Aviseringar
Rensa alla

Är det okej att han tycker att jag ska gå ner i vikt?


larana
Ämnesstartare

Hej! Jag och min kille har varit tillsammans i ca ett år.
För ett år sedan var jag normalviktig och tränade och åt normalt, utan att tänka på det, hade en bra kropp och ansiktet var normalt..
I somras började jag må dåligt pga olika saker, hamnade i en depression. Kilona rasade och jag blev snabbt väldigt underviktig. Vilket jag själv inte ville inse... (anorexia)
Jag tog mig dock ur detta VÄLDIGT snabbt och nu har jag gått upp till den vikten jag hade förra året, men mitt ansikte är sig inte likt, det är lite svullet och jag tror det är pga depressionstabletterna. Mår inte bra av detta då jag precis haft en ÄS och är väldigt osäker på min kropp. 

I förra veckan kommenterade min pojkvän att jag blivit "rund" och att han hoppades att jag inte alltid skulle vara såhär, att jag var mkt snyggare innnan (när jag va skelett?!! eller va vill han ha ut 🙁 ) märkte att han oftare sa att jag var fin när jag var som smalast..

.... Är det okej att säga så till en osäker tjej som nyss hämtat sig efter anorexia? Jag har otrolig ångest. Hans kommentar gör så ont. Men jag vet ju att ansiktet är runt.
 Jag vill inte visa mig ute, gråter konstant, ångesten släpper endast under träning. Tycker att jag själv ser ut som en tjock flodhäst.
Jag har ätit 1000kcal/dag och tränat varje dag sen han sa så.. 
Bör jag acceptera en sån kommentar...? Ångesten släpper ju inte för att jag släpper honom, tänker att alla tycker jag är ful och äcklig nu. 


   
Citera
Ämnesetiketter

Han får la tycka vad han vill, att uttala sog om det är dock onödigt.


   
SvaraCitera

Kräv att han ska bli en deffad hunk isåfall.


   
SvaraCitera

nej, det är inte okej att säga till en självmordsbenägen anorektiker med risk för återfall och ångest som hindrar en från att lämna sitt hem att hon bör gå ned i vikt. din kille är ett rövhål. oavsett hur trevligt och betryggande det kan vara att ha en pojkvän att gå till när man mår dåligt bör du inte acceptera sådana vedervärdigt idiotiska kommentarer.


   
SvaraCitera
reben

nej 


   
SvaraCitera

Nej, det låter som en usel pojkvän du har. Han borde vara glad att du är frisk...


   
SvaraCitera

Vad fan, han kan väl sköta sin egna jävla vikt


   
SvaraCitera

Det är absolut inte okej att han säger så till dig. Du har blivit frisk från din anorexi fysiskt men inte psykiskt. Att du är lite rund i ansiktet kan bero på olika saker, men jag tror inte att det är fett. 
Min mormor har cancer och när hon kom till sjukhuset så hade hon gått ner 20 kg (hon vägde 55 kg innan) och hade bara kunnat dricka vatten och nyponsoppa de fyra senaste veckorna. Hon var på väg att dö pga att hon var så smal och inte hade någon näring i kroppen, men på något sätt hade hon blivit väldigt rund i ansiktet. Nu har hon gått upp i vikt igen och fått all näring hon behöver och det runda har försvunnit. 

Kanske är det så att du äter för dålig och näringsfattig mat? 


   
SvaraCitera
time
 time

Det är inte under några omständigheter okej. Jag är själv en anorektiker som är helt frisk nu, men hade någon droppat en sådan kommentar medan jag fortfarande höll på att tillfriskna hade det krossat mig helt. Jag hade lämnat en pojkvän om han sa så åt mig, även i dagsläget, även som frisk. Det är så himla respektlöst att säga så.

Det är alltid svårt att se sitt förhållande objektivt, speciellt om man är kär i någon, men jag hoppas och tror att du i grund och botten förstår att du är värd SÅ MYCKET MER än någon som tar sig friheten att kommentera ditt yttre, som att det vore det viktigaste. Det räcker inte med "förlåt", speciellt inte under dina omständigheter, eftersom du fortfarande är sjuk. Kan inte understryka hur respektlöst det är. Din pojkvän är en idiot.


   
SvaraCitera

Du ska inte acceptera det, nej. Säg till honom att han är ett korkat as och lämna honom sedan. 


   
SvaraCitera

Jag säger nog som samtliga ovan med bakgrund av din tidigare sjukdom - killen är ett rövhål. Tumme ned


   
SvaraCitera