mycket att en tjej får "främsta positionen" för en gångs skull.
Men visst, om folk blir ledsna, varför inte. Då kan ju tjejer få vara stjärngossar och pepparkaksgubbar också och killar tärnor. Blanda upp.


   
SvaraCitera
zIGGE

André Vifot Haas:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Det var en tjejj. Precis som Jesus var en kille. Så jävla problematiskt och könsdiskriminerande? Nej. Bara löjliga människor som tar illa upp :s


   
SvaraCitera

André Vifot Haas:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

bryr mig ärligt talat inte alls

lazertits:

Jag vet inte om jag tycker det gör så mycket att en tjej får "främsta positionen" för en gångs skull.

fast det är ju inte för att tjejen är drivande, eller sjukt smart, eller gjort något sjukt bra hon får stå längst fram. det är ju för att hon är snygg eller för att hon hade tur när de lottade.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

fast det är ju inte för att tjejen är drivande, eller sjukt smart, eller gjort något sjukt bra hon får stå längst fram. det är ju för att hon är snygg eller för att hon hade tur när de lottade.

Jo jag vet, men ändå. Hon är ledaren för gruppen, hon får förmodligen sjunga solo och ta plats, hon representerar Lucia från Syrakusa, helgonet.
Nästan alla andra högtider är baserade på en man.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Ja (Du röstade på detta alternat

ska det vara så jävla viktigt med jämställdhet så är det ju bara naturligt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Ja (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Tycker att man ska hålla på traditionerna och fira Lussi genom att supa och ha diverse orgier och annan hedendom. Såna här nymodigheter som Lucia uppstod först på 1800-talet och förtar det svenska kulturarvet.

PS första dokumenterade Lucian med ljus i håret var en man.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucia#Lussi


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Klart det är okej.
Men jag tycker helt klart att det ska vara en tjej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

OF 5:

ska det vara så jävla viktigt med jämställdhet så


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

André Vifot Haas:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Klart det är okej. Jämställdhet måste gälla för alla, inte bara tjejer. Att gå in med annan attityd - att kvinnor skulle behöva lite mer hjälp på traven - skickar bara fel signaler och upprätthåller de nuvarande normerna. Att få bort inställningen om att kvinnor är mindre värda, gör man bara genom att gå in med ståndpunkten att alla är lika mycket värda. Den approachen lär under längre tid forma en hy hållning till ämnet.

Pojken ska få var Lucia, för att man bör utgå från att han är människa. Inte att han är man.


   
SvaraCitera

men då ska väl kvinnor kunna vinna årets manliga artist?
och män kunna bli fröken sverige?

man kan dra jämställdhet för långt så det blir trams av det.


   
SvaraCitera

Beror på grunderna.

Är det en kille som verkligen vill vara lucia, så fine. Sjunger han fint och tar det hela seriöst så finns det ju ingen anledning att han inte ska få vara.

Men vill han bara vara det som en "cool grej" och för att "vara rolig och cool" inför kompisarna och på så vis lurar skolledningen och förstör eventet, nej.

Lucia är en mycket fin tradition som jag personligen älskar och skulle verkligen inte vilja se den förstörd om jag gick på skolan i fråga av en kille som enbart ville göra en kul ploj av det hela.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Till Qaz som vill försöka få detta manschauvinistisk hållning, detta är en feministisk seger helt och hållet. Det här promoteras för att göra svenska män till fjollor för att kunna rubba könsrollerna. Och det är av den anledningen jag ställer mig emot detta.


   
SvaraCitera